Služijo lahko namreč s softverskimi nadgradnjami sistema in samim najemom softvera. Volkswagen bi svojim bodočim kupcem denimo rad dodatno zaračunal sisteme za avtonomno vožnjo.
Do zdaj ste ob nakupu avtomobila prejeli vse, za kar ste plačali, in oprema se načeloma skozi življenjsko dobo avtomobila ni več prav veliko spreminjala. Vendar pa bi prav to radi proizvajalci spremenili. Dobički od prodaje avtomobilov namreč že nekaj časa ne zadostujejo za pokritje astronomskih stroškov razvoja, kar velja predvsem za električne avtomobile, ki jih proizvajalci načeloma še vedno prodajajo z izgubo.
Iz Amerike v Evropo
Kot je v današnjem avtomobilskem svetu običajno, je bil začetnik tudi tega novega trenda kontroverzni ameriški proizvajalec električnih avtomobilov Tesla Motors, ki svojim strankam že nekaj časa ponuja razširitve določenih funkcij z doplačilnim softverom. Tako vam denimo lahko z daljinskim sproščanjem baterijske kapacitete omogočijo povečanje dosega ali pa vam razširijo možnosti avtomatizirane vožnje, za kar jim morate seveda dodatno odšteti precej zajetno vsoto denarja. To je možno zato, ker je avtomobil tovarniško opremljen z vsem nujnim hardverom, ki le čaka, da ga odklenete.
Podobno strategijo pripravlja tudi nemški Volkswagen. Ta ne velja le za električne avtomobile, saj je tudi novi golf opremljen s tehnologijami, ki jih je mogoče nadgrajevati z daljinsko aktivacijo in nadgradnjo softvera. Novi član Volkswagnovega upravnega odbora Thomas Ulbrich je pred časom za časopis Die Welt pojasnil, da bi proizvajalec rad nekatere funkcije zaračunaval na podoben način kot se zaračunava aplikacije na pametnih telefonih. In to ne bo poceni. Ulbrich je namreč dodal, da nameravajo zaračunavanje izvesti po postavki za uro uporabe, ki naj bi stala sedem evrov.
Na videz je to zelo praktično, saj boste funkcijo plačali le za čas, ko jo boste zares uporabljali. Po drugi strani pa boste ob nakupu vnaprej plačali ves potrebni hardver, ki denimo vključuje kamere, radarje, tipala in vezja, ki so sposobna obdelati velike količine podatkov. Cena sedem evrov poleg tega presega ceno goriva, ki ga boste za vožnjo porabili v eni uri. V električnih avtomobilih pa bo strošek elektrike še nižji. Volkswagen naj se ne bi ustavil le pri zaračunavanju za uporabo voznih sistemov. Govorijo celo o najemu aktivacije gretja sedežev.
Potrošniške organizacije proti
Uvedbi takšnih praks že nasprotujejo nekatere potrošniške organizacije. William Wallace iz organizacije Consumer Reports pravi, da morali oblikovati jasna pravila o varnosti in pošteni obravnavi potrošnikov, če naj bi ti imeli korist od takšne ureditve. Dodaja, da bi sistem naročnine lahko postal sčasoma neproporcionalno drag, zaradi česar bi se kupci odpovedali uporabi določenih doplačilnih varnostnih pripomočkov. Hkrati bi odprli pot nezakonitim modifikacijam softvera, prav tako pa bi lahko nastala zmeda tudi na trgu rabljenih vozil, saj prodajalci ne bi nujno mogli vedeti, katera oprema je stalna, za katero pa bo treba plačevati.
Wallace dodaja, da proizvajalci ne bi smeli dodatno zaračunavati za varnostne funkcije in jih ob naplačilu deaktivirati, saj teh ne moremo enačiti z glasbenimi datotekami ali navigacijskimi kartami. Predvsem varnostni sistemi bi torej morali ostati nekaj, za kar smo lahko gotovi, da smo z avtomobilom dobili ob nakupu in bo v njem delovalo vso njegovo življenjsko dobo. Če ne bo tako, pravi Tien Tzuo iz podjetja Zuora, ki svojim strankam pomaga razvijati prav naročniške programe, se bodo avtomobili kmalu spremenili v priročne bankomate za proizvajalce avtomobilov.
Google zdaj za spletno delo od doma plačuje od 99 do 140 dolarjev na uro. Moja zadnja plača 26395 USD …