Pojav poznamo pod imenom »zračna rja« oziroma »leteča rja«. gre pa za majhne delce korozijskega materiala, ki ga na površino avtomobila zanese po zraku, njegov izvor pa je zelo različen. Kot nam je pojasnil Azer Šarić, predstavnik za tisk pri podjetja KMAG, ki pri nas zastopa avtomobilsko znamko Kia, je problem zračne rje precej prisoten celo v Ljubljani.
Razlog za to niti ni tako zelo očiten, a k pojavu v veliki meri pripomore tudi veliko ljubljanskih industrijskih obratov, najde pa se tudi precej drugih manjših onesnaževalcev, med drugim tudi množica kurišč v individualnih hišah. Vzrok za zračno rjo so lahko tudi kovinski drobci, ki odpadajo z drugih avtomobilov. Njihov največji vir so zavore, s katerih med zaviranjem odpadajo delci ploščic in kolutov, prav tako pa se na avtomobilu znajdejo tudi drobci s cestišča. Ti so sicer pogostejši pozimi, ko ceste potresajo s soljo in peskom.
Kriva je bila ladjedelnica
Šarič je dodal, da so pri njihovem hrvaškem zastopniku v Pulju nekoč naleteli na ekstremen primer zračne rje. Neki možak je namreč na servis pripeljal avtomobil, ki ga je še posebno možno prizadelo rjavenje, ki je bilo posledica zračne rje. Nikomur na servisu ni bili jasno, kako je lahko prišlo do tega. Na koncu se je izkazalo, da je lastnik avtomobil redno parkiral v soseščini ladjedelnice Uljanik, kjer je bilo ozračje polno drobnih železnih opilkov. Te je zaneslo tudi na avtomobil njihove stranke, kjer so rjaveli in povzročili degradacijo laka, s tem pa povzročili tudi sekundarno rjavenje avtomobilske pločevine.
Zračni rji so sicer najbolj izpostavljeni prednji del avtomobila, pragovi, predvsem tisti njihovi deli, ki jih običajno pokrivajo vrata in tudi v pralnici pogosto ostanejo precej umazani. Izpostavljen je tudi zadek avtomobila, saj zračni vrtinci, ki nastajajo za avtomobilom, s tal dvignejo umazanijo, ki se prilepi na površine. Šarič je povedal , da je težave z zračno rjo imel tudi na svojem avtomobilu, najbolj kritičen pa je bil predel pod emblemom na vratih prtljažnika. Lastniki avtomobilom pogosto pozabimo očistiti tudi predel, kjer bi morali najbolj pogosto opaziti umazanijo: okolico odprtine za točenje goriva.
Garancija je ne krije
Ker zračna rja ne nastane zaradi napake med izdelavo avtomobila in torej zanjo ni kriva slaba kakovost izdelave, njenih posledic avtomobilska jamstva ne krijejo. Garancija na prerjavenje namreč velja zgolj za rjavenje, ki je posledica preslabe zaščite pred korozijo in nastane od znotraj. Zato običajno rjavenje, ki je posledica napak pri izdelavi avtomobila, najprej opazimo po mehurčkih, ki se začnejo tvoriti pod plastjo laka.
Zračna rja deluje drugače, saj drobni delci, ki jih prinese po zraku, rjavijo na zunanji površini laka in z zunanje strani povzročijo poškodbe laka. Če lastnik ne ukrepa, lahko uničijo zaščitno plast laka na pločevini, zato začne ta rjaveti. Površina karoserije je sicer danes bolj občutljiva na zračno rjo kot nekoč, saj proizvajalci zaradi varovanja okolja uporabljajo lake na vodni osnovi, ki so sicer bolj prijazni okolju, ampak so tudi manj obstojni od tradicionalnih.
Preprosti in učinkoviti ukrepi
Ukrepi proti zračni rji so sicer razmeroma preprosti in učinkoviti. Ko jo stranka ali mehanik na servisu opazi, namreč običajno zadostuje temeljito čiščenje površine avtomobila in poliranje z nanosom zaščitnih sredstev.
O ukrepanju v primeru, ko avtomobil napade zračna rja smo vprašali tudi Janeza Trčka, ki ima v Horjulu avtoličarsko delavnico. Pravi, da se zračne rje običajno lotijo z zelo agresivnimi čistilnimi sredstvi, saj gre za zelo trdovratne kovinske delce, ki se močno zažrejo v lak. Pri tem ima v mislih predvsem vroče opilke, ki med zaviranjem letijo z zavornih kolutov in čeljusti. Prej so zračno rjo sicer odpravljali s poliranjem vendar je pri tem šlo za zelo mukotrpen postopek, saj se kovinski delci pogosto skoraj utopijo v lak.
Trček dodaja, da zračna rja na večini karoserijskih barv, tudi denimo na rumeni, ostane skoraj neopazna, močno pa se jo opazi na beli površini, torej avtomobilih bele barve. Tam je očitna predvsem pozimi, ko kovinski delci začnejo močneje rjaveti in na lakirani površini nastanejo umazani madeži. Na avtomobilih svetle barve se torej zračno rjo lažje opazi, na temnih pa se boljše skrije pred manj budnim očesom lastnika. Zato lahko, preden jo zaznamo in ukrepamo proti njej, naredi veliko škode.
Pazite, da ne bo prepozno
A pozor. Ko zračna rja prodre do pločevine, je žal že prepozno, saj začne rjaveti avtomobilska pločevina in vsi ukrepi so potem namenjeni le še blaženju posledic. Pozornost lastnika avtomobila je zato povsem na mestu. Tistih, ki svoj avtomobil redno vozijo na servis, sicer ne bi smelo skrbeti, saj mehaniki vedno opravijo tudi pregled karoserije, med katerim so pozorni tudi na pojav zračne rje.
Leteča rja je železov sulfat morda pa tudi železov klorid, vemo zakaj mu rečejo leteča. Včasih so ga sipali v …
Iz pravega podjetja so dali strokovnjaka, kajti KMAG ne slovi ravno po poš....... Pred leti je moja parnerka pripeljala avto …
Dobrodošli v najboljšem erotičnem klubu -- www.Sextis.fun