Vonj po novem avtu je nekaj posebnega, drugačnega. Za to obstaja zelo dober razlog, saj je takrat zaradi novih plastike, nanosov, gume, tekstila in drugih svežih materialov paleta vonjav še zelo močna. Vendar pa je med temi organskimi spojinami nekaj takšnih, ki bi bile v zadostni količini lahko celo smrtne, druge pa so prav tako lahko škodljive.
Po poročanju BBC-ja je kemijski koktajl pri teh materialih lahko sestavljen iz številnih toksinov. Pri ameriški ustanovi Ecology Center področje vonjev v novih avtih spremljajo že leta. Gre za okoli 200 kemijskih spojin v avtih. "Ker te kemikalije niso regulirane, potrošniki nimajo pojma, s kakšno nevarnostjo se soočajo," opozarja Jeff Gearhart, raziskovalni direktor v ustanovi.
Rakotvorni benzen, njegov le malce manj nevarni derivat toluen, formaldehid, težke kovine ...Vse te zdravju škodljive snovi so del vonja v notranjosti novih avtov. Izpostavljenost lahko povzroča zateklo grlo, glavobole, omotičnost in zaspanost, alergične reakcije in nahod, vse v odvisnosti glede na občutljivost potnika.
Stalna izpostavljenost takšnim pogojem lahko pripelje do hormonskih težav, poškodovanja jeter, ledvic in nevrološkega sistema, do težav v reproduktivnih organih in celo do raka. Predvsem dolgotrajna izpostavljenost strokovnjake najbolj skrbi. "Ljudje povprečno v avtu preživimo po eno uro. Najsi gre za odrasle, otroke ali domače ljubljenčke, zelo nas skrbi dologotrajan izpostavljenost toksičnim kemikalijam v avtih," pravi Gearhart.
Zakaj je najnevarneje, ko je avto nov?
Spojine so takrat še vedno zelo nestabilne in se nagnjene k temu, da se delno uparjajo, kar ima za posledico vonjave. Vročina, denimo ko avto pustimo na soncu, vse skupaj le še poslabša in pospeši kemično reakcijo. Nevarnost se sčasoma zmanjka, strokovnjaki pravijo, da je najhuje ponavadi mimo po okoli šestih mesecih.
Tako se je že skorajda prepolovil delež modelov, v katerih je zaznan kancerogeni polivinil-klorida, ki je bil še pred 10 let praktično v vsakem avtu. Honda denimo trdi, da ga je že povsem izkoreninila. Ford na drugi strani poudarja uporabo naravnih vlaken pri izdelavi sedežev in oblog, denimo iz soje, s čimer znižujejo potrebo po umetnih materialih.
Kako zmanjšati vpliv nevarnih snovi
Strokovnjaki vsem, ki kupijo nov avto, vseeno svetujejo, naj kolikor je mogoče omejijo izpostavljenost, tudi tako da skrbijo za dobro ventilacijo notranjosti. Še posebej v vročih dneh pa naj pred vstopom v avto prezračijo notranjost, hkrati pa se izogibajo posedanju v parkiranem avtu. Tudi velja občasno površine v avtu obrisati s krpo iz mikrovlaken in netoksičnim čistilom, saj se kemikalije zelo rade vežejo na prak.
Za tiste, ki so na kemikalije še posebej občutljivi in hitro razvijejo simptome, pa Gaerhart svetuje, naj pred nakupom preživijo kar nekaj časa v novem avtu, da ugotovijo, ali je njegova notranjost preagresivna.
dezurni@zurnal24.si