Pred nekaj tedni je stopila v veljavo druga faza novega standarda R129 za izdelovalce otroških sedežev. Sedeži, ki so varnostno testirani že pod novim standardom, nosijo za potrošnike prepoznavno oznako i-Size.
Medtem ko prva faza standarda R129 velja od leta 2014, pa je ta doslej pokrivala le sedeže kategorij 0, 0+ in I, torej za dojenčke in manjše otroke. Po novem pa proizvajalci avtosedežev že lahko oglašujejo, da imajo sedeže za otroke, ki so višji od 105 centimetrov in so testirani po novem, precej strožjem varnostnem testu.
V Sloveniji in večini drugih evropskih držav sicer velja, da morajo ustrezni zadrževalni sistem (otroški sedež) uporabljati vsi otroci, manjši od 150 centimetrov (leta niso pomembna).
Pozor - pri jahačih velika novost
Boštjan Okorn, vodja testiranj pri Zvezi potrošnikov Slovenije, pojasnjuje, da bo odobritev po starem standardu sicer še mogoča, a za nove sedeže ne več z Isofixom: "Sedanji sedeži z Isofixom bodo lahko naprodaj do 1. septembra 2020. Tako lahko pričakujemo, da bodo proizvajalci v veliki večini začeli prehajati na nov standard R129, če to še niso storili do zdaj."
Že februarja letos so se zaostrili standardi glede jahačev, saj na njih lahko sedijo zgolj otroci, višji od 125 cm. "Ravno pri jahačih se precej krešejo mnenja v povezavi s standardom R129. Naše mnenje je, da jahači za otroke niso dovolj, saj ne ponujajo zaščite ob bočnem trku, hkrati pa je otrok premajhen, da bi ga učinkovito zaščitil v avtomobil vgrajen sistem bočne zaščite," glede previdnosti pri uporabi jahačev pravi Okorn.
Kaj morate torej vedeti o novem standardu R129 za skupini II (približno 4-6 let) in III (približno 4-10 let)?
- Gre za pravila glede testiranj pred odobritvijo prodaje, ne pa za zakon ali predpis. To pomeni, da lahko sedeže starejšega standarda R44/04 še naprej uporabljate. Ob nakupu novega sedeža pa le preverite, ali je že testiran po novih pravilih, ki zagotavljajo več varnosti.
- Nove sedeže prepoznate po oznaki i-Size. Namen je, da bi bili otroci bolje zašičteni predvsem pri bočnih trkih in da bi bilo manj napak, ki so posledica napačnega pripasovanja otrok in/ali pritrjevanja sedežev. Zato mora biti vsak sedež novega standarda testiran za bočni trk pri 25 km/h.
- Posledica stranskega testa je, da morajo imeti tudi t. i. jahači po novem bočno zaščito za glavo, če jih bodo uporabljali otroci, ki so manjši od 125 centimetrov. Že od začetka letošnjega leta velja, da je klasični jahač dovoljeno uporabljati le še za višje otroke oziroma skupino III, v katero po zdajšni specifikaciji spadajo otroci med 22 in 36 kilogramov. Doslej je veljalo, da lahko jahača brez hrbtišča uporabljajo že otroci nad 15 kilogramov.
- Kategorije otroških sedežev se odslej ne bodo več ločevale po otrokovi masi (kilogramih), temveč višini (centimetrih), saj starši pogosteje vedo, koliko visok je njihov otrok, ne pa koliko tehta. S tem naj bi tudi preprečili, da bi premajhni otroki prehitro "preskočili" v višjo kategorijo, čeprav njihovo telo na to še ni pripravljeno.
- Nekaj časa bosta vzporedno v veljavi tako stari R44/04 kot novi R129. Z letom 2020 bo stari standard R44/04 prenehal veljati, kar pomeni, da bodo trgovci prodajali "stare" sedeže le še do odprodaje zalog, nato boste v trgovinah našli le še i-Size sedeže.
- ISOFIX pritrdišča tudi pri R129 ne bodo obvezna, čeprav so zelo priporočljiva. Proizvajalci avtomobilov pa morajo odslej še bolje poskrbeti za kompatibilnost njihovih sedežev z i-Size otroškimi sedeži.
O novostih, ki veljajo za kategorije sedežev v skupinah 0, 0+ in I, pa si več preberite TUKAJ. Med drugim uvaja veliko novost pri vseh sedežih za otroke, mlajše od 15 mesecev.
andrej.leban@zurnal24.si
Če starost nima več veze je potem težko govoriti samo o otrocih. Tudi odrasli ljudje so lahko pod 150cm. Je …
Še nikoli nisem nobenega otroškega sedeža videla v avtu katerega koli "okvirja". Ti imajo pamže, ne glede na starost, naložene …