Enega bolj "električnih"hibridov so razvili pri Hondi. Ima ga tudi novi srednji športni terenec honda ZR-V. Žan Žagar iz tehnične službe pri Hondinem slovenskem uvozniku, podjetju AC-Mobil d.o.o., nam je pojasnil posebnost Hondinega hibridnega pogona, ki ga imenujejo e:HEV.
Honda je hibridni pogon imela že v prejšnji generaciji svojih modelov. Žagar pravi, da je novi hibridni pogonski sklop v primerjavi s svojim predhodnikom optimiziran ter omogoča boljše pospeške ob še bolj ugodni porabi goriva.
Prilagajanje vozniku
Dodaja, da več kot ima režimov delovanja hibridni pogonski sklop, bolj se lahko prilagaja voznikovemu načinu vožnje. Če bi rad voznik vozil predvsem gospodarno, avtomobil v hibridnem načinu večino časa dela s pomočjo elektromotorja, ker je s tem najbolj varčen. Na avtocesti pri velikihhitrostih pa denimo deluje predvsem bencinski motor, ki je tedaj najbolj učinkovit. Če pa voznik tudi pri nižjih hitrostih nenadoma potrebuje večjo moč, se pogonski sklop tudi ne obotavlja, ampak po potrebi hkrati uporablja bencinski motor in elektromotor. Pogonski sklop se torej sproti prilagaja vozniku.
Če pa se voznik odloči za športno vožnjo, preprosto izbere športni program vožnje, v katerem se bencinski motor nikoli ne izključi, saj sistem predvideva, da lahko v vsakem trenutku pride do zahteve po več moči na prednjih pogonskih kolesih. V Econ načinu pa po drugi strani avtomobil večinoma poganja pogonski elektromotor, ki elektriko s posredovanjem baterije pridobiva iz generatorja elektrike, ki ga po potrebi, ko v bateriji ni dovolj elektrike, poganja bencinski motor. Tudi v ekološkem načinu pa po potrebi, če je treba nenadoma pospešiti, elektromotorju lahko na pomoč pride bencinski motor. Vendar se to zgodi zelo redko.
Simulacija prestav
Žagar poudari, da je pomemben del Hondinega hibridnega pogona tudi tako imenovani "linear shift control". Gre za povsem softversko rešitev, ki v primeru bolj zahtevnega pospeševanja elektronsko upravlja motorne vrtljaje, da ti med vožnjo z zvokom dajejo vtis, kot da bi vozili avtomobil s klasičnim samodejnim ali dvosklopčnim menjalnikom. Čeprav za delovanje pogona niso potrebne, so se pri Hondi takšne "virtualne prestave" odločili urediti zato, ker s tem ljudem, ki so vajeni "klasičnega zvoka motorja", olajšajo prehod na hibridni pogonski sklop, kjer se bencinski motor sicer vrti v skladu s potrebami po proizvodnji elektrike ali pogonom.
Takšna menjalniška prestavna razmerja so res samo virtualna, saj pogon e:HEV nima menjalnika v pravem pomenu besede. Hondin hibridni pogonski sklop je namreč sestavljen iz bencinskega motorja, generatorskega elektromotorja in trakcijskega oziroma pogonskega elektromotorja, ki so med seboj povezani s sklopkami. Bencinski motor lahko denimo povezan z generatorskim elektromotorjem polni baterijo ali pa se neposredno poveže s pogonskimi kolesi. Tudi za zagon bencinskega motorja se preko sklopk uporablja generatorski elektromotor.
Večina voženj hibridne honde ZR-V pa poteka tako, da bencinski motor poganja generator, ki polni baterijo, iz baterije pa se z elektriko napaja pogonski elektromotor, ki športnemu terencu pravzaprav zagotavlja električni pogon.
Pomembno pa je tudi regenerativno zaviranje, ki ga tudi opravlja pogonski elektromotor, ki med zaviranjem avtomobila tudi lahko opravlja vlogo generatorja elektrike. Večina elektromotorjev namreč lahko, če vrtimo njihov rotor, proizvaja električno energijo.
Različni hibridi v enem
Hibridna honda ZR-V lahko zato denimo med dolgim spustom povsem napolni baterijo. V tem primeru se denimo tudi vklopi bencinski motor, saj mora sistem elektromotor odklopiti, da ne bi bilo proizvodnje odvečne električne energije, ki je baterija ne bi mogla shraniti, zato bi lahko poškodovala komponente sistema. Vendar pa bencinski motor deluje zgolj kot pomoč pri zaviranju avtomobila, da zagotavlja "motorno zavoro".
Hondi je s takšno ureditvijo pogonskega sklopa uspelo zagotoviti, da hibridni pogonski sklop lahko po potrebi deluje v režimu zaporednega (serijskega) ali vzporednega (paralelnega) hibrida. Avtomobilski proizvajalci namreč v glavnem uporabljajo tri tipe hibridnih pogonov (teh je sicer še več). Prvi je zaporedni hibrid, pri katerem bencinski motor proizvaja elektriko, elektromotor pa poganja vozilo. Drugi tip je vzporedni hibrid, pri katerem vozilo primarno poganja bencinski motor, elektromotor pa mu po potrebi pomaga. Tretji tip pa je zaporedno-vzporedni hibrid, pri katerem bencinski motor in elektromotor sodelujeta pri pogonu vozila.
Hondin sklop e:HEV je kombinacija teh pogonov. Pri nizkih in srednjih hitrostih, ko ima elektromotor prednosti pred bencinskim motorjem, deluje kot zaporedni hibrid, za pogon pa pretežno skrbi elektromotor. Med križarjenjem pri visokih hitrostih , ko ima bencinski motor prednosti predelektromotorjem, pa e:HEV deluje kot vzporedni hibrid, vozilo pa pretežno poganja bencinski motor, ki je neposredno spojen s pogonskimi kolesi.
Razlike v vzdrževanju?
Zanimalo nas je tudi, če hibridni avtomobil v primerjavi s klasičnim bencinskim zahteva več vzdrževanja. Žagar pravi, da morajo serviserji med rednim pregledom dodatno z originalnim Hondinim testerjem opraviti še pregled električnega sklopa. To je popolnoma avtomatizirani test, ki se opravi enkrat na leto in pokaže, če visokonapetostne komponente delujejo v redu ali so morebiti težave s polnjenjem baterije ali z delovanjem inverterja, ki je ključni element za pravilno razporejanje moči med deli pogonskega sklopa. Med servisom med drugom tudi očistijo sistem zračnega hlajenja baterije.
Sicer pa gre za običajno servisiranje motorja z notranjim zgorevanjem, torej predvsem za kontrolo in menjavo motornega olja in hladilne tekočine. Stroški so tako rekoč skoraj enaki kot pri avtomobilih z bencinskimi motorji. Honda ZR-V nima fiksnega servisnega intervala na slovenskem trgu, ampak ima servisni opomnik, ki voznika spomni na redni servis vozila gleda na način vožnje (pospeški kolone mestna vožnja…). Voznika sistem tudi občasno opozori, naj preveri nivo olja, kar je sicer dobro storiti vsake toliko časa, predvsem pa denimo pred vožnjo na dopust ali ob rednem čiščenju avtomobila.
Žagar zaključi, da je hibridna honda ZR-V e:HEV dobra kompromisna rešitev za nekoga, ki bi se rad podal v svet elektromobilnosti, pa si še ne upa kupiti pravega električnega avtomobila, saj ni prepričan, da bi lahko shajal z njegovimi pomanjkljivostmi.
Hondin hibridni pogonski sklop namreč ponuja veliko tega, kar odlikuje električne avtomobile, vendar le tedaj, ko voznik to hoče. Poleg tega mu ni treba polniti baterij, stroški servisov pa so podobni, zato je uporaba bolj ali manj takšna kot uporaba bencinskega avtomobila s samodejnim menjalnikom.
Honda gre v pravo smer s hibridnimi pogoni, z močnim elektromotorjem in ločeno baterijo (za razliko od blagih hibridov le …
žal ta mladenič Žan Žagar najbolj nesposobna oseba v AC-Mobilu do sedaj. Tehnično znanje zelo slabo in neprofesionalen odnos.