Višji stroški ogrevanja, skok cene materiala, dobavljivost materialov, dvig minimalne plače. Vse to so vzroki, da bo vzdrževanje avtomobila postalo kmalu še dražje.
Poklicali smo mehanike, ki imajo svoje avtomehanične delavnice. Razumljivo niso želeli biti imenovani. Kot so nam zatrdili v pogovoru pa se na dolgi rok nikjer v avtoservisni dejavnosti ne bomo izognili podražitvam.
Bojijo se strank
Izvedeli smo, da trenutno večina »majhnih, domačih mehaničnih delavnic« cen ne bo dvigovala, saj se bojijo, kako bi to stranke ob dražitvi vsega sprejele. Kot so nam zatrdili bodo v prihodnje morali dvigniti cene, se bo pa to zgodilo s kakšnim letom zamika. Zatrjujejo, da so samo računi za ogrevanje delavnic to zimo bistveno višji, material se je že podražil za 10 do 15 odstotkov, težave pa imajo tudi z dobavljivostjo delov. Neoriginalni deli so še na zalogi, na originalne pa je treba čakati tudi po mesec dni.
Zoran Sodnika, predsednik sekcije pooblaščenih serviserjev na GZS, nam je dejal, da so se podražitve že zgodile, žal pa jih lahko pričakujemo tudi v bližnji prihodnosti. »VW je že podražil nadomestne dele v višini 4,8 % in Toyota 1,8 %. Naslednja podražitev se pri Toyoti obljublja za 1.7., pri VW ta datum še ni znan. Pričakuje se dodatna podražitev v višini do treh odstotkov. Pri ostalih znamkah zaznavamo zelo primerljive trende,« pravi Sodnik, ki vzrok za podražitve in dvig cen vidi v dobaviteljih in tovarnah samih. Predvsem so se bistveno podražile cene surovin in energentov, na podražitve pa po besedah sogovornika vplivajo tudi vse pogostejši zapleti v okviru potrebne logistike v dobavnih verigah.
Podražitve so se že zgodile
Sodnik pravi, da so se redni servisi že podražili za nekaj odstotkov. »Koliko je težko reči, saj cena niha v odvisnosti vrednosti materiala v skupni ceni. Vsekakor so pritiski na dvig cen storitev visoki, kar je deloma tudi posledica zadnjih dvigov minimalne plače. Cene storitev so se tako v povprečju dvignile med 10 in 20 %.«
Lastniki vozil lahko pričakujejo tudi dvig cene pnevmatik. Sodnik pravi, da se bodo pnevmatike spomladi podražile do 7 % . »Pričakujemo tudi podražitve pri vulkanizerskih storitvah, pri katerih pogosto sodeluje kratkoročno najet kader, plačan v okvirih minimalnih plač, ki se nevzdržno povečujejo v zadnjih dveh letih.«
Sekretar pri sekciji Avtoserviserjev Igor Pipan je za zurnal24.si pojasnil, da so cene že dvignile tudi nepooblaščene avtomehanične delavnice.
»Glede na dinamiko podražitev vhodnih stroškov (npr. energentov, računalniških programov, odpadkov …), bi se podražitve delovne ure v panogi lahko dogajale skoraj dnevno,« pravi Pipan in dodaja, da je pri tem pomembno tudi, da se cene za gospodarske subjekte spreminjajo drugače kot za državljane. "Zato vzporednice niso mogoče. Za panogo ali poddejavnost ni mogoče dajati konkretnih podatkov, saj se razlikujejo od podjetja do podjetja.«
Dodaja, da dinamiko podražitev vsak avtoserviser spremlja sam. Zato podražitve niso in ne morejo biti usklajene, saj različne podražitve različno vplivajo na avtoserviserje. »Odvisno tudi od tega, koliko določen vhodni strošek vpliva na kalkulacijo vsakega posameznega avtoserviserja.« Po mnenju sekretarja pri sekciji Avtoserviserjev je vse večji problem stanje na trgu delovne sile. Išče se lažje delo, bolje plačano, apetiti delavcev so zrasli. Dogajajo se odhodi, kraje kadrov, obljube. Zato pravi, da ogrevanje ni bistveni element kalkulacije.
Avtokleparji, avtoličarji - vsi imajo večje stroške
Po podatkih, ki jih zbirajo pri sekciji avtoserviserjev, so se stroški energentov povečali za 30 pa tudi do 80 %, stroški ekologije za avtoserviserje okoli 25 %, stroški delovne sile so teoretično višji za 5 %, praktično pa so se zaradi pomanjkanja delovne sile na trgu dela povečali bistveno bolj. »Manjša ali srednja delavnica bi morala imeti vsaj 50 % višjo ceno delovne ure,« je prepričan Pipan.
Sogovornik izpostavlja avtoličarje, ki morajo s ceno avtoličarske ure pokrivati tudi stroške energentov (avtoličarske komore). Avtokleparjem pa največji strošek predstavljajo odpadki, kjer pa se cene tudi razmeroma hitro spreminjajo. Pipan dodaja, da hud pritisk na cene povzročajo tudi zavarovalnice, saj dražijo le svoje storitve, ne priznavajo pa (v zadostni meri) dviga stroškov avtoserviserjem. »Slednji nadomestijo manko v prostih tržnih cenah. Stroški porabljenega ali vgrajenega materiala niso sestavni del cene delovne ure. Zato je problematike z vidika upoštevanja pri izdaji računov manj, saj se materiala zaračunava skladno s ceno nabave. Če se torej material podraži, je višja cena razvidna tudi na računu.«
Zato Pipan pričakuje vnovične podražitve. »Če se situacija z vhodnimi stroški ne bo ustalila, potem se tudi povečanje cen avtoservisnih storitev ne bo ustavilo.« Zato pa pravi, da se cene vulkanizerskih storitev ne bodo povečale. »To bi bil strel v koleno. V vulkanizerstvu je cena odvisna predvsem od vloženega dela, torej delovne sile.«
Pomanjkanje nadomestnih delov
Ali lahko lastniki vozil pričakujejo zaplete pri popravilu, zaradi pomanjkanja rezervnih delov? Ker veliko avtoserviserjev popravlja različna vozila, to po mnenju Pipana pomeni, da sami ne kupujejo materiala na zalogo, ampak ga kupujejo sproti in po potrebi. To tudi pomeni, da zaradi zastojev v dobavnih verigah prihaja do zastojev pri popravilih vozil. Popravilo traja dlje časa, vendar ne zaradi nezadostnih kapacitet avtoservisnih delavnic, ampak zaradi zastojev pri dobavi potrebnih delov. Tako se podaljšuje čas, ki je potreben za pridobitev potrebnih materialov in čas, ki ga potrebuje avtoserviser, da dele in materiale dobi in jih vgradi. »Opažamo, da so se ti časi povečali tudi za tri-do-petkrat."
Tudi Sodnik pravi, da je dobava avtomobilskih delov okrnjena, izboljšav pa ni mogoče pričakovati do konca letošnjega leta. Bolje naj bi bilo šele spomladi prihodnje leto. »Nadomestni deli so se podražili zelo različno. V povprečju nekateri tudi do 16 %. Odvisno od surovine in mesta proizvodnje, predvsem zaradi cen logistike."
Pojasnjuje, da na ceno močno vpliva razvoj dogodkov v povezavi s covid-19. Kjer je močno razširjen, omejuje proizvodnjo. Kjer so koronski ukrepi ostrejši, je več zapletov v logistiki. »Nekatere tovarne, ki npr. vztrajajo pri strogem izpolnjevanju PC pogojev, imajo resne izzive tako s sindikati, kot s pridobivanjem ustreznega kadra.«
Kot domine
Sodnik navaja primer: »TMC proizvaja večino gumenih proizvodov in stekla, vse kar je iz kavčuka v Mehiki. Prva težava nastane zaradi izpada delovne sile v rudnikih, nato zaradi izpada v talilnicah, nato zaradi izpada v proizvodnji. Na vse skupaj dodajmo zaplete v počasni in vse dražji logistiki. Če vštejemo še vse nepredvidene stroške, so posledice jasne. Če bi slo za osamljen primer, tega ne bi začutil nihče, saj so vsi resni proizvajalci stalno pripravljeni na taksna nihanja. Ker pa kriza traja že toliko časa, se to trenutno odraža pri večjih cenah.«
Sodnik kot epilog vsega izpostavlja, da bo tokratni dvig cen še posebej opazen, saj se na eni strani zelo hitro in hkrati dražijo surovine in energenti, ki direktno vplivajo na rast cen nadomestnih delov, na drugi strani pa storitev postaja vse dražja zaradi dviga minimalnih plač in višjih zahtev zaposlenih v dejavnosti.
en star vic.. avtomehanik pride pred svetga petra.. pa mu reče sveti peter zakaj pa si mene že poklical k …
Google je plačal od 400 do 800 dolarjev za dnevno spletno delo od doma. Prvi mesec sem od Googla doma …
Sem mel popoldanskega fušarja na originalnem servisu, pa sem mu prinesel svoje olje, mi je mrkega pogleda dejal, da naj …