Občina Kočevje in Komunala Kočevje sta namreč v sodelovanju z zavodom za medgeneracijsko solidarnost in podjetjem Toyota Adria zasnovali uporabnikom prilagojeno storitev prevozov, ki bo pripomogla k večji in bolj fleksibilni mobilnosti v kočevski občini.
Gre za storitev, ki je precej podobna klasičnim taksijem, vendar pa je zardi souporabe kombijev za uporabnike cenejša. Podobna je tudi avtobusnemu prevozu, vendar bolj prilagojena uporabnikom in njihovim vožnjam. Zainteresirani uporabniki namreč na svoj pametni telefon le naložijo aplikacijo ToyotaGO, se registrirajo in vnesejo način plačila, potem pa že lahko oddajo rezervacijo prevoza zase, svoje otroke ali starše.
Plod izkušenj
Kočevski župan dr. Vladimir Prebilič je na predstavitvi storitve povedal, da so v Kočevju že nekaj časa razmišljali o ureditvi neke oblike javnega prevoza. Kočevska občina je namreč s 555 kvadratnimi kilometri površine največja v Sloveniji, v njej pa prebiva več kot 15.000 ljudi, ki živijo v 86 naseljih, ki so med seboj precej oddaljena. Za takšno občino je mobilnost precejšnji izziv tudi zato, ker se družba stara in v njej živi vse več ostarelih ljudi, ki se težko gibljejo. Vendar pa mobilnost nujno potrebujejo, saj jim v primeru, da jim vzamemo mobilnost, vzamemo tudi dostop do temeljnih dobrin.
Ukrepati so začeli pred tremi leti, ko so uvedli prevoze manjših avtobusov po ustaljenih linijah in voznem redu, ki jih je financirala kočevska občina, vendar pa so projekt že po treh mesecih opustili, saj je bilo uporabnikov premalo. Za to so bili krive predvsem tri stvari. Z voznim redom so ljudi silili v paket, v okviru katerega se niso mogli prosto odločati o poteh po opravkih. Poleg tega je šlo za linijski promet, pri katerem so bile postaje točno določene, kar je bilo za starejše uporabnike težava, saj je bila za marsikoga že pot do postaje pretežka. Poleg tega so se morali uporabniki na svojih poteh prilagajati voznemu redu itd. Zato so kmalu spoznali, da bodo morali najti drugačno vrsto storitve.
Mihael Šturm, za zdaj edini voznik avtomobila storitve Toyota Go, pravi, da zelo pozitivno gleda nanjo. Tudi sam je iz teh krajev, iz Šalke Vasi, in pravi, da je tudi sam imel težave z vožnjami v šolo in na obšolske dejavnosti, ker je tedaj tudi veliko treniral. Takrat bi mu takšna storitev prišla zelo prav. Zdaj pa je pa je zaposlen pri storitvi prevozov. Pravi, da se njegovi potniki zelo dobro odzivajo na prevoze. Ko prvič vstopijo v kombi pravijo: »Bomo preskusili nekaj novega«, potem pa se jih večina odloči, da bodo še naprej uporabljali to možnost. Tudi straši, ki preskusijo možnost takšne vožnje, jo hitro izkoristijo tudi za vožnje njihovih otrok. Sem je z delom zadovoljen in upa, da projekt uspe in bodo ljudje izkoristili možnost, ki jim jo je omogočila občina.
Občini je nasproti prišel zavod Sopotniki, s katerim so organizirali prevoze za starejše občane, ki so jih ti hitro sprejeli. Prevoze Sopotnikov so začeli uporabljati tudi tisti, ki jim avtobusi niso bili všeč, in kmalu sta bila prvotna dva avtomobila premalo za vse prevoze. Tudi tisti starejši ljudje, ki ne živijo v Kočevju samem, so tako dobili možnost prevozov po meri in vsaj za starejše je bilo tako poskrbljeno.
Pri tem se je postavilo vprašanje o ostalih prebivalcih občine, poleg ostarelih tudi mladih in družin. Kako pomagati staršem pri logistiki njihovih otrok? Nazadnje so našli partnerja, podjetje Toyota Adria, v sodelovanju s katerim so organizirali storitev Toyota Go, ki ustreza občanom vseh starosti. Ti preko aplikacije naročijo prevoz, se peljejo in ga tudi plačajo preko aplikacije. To sicer nekaj stane in v proračunu so za storitev namenili 30.000 evrov, vendar pa, pravi Prebilič, ne gre za denar, ampak je na prvem mestu predvsem dobrobit ljudi, ki so storitev hitro sprejeli.
233 registracij v treh tednih
Od 1. Do 21. aprila so namreč zbrali 233 registriranih uporabnikov in opravili 62 voženj, pravi preskus pa pride po 24. Aprilu, ko bo storitev postala plačljiva, cene pa bodo primerljive s cenami mestnih prevozov, kjer ti obstajajo. Največji potencial sicer vidijo v starejših občanih in mladih, za katere so prevozi tudi subvencionirani, prav tako pa tudi v občanih iz vmesnih starostnih skupin, ki jim storitev prinaša vrsto prednosti, kakršne so nadomestilo za tretji ali celo drugi avtomobil v gospodinjstvu, ki je v občini, kakršno je Kočevje, sicer nepogrešljiv, prav tako pa tudi v varnem prevozu na prireditve in podobno.
Direktor zavoda Sopotniki Marko Zevnik je povedal, da so njihovi prostovoljci od leta 2018 v kočevski občini izvedli 4.400 brezplačnih prevozov za 515 uporabnikov njihove storitve . Pri Toyoti so njihov model delovanja prepoznali kot zelo informatiziran in z veliko izkušnjami pri opravljanju storitev na terenu, zato so jim predlagali sodelovanje pri razvoju njihove storitve.
Za razliko od njihove storitve, ki deluje s pomočjo koordinatorke, je Toyotina sicer povsem digitalizirana, vendar pa ni le komercialna, ampak se osredotoča tudi na potrebe človeka, omogoča kakovostnejše življenje vsem in prestavlja komplementarno storitev tudi za starejše. Ker ti digitalnega naročanja niso vajeni, potrebujejo pa tudi pametni telefon, ki ga vsi nimajo, so jim pomagali tako da pokličejo koordinatorko, ta pa namesto njih izvede naročilo na storitev, ki jo potem izkoristijo z digitalno kartico. Aplikacija storitve Toyota Go! Je torej digitalna, vendar omogoča analogne obvode.
Intenzivna transformacija
Direktor podjetja Toyota Adria Gregor Mauko je dodal, da je Toyota, ki je svojo pot začela kot proizvajalka statev, leta 1936 s prehodom na proizvodnjo avtomobilov že doživela korenito preobrazbo, ki pa ni bila tako intenzivna, kot to velja za sedanjo transformacijo, ko naj bi se do leta 1930 iz proizvajalca avtomobilov prelevili v mobilnostno podjetje. V teh prizadevanjih namreč ne tekmujejo le z drugimi avtomobilskimi podjetji, ampak s celotno paleto industrij in ponudnikov.
V okviru svoje mobilnostne znamke Kinto sodelujejo tudi z mesti, ki jim pomagajo pri prehodu v mobilno prihodnosti. Vendar pa je Slovenija poseben primer, kjer svojo prisotnost poleg mest vidijo tudi v pametnih vaseh. V podeželskem okolju je namreč malo taksi služb, poskusi z javnim prometom pa se običajno kmalu neuspešno končajo. Po drugi strani tudi ljudje, predvsem mlajši, lastništvo avtomobila vse raje zamenjajo z uporabniškimi mobilnostnimi storitvami. Priča smo torej precejšnjim spremembam družbe.
Že pred izbruhom epidemije korona virusa so tudi V Sloveniji začeli ponujati storitev kratkoročnega najema vozil, ki jo nekatera podjetja uporabljajo za službene poti. Toyota Go je eden prvih poskusov delitvene mobilnosti izven urbanega okolja, in to v precej veliki občini, kjer ne morete nadzorovati prav vseh dejavnikov. Je storitev sploh primerna za Kočevje? Vprašali so potencialne uporabnike in bili deležni dobrega odziva, saj so dobili skoraj 400 odgovorov. Večina občanov meni, da bi storitev z veseljem uporabljali. 62 odstotkov jih tudi meni, da bi lahko nadomestila drugi ali tretji družinski avto, predvsem pa bi izboljšala kakovost življenja v občini.Za storitev so tudi pripravljeni plačati.
Pri Toyoti sicer načrtujejo vzpostavitev poslovnega modela voženj na zahtevo, digitalizacije javnega prevoza in sledenja trajnostni mobilnosti, ki bi ga lahko ponudili tudi drugim skupnostim in regijam. Trenutno aplikacijo so s parterji sicer razvili za občino Kočevje in je najbliže njeni realnosti, vendar pa bi lahko enak poslovni model z določenimi prilagoditvami uporabili tudi drugje.
Storitev Toyota Go je sicer v evropskem merilu unikatna. V Franciji sicer izvajajo nekaj preskusnih projektov v določenih mestnih predelih ali za posebne skupine, kot so prevozi za stanovalce domov za ostarele ali poskusi šolskih prevozov, vendar pa ne obstaja veliko storitev prevozov na zahtevo.
Predilič je k temu dodal, da si s projektom predvsem želijo izboljšati kakovost življenja ljudi na podeželju, s čimer bi radi dosegli tudi, da bi ti na podeželju tudi ostali, saj ne bi bili prikrajšani za storitve, ki so drugje samoumevne. Načrtujejo tudi zaprtje središča Kočevja za promet in nasploh zmanjšati število avtomobilov v mestu, k čemur bi gotovo morala pripomoči tudi storitev Toyota Go!
Res huda revolucija. In za kaj in kdaj naj poskusim uporabiti to, edino vozilo?