Avtoservis Anton Soklič s. p., kjer je v očetovi delavnici zaposlen Mehanik leta 2018 Anže Soklič brez navigacije ni lahko najti. A Sokliče poznajo vsi. Ne zgolj v Litiji in njeni okolici, pač pa tudi številni lastniki vozil s štajerskega konca, ljubljanskega bazena, iz Primorske in celo iz tujine. „Ko pridejo na dopust iz Nemčije, Švice, tudi od drugod, pri nas še servisirajo svoj avtomobil, pravi Anže Soklič, ki je v finalu za Mehanika leta v začetku decembra ugnal vso konkurenco in v petih letih tekmovanja, ki ga na zurnal24.si prirejamo skupaj s specialistično revijo Mehanik in voznik, postal po Primožu Rožniku in Robertu Erženu tretji Mehanik leta. Soklič je spregovori tako o svojem delu, kot o težavah, ki se dandanes pojavljajo pri avtomobilih, predvsem novejših. Bil je brez dlake na jeziku.
Anže Soklič o tekmovanju Mehanik leta 2018
Izziv je bil zahteven, predvsem teoretični del. Je bil zelo šolski. Všeč mi je bila menjava gum in odpravljanje napake na vozilu. Zelo všečna naloga. Tudi slepo prepoznavanje kosov je bilo zanimivo, saj moramo včasih tudi v praksi kakšen del prepoznati zgolj na otip.
Očitno vas ne poznajo dobro samo v Litiji in Šmartnem pri Litiji, da ste dobili toliko glasov za mehanika leta in tudi pohval po samem naslovu?
Res je. Po zmagi sem dobil okoli 400 čestitk. Sem bil kar presenečen.
Je kakšna čestitka, ki bi jo izpostavili?
Kar nekaj takih je bilo. Čestital mi je direktor Citroënovega servisa z Grosuplja, pa iz Obrtne zbornice Slovenije, veliko pohval je prišlo od strank, poslovnih partnerjev, tudi od župana, čestitalo mi je nekaj svetnikov. Dobil bom tudi članek v krajevnem časniku.
Za vašim delom, kljub temu, da ste stari le 27 let, pa se skriva veliko znanja in izkušenj. Kakšni so bili vaši začetki?
Oče je delavnico odprl leta 2002. Takrat sem bil še v osnovni šoli. Prej je oče delal v garaži, bolj popoldansko. Ko je pustil službo na uradnem servisu v Ljubljani, je imel trgovino z avtodeli v Šmartnem, kjer danes delata mama in brat. Potem pa je bilo dela s popravili vse več in sem tudi sam začel pomagati. Kot mulca me to delo sicer ni toliko zanimalo. Bolj sem popravljal svoj motor. Potem sem z očetom veliko hodil po dirkah. Tam sem srečal veliko mehanikov. Vzeli so me pri Peugeotu, kjer sem pristal v mehanični delavnici, hkrati pa sem se „zastrupil“ z dirkanjem.
Dosedanje izkušnje je pridobil v domačem podjetju, na dveh uradnih servisih in na številnih izobraževanjih, kot priznava, pa je veliko znanja dobil tudi, ko je sam sestavil dirkalni avto in z njim dosegel izjemne rezultate. Bil je državni podprvak v gorsko hitrostnih dirkah (GHD).
Je prva ljubezen dirkanje ali biti mehanik?
Pravi zagon mi je dal prvi mentor na Peugeotu. Dobro sva se razumela, tako, da še zdaj povezujem dirkanje in posel mehanika. Glavni vir za tekmovanje na gorsko hitrostnih dirkah je moj zaslužek v delavnici. Zdaj se se bolj podal v avto optiko, tudi na športnih avtomobilih. K meni jih vozijo iz vse Slovenije in tudi tujine.
Koliko strank imate na leto?
Vsako leto več. Morali smo povečati delavnico. Če sta bila še prejšnja leta december in januar bila slabša meseca, bi lahko zdaj delali tudi na božič.
Kako težko je biti nepooblaščenih serviser? Pooblaščeni imajo za seboj močno podporo proizvajalca, tudi kadrovsko so številčnejši. Kje vi vidite svoje prednosti?
Predvsem v pristnem stiku s strankami. Veliko strank, ki jih dobimo na novo in jim naredimo servis, menjavo zavor ali karkoli drugega, je presenečenih, ko jim vnaprej predstavimo stroške in po končanem delu pokažemo material, ki ga zamenjamo. To stranke zelo spoštujejo. Tudi strankam, ki so pri nas več kot 10 let, po koncu dela pokažemo material, ki smo ga zamenjali ali vgradili. Veliko jih pravi, da tega drugje ni. Pravijo tudi, da je urejenost delavnice na visokem nivoju, pa čeprav bi si sam želel še bolj urejeno delavnico.
V tekmovanju za Mehanika leta vedno zmaga mehanik, ki pokaže vsestranskost. Od teorije do prakse, od menjave pnevmatik, do znanja na električnih povezavah. Vi, kot majhen servis, morate obvladati vse. Ni prostora za specialiste, kot ponekod v večjih delavnicah, kjer imaš posebej avtoelektričarja na primer.
Tega se zavedamo. Treba je spremljati napredek tehnologije. To ni delo za osem ur. Meni je ogromno pomagalo, da sem sam naredil avto. Spoznal sem delovanje prav vsakega dela, od senzorja do motorja. V znanje je vloženih veliko ur izobraževanja. Veliko imam tudi prijateljev v tem poslu. Se pokličemo, dobimo v delavnici in izmenjamo znanje. Pravi mehaniki dobro sodelujemo. Tudi sam dam veliko informacij drugim, a vem, komu jih dam. Zagotovo bom skušal izkoristiti tudi povezave, ki sem jih dobil na tekmovanju za Mehanika leta.
Na čem je danes poudarek v mehanični delavnici?
Brez diagnostike ne gre. Zato je treba imeti prave testerje, vsak ni dober. Tudi niso poceni. A testerji so nujni, da znamo ugotoviti vzrok okvare, da lahko potem sploh pravilno ukrepamo. Težava je, da nam neka napaka lahko vzame tudi 20 ur dela, ki jih je težko zaračunamo stranki. Ampak, tudi to je porabljen čas, ki bi ga lahko sicer namenili za servisiranje avtomobila. Imeli smo kar veliko težav z določenimi znamkami, ko je na primer odgnil kabel v inštalaciji. Ko stranki pokažeš, da je bil za zvariti samo en kabel, težko razumejo, da si za to porabil 20 ur dela. Da si samo odkril napako. Težava je računati 20 ur dela, zato, da si na koncu zvaril kabel. Zato moraš biti prilagodljiv.
Še kakšen podoben primer?
Primerov je veliko. Pridejo s prižgano signalno lučko na armaturni plošči. Tudi priklop na računalnik nekaj stane, saj te naprave niso poceni, plačevati je treba za posodabljanje. Nekako moraš odplačati napravo, enako kot pri zdravniku.
Izziv za nepooblaščene servise bo prihod telematike. Že vnaprej se bo vedelo, da bo prišlo do okvare vozila in ga boste vpoklicali v delavnico. Ampak podatke bo treba plačati. To bo za male delavnice kar velik strošek.
Ne vemo še, kaj se bo zgodilo. Verjetno bodo na začetku uradni servisi v manjši prednosti, a verjamem, da bomo zmožni slediti in pridobivati podatke. Kljub temu, da avtomobilska podjetja ščitijo svoje pooblaščene servise. Je pa veliko težav z novimi avtomobili.
V kakšnem smislu. Je razvoj avtomobilske industrije prehiter in prihaja do napak tudi na novih avtomobilih?
Zagotovo. Avtomobili se več kvarijo kot včasih. Pri nekaterih znamkah se kvarijo zasloni v avtomobilu, na primer. Največja težava pa je, da so avtomobilske znamke predpisovale predolge servisne intervale. Predvsem tisti, ki so imeli servisni interval na 30 tisoč kilometrov, zaradi pogostih okvar spet skrajšujejo servisne intervale.
Ste lahko bolj konkretni?
Težave se pokažejo že po 150 tisoč kilometrih, ko pride na primer do okvar glavnih ležajev. Motor zato po domače zariba. Ljudje so padli na trik, da bodo do 100 tisoč prevoženih kilometrov naredili le tri servise, pri tem pa material bolj trpi. Zapitek pa plača ali tisti, ki kupi rabljen avtomobil, ali pa sam lastnik, ko se vozilo okvari. Olje, ki ga izpustiš iz motorja pri 15 tisoč kilometrih, ali 30 tisoč kilometrih, je povsem drugačno. Če razložim laikom, če olje po 15 tisoč prevoženih kilometrih steče po roki, ga ne boš spravil dol, pri 30 tisoč kilometrih pa brez težav. Vidiš, da ni viskoznosti in, da je iztrošeno. Tisti, ki servis dela na 30 tisoč kilometrov, lahko računa, da bo turbina med 150 tisoč in 200 tisoč kilometih odpovedala.
Kaj še opažate?
To, da na uradnih servisih ne menjajo olja v diferencialih pri 4x4 vozilih in tudi v menjalnikih. Pri nekaterih znamkah je treba pogosto menjati olje v diferencialu. Če ga zamenjaš na 50 tisoč kilometrov je to katastrofa.
Kako bi sami prepoznali, da je nekdo mehanik dober? Ne le po strokovni plati?
Po čistoči mehanika. Povprečno na vsak avto porabiš določeno količino čistila. Vsak vložek se posebej očisti. V njem so lahko usedline. Čeprav velikokrat stranke tega sploh ne vidijo, mora biti vse čisto.
Še vedno ljudje s seboj na servis nosijo material?
Živimo od zaslužka materiala. Od dela mi ne moremo živeti. Tega stranke ne razumejo pogosto, čeprav jih navajamo. Če bi živeli od dela, bi morale biti cene dvojne. Treba je tudi vedeti, da mi za material, ki ga vgradimo, garantiramo in damo garancijo. Zgodilo se je že, da so stranke kupovale zobate jermene na internetu, nato pa je spustila vodna črpalka. Garancija je garancija, pa tudi verjetno v picerijo ne prineseš svoje šunke in sira.
Praktično vsi proizvajalci avtomobilov so že, ali pa bodo v kratkem začeli močno pospeševati elektrifikacijo svojega voznega parka. Kako se pripravljate na prihod vozil z vgrajenim elektromotorjem?
Za zdaj z izobraževanji. Kupiti bo treba nova orodja. Glede preurejanja delavnice še ne razmišljam. Razmišljam pa o nakupu električnega avtomobila, na katerem bi pridobival izkušnje. Računam tudi, da bodo vsaj še deset let v naši delavnici prevladovali avtomobili z bencinskim in dizelskimi motorji. Neko povprečje avtomobilov, s katerim imamo opravka, je, da so letnik 2010.
V zadnjih letih smo doživeli razmah v zmanjševanju motorjev. Govorim o t. i. downsizingu. Ti avtomobili počasi prihajajo v vaše delavnice. Kakšne so vaše izkušnje?
Ne preveč dobre. Ne glede na to, ali govorimo o dizelskih ali bencinskih motorjih, trivaljnih ali štirivaljnih. Ko je v vozilu, četudi ima dizelski motor manjše prostornine, pet oseb, po možnosti na strehi kolesa in se pelje v klanec po avtocesti pri vročem ozračju, je motor na polno obremenjen. Težave se ne opazijo takoj, se pa po določenih kilometrih.
Kaj pa splošni pregovori o zanesljivosti Japoncev?
Z bencinarji zagotovo, pri dizlih pa smo imeli tudi že okvare. Jaz pravim, da Japonci delajo dobre bencinske motorje, Evropejci pa dizelske. To se najbolj vidi pri Hondi, kjer so se jim vsi smejali, ker so delali bencinske motorje, sami pa so dejali, mi bomo delali bencinske motorje, vi pa kar delajte dizelske. Zdaj se je pokazalo, da gre vse spet nazaj na bencinske motorje. Je pa povsod pogoj za dobro delovanje redno vzdrževanje in servisiranje.
Dr.saguru resnično pravi urok. POTREBUJETE POMOČ KONTAKTU DOKTORJA SAGURU ZDAJ VIA EMAIL: drsagurusolutions@gmail.com ali WhatsApp +2349037545183 On je edini odgovor …
bi se mi dopadlo da ne rabim svojega olja kupovat in kontrolirat da mi ga mehanik res zamenja in to …
Gospodič Anže Soklič; na spletu kupujem olje ful sintetik za 9,20 eur(predpisano za moj avto) Isto tako olje mi na …