V zvezi z avtomobili se že dolgo časa pojavlja tudi pojem biogorivo. Preverili smo, kaj so biogoriva in kakšno vlogo igrajo v avtomobilizmu?
Vsakdo, ki je pozoren na oznake na bencinskih črpalkah, že ve, kaj so biogoriva, saj morajo v Evropski uniji že nekaj časa predstavljati določen delež fosilnih goriv, ki se prodajajo na črpalkah. Vsak bencin in dizel mora namreč vsebovati določen delež biogoriv, ki pripomorejo k zmanjševanju deleža goriv iz neobnovljivih virov in zmanjševanju dejanskih izpustov ogljikovega dioksida.
Vsebnost biogoriv se odraža na oznakah bencina in dizla. Bencin namreč od leta 2019 obvezno vsebuje do pet odstotkov bioetanola, kar se odraža v oznaki E5, ki jo lahko opazimo na bencinskih črpalkah. V drugi polovici letošnjega leta bo začel veljati novi standard, ki bo v bencinu, ki bo označen s kratico E10, zahteval do 10 odstotkov dodatnega bioetanola. In to kljub opozorilom strokovnjakov, da lahko takšna kombinacija goriva slabo vpliva na delovanje več deset tisočev starejših avtomobilov. Plinsko gorivo mora po drugi strani vsebovati do sedem odstotkov biodizla, kar označuje kombinacija B7.
Kaj so biogoriva?
V nasprotju s fosilnimi gorivi, ki so plod predelave izumrlih mikroorganizmov, ki je pod zemljo potekala več milijonov let, so biogoriva izdelana iz obnovljivih virov ogljika, ki so jih pridelali pred relativno kratkim časom. Surovine za biogoriva so torej rastline ter podoben kmetijski in gospodinjski odpad. Takšna goriva med gorenjem ustvarijo veliko manj žveplovega oksida, ozona in ogljikovega monoksida, torej zdravju škodljivih plinov, ogljikov dioksid, ki nastane pri njihovem gorenju, pa naj bi izravnala pridelava rastlin za njihovo proizvodnjo, ki med rastjo seveda s pomočjo fotosinteze absorbirajo ogljikov dioksid iz zraka.
Zakaj gorivo E10 škodi starejšim avtomobilom?
Če v posodo namesto čistega bencina ali zmesi E5 natočite zmes E10, bo avtomobil načeloma sicer normalno deloval, le občasno bi lahko prišlo do grobega delovanja in klenkanja med mrzlim delovanjem motorja. Vendar pa bioetanol pomeni drugačno nevarnost, saj z večjimi korozivnimi sposobnostmi od bencina lahko sčasoma poškoduje tesnila, plastične in celo kovinske dele vozila, torej pripomore k hitrejši obrabi motornih komponent in gorivnih vodov. Gorivo E10 je tudi bolj nestabilno od goriva E5 in lahko povzroči težave pri zagonu, če je avtomobil stal dalj časa. Gorivo E10 zaradi manjše učinkovitosti lahko tudi za dobre tri odstotke poveča porabo.
Podrobneje o gorivu E10 tukaj.
Danes se za pogon motornih vozil uporablja predvsem dve vrsti naravnih goriv: bioetanol in biodizel. Bioetanol, gre za etilni alkohol, torej tisti alkohol, ki popit v prevelikih količinah povzroča »mačka«, izdelajo z razbijanjem rastlinskih celic v sladkorje, ki jih kvasovke s fermentacijo predelajo v alkohol. Etanol lahko sicer bencinu primešajo brez posebne obdelave.
Biodizel po drugi strani sestavljajo rastlinska olja in živalske maščobe, ki jih obdelajo z določenimi tipi alkoholov. Med surovinami za biodizel so denimo repično olje, kokosovo olje, palmovo olje, soja in alge, prav tako pa tudi odpadno živalsko salo, izrabljena rastlinska olja in podobno.
Prednosti in slabosti
Obe biogorivi sicer na liter vsebujeta manj vezane energije kot čista fosilna bencin ali dizel, vendar pa primešani fosilnim gorivom izboljšata njihovo sposobnost zgorevanja in pripomoreta k manjšim izpustom ogljikovega monoksida in žveplovega oksida ter drugih škodljivih plinov.
Biogoriva imajo torej očitne prednosti, imajo pa tudi slabosti. Prva je seveda ta, da med zgorevanjem še vedno proizvajajo ogljikov dioksid, s čimer se v atmosferi povečuje delež toplogrednih plinov. Ta ogljikov dioksid naj bi bil sicer izničen z rastjo rastlin, iz katerega so bila biogoriva izdelana, a roko na srce: rastline rastejo veliko počasneje kot pa jih mi kurimo v motorjih. Nekateri kritiki k temu dodajajo, da se tudi za njihovo proizvodnjo porabi veliko fosilnih goriv, ki so potrebna za obdelovanje zemlje, zaradi česar niso tako zelena, kot bi se jih rado predstavilo.
Ogrožajo pridelavo hrane
Pridelava rastlin za bio goriva poleg tega posega v pridelavo hrane za ljudi in živine. Vsak ar zemlje, ki jo uporabijo za pridelavo bio goriv, je ar, ki ga ne uporabijo za pridelavo hrane. Na določenih območjih je pridelava bio goriv povzročila celo rast cen hrane. Poleg tega se za potrebe pridelave bio goriv posekajo velike površine gozda, poljedelci pa pri njihovi pridelavi tudi niso enako previdni pri uporabi umetnih gnojil in škropiv.
Bolj obetavna so sintetična goriva. Bencin in dizel sta po svoji kemični sestavi »ogljikovodika«, kar pomeni, da ju sestavljajo ogljikovi in vodikovi atomi, ki jih je dovolj tudi v zraku in vodi. Če bi pri proizvodnji sintetičnih goriv uporabili elektriko iz obnovljivih virov, bi potencialno lahko izdelali goriva, ki bi iz ozračja dejansko odstranila ogljikov dioksid, ki bi se ustvaril med njihovim gorenjem. V sintetičnih gorivih namreč danes strokovnjaki vidijo sredstvo za trajnejše shranjevanje presežne električne energije iz obnovljivih virov.
Država že ve kaj je dobro zanjo, večja poraba, avto bo prej crknil, prej boš novega kupil.....
Odkar sem začel delati na spletu od doma, zaslužim 95 USD naa uro. Neverjetno, edino kar potrebuje je enostavno tipkanje …
se bo pokazali kateri avti so res dobri po tem bencinu