Na priključne hibride z najrazličnejših koncev letijo kritike. Očitajo jim predvsem to, da so emisijsko sporna vozila. Da jih podjetja in zasebniki kupujejo zato, ker so subvencionirani - no pri nas niso že nekaj časa. In da jih lastniki uporabljajo le kot bencinska ali dizelska vozila, torej, da se večino časa vozijo s prazno baterijo, kar seveda pomeni večjo obremenitev bencinskega motorja in posledično večjo porabo goriva in emisije.
Do neke mere se strinjam, saj na primer s polnim tankom goriva in polno baterijo v praksi ni mogoče doseči niti približno tako nizke porabe goriva kot jo navaja tovarna, a je, v mojem primeru in takih primerov je pri nas veliko, tudi mini countryman priključni hibrid, ki ponuja veliko moči, lahko zelo ekonomičen avto. Tudi v praksi je bil večino časa brezemisjijsko vozilo – če seveda odštejemo emisije med proizvodnjo baterije in vozila.
Ponekod v Evropi je prav takim vozilom omogočen tudi vstop v stroga mestna jedra, kjer se lahko vozijo le na elektriko, ko pa moramo na daljšo pot, pa se nam tudi ni treba obremenjevati, ali nam bo zmanjkalo elektrike v bateriji ali ne.
Oblikovnih sprememb je zunaj bolj malo. Poleg malce preoblikovanih odbijačev v oko še najbolj padejo zadnje luči, ki od zdaj naprej svetijo v vzorcu »union jacka«. V kabini je sprememb več: oblikovalci so opustili analogno tehnologijo. Instrumentna plošča je po novem digitalna, enaka kot tista, ki jo je kot prvi uvedel mini cooper SE. Električno navdahnjen je predvsem njen levi del, kjer lahko vidimo, koliko elektrike je ostalo v bateriji, pa tudi, ali imamo nastavljeno močnejšo ali šibkejšo stopnjo rekuperacije električne energije.
BMW-jev recept
In kako se po tem plati izkaže priključno hibridn countryman, ki so ga pred kratkim prenovili? Že na prvi pogled boste vedeli, da to ni "običajni" mini. Na pločevini je več znakov "S", ki pa niso natisnjeni v tradicionalni rdeči barvi, nasprotno, so rumeni. Popolnoma električni model ima enako varvno oznako, a je v krogu rumena črka "E", na sprednjih blatnikih pa velika rumena "e". Priklopni hibrid ima dve reži, eno za polnjenje posode z bencinom, za drugo je skrit polnilni priključek za polnjenje baterije.
Filozofija, s katero je mini razvil svoje elektrificirane modele, se zdi do neke mere smiselna. Za mesto so najprimernejši električni avtomobili, zato je razumljivo, da je povsem električni mini cooper SE temelji na klasičnem trivratnem vozilu mini. Nasprotno, priključni hibrid, je na voljo v večjem countrymanu.
Mini countryman cooper SE ALL4 združuje motor z notranjim zgorevanjem s pogonom na sprednji kolesi in elektromotor, nameščen pod tlemi prtljažnika, ki poganja zadnji kolesi. Gre za enak pogonski sistem, kot ga najdemo v priključnem hibridnem BMW 225xe, ki je narejen na enaki platformi podvozja.
Več moči za elektromotor, manj za bencinski trivaljnik
Pri prenovi so se inženirji dotaknili tudi prerazporeditve moči na pogonskem sklopu, ki je ob enakih 385 njutonmetrih navora s 162 sistemskimi kilovati celo za tri kilovate šibkejši kot doslej. Bencinski trivaljnik po novem razpolaga »le« z 92 namesto 100 kilovatov moči, zato pa je moč elektromotorja za pet kilovatov povečana na okroglih 70 kilovatov. Kljub manjši moči je priključno hibridni countryman ohranil enak pospešek v 6,8 sekunde do 100 kilometrov na uro in še vedno uspešno diha za vrat najmočnejšemu countrymanu JCW, a po novem lahko električno vozi vse do hitrosti 130 kilometrov na uro.
Med vožnjo vas te številke ne bodo pretirano zanimale, bolj je pomembno je, na kakšen način boste lahko uporabljali avtomobil. Prednost elektromotorjev je, da celoten navor zagotavljajo že od začetka, ko pritisnete stopalko na plin. Zato boste tudi pri priključnem hibridu občutili hipen pospešek. Ni treba čakati, da se motor z notranjim zgorevanjem zavrti. Pospeševanje je zato mehko, gladko in hitro. Za začetno "gibanje" torej poskrbi elektromotor, a čez nekaj časa glavno vlogo prevzame motor z notranjim zgorevanjem. To velja za samodejni način vožnje (AUTO eDrive), v katerem pretok energije nadzoruje sam avtomobil.
Pozimi občutno manj električnih kilometrov
Mini sicer namesto dosedanjih 41 obljublja 55 do 61 kilometrov električnega dosega, ki izhaja iz baterije s kapaciteto 10 kilovatnih ur, ki je skoraj za poldrugo kilovatno uro večja kot doslej. S tem bi moral še bolj ustrezati vsakdanji uporabi z vožnjami v okviru mestnih meja. Je to res?
Če bi se radi peljali le na elektriko, preprosto s pritiskom na tipko izberete "električni način" (MAX eDrive), ki je na voljo, ko je v bateriji dovolj energije. Avto smo vozili, ko je Slovenijo že zajel hladni val in so se temperature zjutraj spustile pod ničlo, zato je bil primerno krajši tudi doseg vozila. Še vedno je tudi v zimskih mesecih baterija zadostovala za 34 kilometrov brezemisijske vožnje. Kot večkrat omenjam v testih, je moja referenčna pot Kamnik - Ljubljana (BTC), torej vožnja po regionalni cesti in mestna vožnja, kjer se priključni hibrid znajde kot riba v vodi, saj je na elektriko možno voziti vse do hitrosti 130 km/h. Sem pa opazil, da se je v zelo hladnih jutrih najprej zagnal bencinski motor, elektromotor pa se je priključil kmalu zatem. Ker imam možnost polnjenja doma (na šuko vtičnici 220 V bo baterija polna v dobrih šestih urah), na javni polnilnici, ki jo imam v bližini doma in pisarne, pa v treh urah. Zato sem se tudi pozimi večino časa med tednom (služba, opravki) vozil zgolj v električnem načinu.
Sicer tudi po prenovi uporabniško gledano ostaja vse bolj ali manj enako kot doslej, kar pomeni, da se med stikali na osrednji konzoli nahajata tudi stikalo za nastavljanje stopnje rekuperacije ter stikalo za nastavljanje treh voznih načinov. V športnem načinu se ves pogonski sklop trudi, da bi zagotovil čim bolj dinamične vozne lastnosti, način »auto« v bistvu opravlja hibridni pogonski sklop, a si prizadeva, da bi vožnja čim bolj potekala električno, način »green« pa daje v vsakem primeru prednost elektriki. Tako kot doslej pa lahko date prednost tudi bencinskemu motorju, da elektriko prihranite za vožnjo po mestnem središču.
Za marsikoga uporaben tudi pozimi
Pod črto. Countryman se je tudi v zimskih mesecih izkazal za ekonomičen in emisijsko še vedno sprejemljiv avtomobil, a le, če smo redno polnili baterijo. To v mojem primeru med delavnim tednom pomeni vsako noč in tudi vsak dan. V nasprotnem bo poraba večja od šestih litrov, če boste vozili dinamično in s prazno baterijo pa se lahko približa tudi desetim litrom bencina na 100 prevoženih kilometrov.
Namestitev vtičnega hibridnega pogonskega sistema pusti nekaj posledic na praktičnosti uporabe. Zaradi namestitve zadaj (elektromotor pod dnom prtljažnika, baterije pod zadnjimi sedeži) so morali za 45 litrov zmanjšati prtljažni prostor in za 15 litrov posodo za gorivo. Zaradi umestitve baterije pod zadnje sedeže tudi ni mogoče vzdolžno pomikati zadnjih sedežev, kar je pri drugih countrymanih možno in to tudi cenimo.
10 kWh baterija poveča težo vozila za 150 kg od primerljive bencinske različice s samodejnim menjalnikom in pogonom na vsa štiri kolesa. Tehnični podatki sicer navajajo težo 1.735 kiloogramov, kar ni malo. To se nekoliko pozna tudi pri voznih lastnostih, avto je predvsem še bolj trd, občutek na volanu pa je nekoliko slabši kot pri klasičnih izvedenkah.
Nazadnje ko smo ga preizkušali maja 2019 je bila cena osnovnega modela 38 tisočakov, zdaj je sicer bolje opremljen z večjo baterijo dobrega tisočaka dražji. osnovni model stane 39.200 evrov. Če potegnemo primerjavo z SD modelom z avtomatskim menjalnikom, štirikolesnim pogonom in dvolitrskim turbodizlom z manj moči 140 kW (190 KM) je cena le 600 evrov višja, kar pomeni, da je priklopni hibrid za marsikoga še bolj smiselna izbira.
Kot smo že vajeni, ne več samo pri premijskih avtomobilih, pa je končna cena odvisna od dodatkov. Testni countryman jih je imel v izobilju, na primer head-up zaslon, zmogljivo ozvočenje s podpisom Harman Kardon, ogrevani sedeži, posebna 19-palčna platišča, Električna nastavitev prednjih sedežev, s spominom za voznikov sedež. To končno ceno dvigne na visokih 59 tisočakov.
Podatki o vozilu: (mini cooper S E countryman ALL4)
Motor: hibrid, 1.499 cm3 trivaljni turbo in elektromotor,
Najvišja moč: 165 kW (224 KM), Navor: 385 Nm
Dimenzije (D x Š x V v mm): 4.297 × 1.822 × 1.559, medosna razdalja 2.670.
Prtljažnik (v litrih): 405 - 1.275
Poraba na testu: 5,7 litra (mešani cikel), normni izpust 45 g CO2/km.
Zmogljivosti: 196 km/h, 6,8 sekunde od 0 do 100 km/h
Cena: 39.200 € (osnovni), 59.120 € (testni z dodatki)
Plusi: kakovost izdelave, delovanje tehnoloških pripomočkov, udobna in tiha vožnja.
Minusi: Poraba bencina, ko zmanjka elektrike, prevažanje polnilnih kablov v prtljažniku;
mini , pri 4,3 metra... kaj pa je potem fiat 500 ? maxi. moč 165kW (224KM) ma čemu ? moj …
Ma kej ste normalni? 60 jurjev za to pločevinko?