Novi mercedes-benz razreda A v razred kompaktnih kombilimuzin prinaša ogromen preskok v luksuzu, s tem mislimo na tehnološko opremljenost, ki vpliva tako na varnost kot udobje. Predvsem pa kaže smer, v katero gre razvoj avtomobilske industrije. Ta stremi k popolnoma avtonomni vožnji, mercedes A pa kaže že zametke umetne inteligence in tudi pomanjkljivosti le te. Vse to smo spoznali na testu, ko smo preizkusili različico A 180 d z novim pametnim multimedijskem sistemom MBUX.
Mercedes razreda A je leta 2012, ko je zasijal na svetovni premieri, ki se je zgodila na slovenskih cestah, prinesel svež veter k Mercedesu. V Stuttgartu so prav z A-jem začenjali novo zgodbo in pohod na prvo mesto v premium razredu. To jim je na koncu uspelo dve leti pred zastavljenim ciljem, kompaktna kombilimuzina pa je prav gotovo k temu pripomogla. Če ne drugega z obliko in vozno dinamiko, manj pa s končnim vtisom, saj je A v primerjavi z večjimi in dražjimi mercedesi deloval precej ceneno. To se je občutilo tako ob dotikanju plastike kot gumbov na armaturni plošči. To je bilo na neki način logično, saj so pri Mercedesu z A-jem lovili tudi kupce forrd focusov, renault meganov in VW golfov.
Tokrat so se zgodbe lotili drugače. Obliki so dodali tudi vse, ali še več, kar so v trenutku predstavitve novega A-ja imeli največji in najdražji mercedesi. Tudi zato nas srebrni A ni pustil hladnih.
Že pogled na zunanjo podobo daje jasno vedeti, kam "pes taco moli". Za serijsko ceno ponuja izgled podoben kultnemu CLS, pri tem mislimo na nove LED trikotne žaromete (za začetno ceno so na voljo zgolj halogenski) in veliko masko s trikrako zvezdo. Torej, oblikovan je športno, kar je trend v avtomobilski industriji.
Še bolj izstopa potovalna kabina, ki je imela v našem primeru v celoti digitalni podpis. Prednji del notranjosti A-ja zaznamuje nenavaden dizajn armaturne plošče, ki se od enih do drugih vrat razteza v enem kosu, medtem ko sta nanjo postavljena dva velika "plavajoča" digitalna zaslona. Serijski 'adijo' klasičnim vgrajenim števcem, torej. A za doplačilo, seveda.
Brez težav zapišemo, da je "pametni telefon na kolesih", ne moremo pa spregledati, da je v marsičem zelo podoben najbolj prestižnemu mercedesu razreda S, vključno z drsniki na volanu s katerimi upravljamo z vsemi zasloni. Zadeva deluje zelo dobro, od voznika pa zahteva veliko prilagajanja, da jo osvoji na način, da ne moti vožnje. Tisti, ki si bo kupil A-ja bo moral dobro preučiti knjigo z navodili in se navaditi, da z levim drsnikom upravlja z digitalnim zaslonom za volanom, torej podatki o avtomobilu, z desnim drsnikom pa s podatki na zaslonu na sredini armaturne plošče. Torej vključno z navigacijo in radijem.
Vsekakor grajamo, da slovenščina še ni med uradnimi jeziki pri Mercedesu. Če zmore honda voznika preko zvočnikov v slovenskem jeziku opozoriti, naj se priveže, bi lahko tudi proizvajalec, ki je postal številka 1 med premium znamkami po prodaji, storil enako. Ko smo se enkrat navadili na drsnike, je bilo vse ostalo poezija. Menjavali smo izgled zaslonov, se igrali z nastavitvami vozila, predvsem pa nas je zabaval novi multimedijski sistem MBUX (Mercedes-Benz User Experience), ki ima sposobnost učenja zahvaljujoč umetni inteligenci, omogoča pa povsem nov nivo upravljanja z glasom, ki smo ga aktivirali bodisi s stikalom, ali če smo izgovorili čudežni besedi "Hey Mercedes".
Ko izgovorimo "Hey Mercedes," se začne pogovor z avtomobilom, oziroma njegovo umetno inteligenco. Zabavna zadeva, sploh, ko nas, če ne govorimo razločno v angleškem jeziku, vpraša kaj takega, kar nas je močno nasmejalo. Če ste sami v avtomobilu, se lahko z njim kar pogovarjate. Ko smo mu ukazali, da nas zebe, nam je povišal temperaturo klimatskega sistema, ko smo mu rekli, da nam je vroče, jo je znižal. Na ukaz naj nam poišče restavracijo ali hotel, letališče, to tudi izpolni in samodejne vnese podatke v navigacijsko napravo. Prav slednje se nam je med testom zdelo še najbolj uporabno, saj nam ni bilo treba ročno vnašati cilja v navigacijsko napravo. Slabost sistema je, da je treba zelo razločno govoriti angleško, v nasprotnem sistem ne bo vedel, kaj mu ukazujete. Polomljene angleščine torej ne prepoznava.
Kar smo do zdaj opazili v dragih mercedesih in ponuja tudi novi A je, poleg znatno izboljšane kakovosti izdelave (ta še vedno ni povsem na ravni večjih mercedesov), tudi kar zadeva uporabljene materiale, ki so prijetnejši tako na otip kot pogled, je bil napredek narejen na samem vzdušju v avtomobilu. Možno je izbrati med 64 različnimi ambientalnimi barvami, odlični sedeži lahko masirajo, hladijo in grejejo hrbet in zadnjico, še posebej pa izpostavljam poseben okrasni element "turbinske" odprtine za prezračevanje z vgrajeno ambientalno osvetlitvijo. Potniki bodo pri vožnji ponoči navdušeni, ko se iz odprtin za zrak sveti.
Velik preskok sem opazil pri prostornosti kabine. Avto je občutno daljši med obema osema, kar se pozna pri sedenju na zadnjih sedežih, le za prostora za glavo ni na pretek. Avto je preglednejši navzven s položaja voznika, zadaj pa zaradi manjših odprtin deluje nekoliko klavstrofobično. Prtljažnik je dobro obdelan in s 370 litri veliko uporabnejši kot je bil prej, tudi zaradi dovolj velike nakladalne odprtine. V resnici smo bili presenečeni, koliko je pogoltnil prtljažnik.
Velik preskok je A naredil še na področju tehnologije. Zmore praktično to, kar zmore tudi najprestižnejši S. Seveda za pravo ceno, ki zna nakup vozila povzdigniti v višave. Ampak, to je odločitev posameznika. Za varno in sproščeno vožnjo med našim testom je skrbel serijski radarski tempomat, sistem za prepoznavanje pešcev in kolesarjev, tudi takšnih v mrtvem kotu pri ustavljenem avtu, kar je novost v avtomobilskem svetu. Vse deluje za petico, tako kot v CLS, ki smo ga preizkušali za A-jem.
Kljub vsemu zapisanemu pa je A v osnovi seveda še vedno avto, ki mora navdušiti voznika še s čim drugim kot zgolj pogovarjanjem z multimedijo in lepimi lučkami, vgrajenimi v armaturno ploščo. Pod motornim pokrovom je bil 1,5-litrski štirivaljni turbodizelski motor s 85 kilovatov moči (116 KM), ki kljub temu, da na ceniku predstavlja vstopnico v svet dizelskega A-ja, postreže z zgledno močjo in navorom. To je motor, ki ne bo navdušil zahtevnih voznikov, ampak tiste, ki ponujajo vozilo, ki omogoča zgledno prehitevanje počasnih vozil in majhno porabo goriva. K naštetemu je v veliko pomoč natančni in hitri sedemstopenjski dvosklopčni menjalnik domače izdelave. Morda ne gre prezreti, da je motor znan iz Renaultove palete, a kljub temu ne moremo oporekati, da opravlja dobro delo v premium izdelku. Ob pospeševanju smo imeli občutek, da je na papirju moči še več.
Dober vtis, poleg porabe goriva, ki je bila okoli šest litrov, doda tudi odlično uravnoteženo podvozje, ki ni pretrdo (kljub 19-palčnim pnevmatikam) niti premehko, avto pa je odlično vodljiv tako na avtocesti, kot podeželskih cestah, še bolj pa prijetno odebeljen volan, ki omogoča natančno krmiljenje skozi ovinke.
Testno vozilo v osnovi stane nekaj manj kot 30 tisočakov, a mala kombilimuzina, ki želi biti pametna kot velike limuzine z zvezdo in tudi je, ob vseh dodatkih, ki ji to omogočajo, seže do 50 tisočakov v našem primeru, lahko pa bi tudi krepko presegla to mejo.
Podatki o vozilu: (Mercedes A 180 d)
Motor: 1.461 cm3, štirivaljni turbodizelski
Moč: 85 kW (116 KM) pri 4.000 vrt/min.
Navor: 260 Nm pri 1.750 vrt./min.
Dimenzije (D x Š x V v mm): 4.419 × 1.796 × 1.440, medosna razdalja 2.729
Prtljažnik (v litrih): 370 – 1.200
Poraba na testu: 6,0 litra/100 km (mešani cikel), izpusti CO2: 108 g/km
Zmogljivosti: 202 km/h, 10,5 sekunde od 0 do 100 km/h
Cena v evrih: od 22.950 (osnovna testnega modela)/49.438 (testni avto z doplačili)
Plusi: Športna podoba, menjalnik, volan, prostorno kabine in prtljažnika, delovanje naprednih sistemov, udobje, poraba goriva.
Minusi: Meniji in ukazovanje zgolj v angleškem jeziku, dolgo navajanje na vse možnosti, ki jih ponuja navigacija, cena z dodatki;
Torej, lahko dobite dva basic A-class avta in 5.000 pologa na varčevalni račun otroka namesto testnega.