Na našem tradicionalnem PRIMA testu smo preizkusili sedem najbolje prodajanih električnih avtomobilov ta hip v Sloveniji. Med drugim smo preverili, kaj se zgodi, ko se baterija na cesti izprazni. Proizvajalci ponujajo podobne rešitve in tudi storitve za svoje stranke, ki se znajdejo v škripcih, v tujini pa so se že domislili inovativnih rešitev za pomoč voznikom električnih vozil, ki na cesti obstanejo s prazno baterijo. S kantico se ne da odpraviti peš po elektriko, tako kot po bencin ali dizel!
Da bi odgovorili na številna vprašanja, razčistili dileme in pojasnili napačne interpretacije, smo združili moči v šestih uredništvih slovenskih avtomobilskih medijev: poleg Žurnala24.si sodelujejo še Avto Fokus, Avtomobilizem.com, Finance, Siol.net in Volan.
Klasični motorji imajo rezervo
Pri nemškem avtoklubu Adac so pred časom napravili zanimiv poskus, kako daleč avtomobili peljejo še potem, ko naj bi jim po računalniku že zmanjkalo goriva. Testirali so le bencinarje, saj pri dizlih lahko nastane velikanska škoda, če jim zmanjka goriva. V precep so vzeli naslednje modele: audi A6, BMW X5, kio vengo, mercedes-benz S in smarta forfour. Z omenjenimi modeli so testni vozniki po tem, ko jih je sistem že opozoril na praktično prazen rezervoar, napravili še med 8 in 60 kilometrov poti.
Vklopi se režim premikanja želve
Pri električnih avtomobilih je zgodba zelo drugačna. Kaj se zgodi, ko se na potovalnem računalniku v povezavi z dosegom pokaže 0-odstotna napolnjenost baterije. Govorili smo z različnimi strokovnjaki avtomobilskih znamk.
Gregor Korenčan, vodja električnega programa Renault, nam je zaupal, da se načeloma ne bi smelo zgoditi, da bi se nam med vožnjo izpraznila baterija električnega zoeja, ki smo ga preizkušali v okviru PRIMA testa. "Avto ima cel kup sistemov, ki opozarjajo voznika, da se to ne zgodi. Pri določeni izpraznjenosti baterije omeji hitrost vozila, zmanjša pospeške, odzivnost vozila, nato se vklopi režim vožnje "premikanja želve" in na koncu se vozilo ustavi," pravi Korenčan in dodaja, da ima nato voznik dve opciji. Prva je, da po nekaj minutah ponovno zažene vozilo, ki mu omogoča vožnjo še dodatne dva do tri kilometre do najbližje električne vtičnice ali polnilnice. Druga opcija pa je Renault pomoč. Voznik pokliče asistenco, ki vozilo naloži na vozilo in odpelje do najbližje polnilnice. "To se lahko zgodi trikrat na leto. Gre za storitev, ki jo nudimo, kljub temu, da je to voznikova malomarnost," še pravi sogovornik.
Tudi v bateriji nekaj rezerve
Aleksander Stojanovič, tehnični inštruktor pri Hyundaiu, preizkušali smo kono EV in ioniq EV, pa pravi: "Zgodi se nekaj podobnega kot pri bencinskem avtu. Res pa je, da vas avto na to opozori prej. Nekje med 13 in 15 odstotki napolnjenosti baterije boste dobili prvo opozorilo, da je baterija na nizkem stanju napolnjenosti. Nekje pri 10 odstotkih bo zmanjšana moč motorja, kmalu zatem se bo izklopila klimatska naprava," pravi. Seveda na instrumentalno ploščo voznik ves čas o tem dobiva tudi opozorila. Tudi, ko baterija kaže 0 odstotkov napolnjenosti, pa ta v resnici ni izpraznjena. "Pri 0 odstotkih se bo avto ustavil. Moramo pa vedeti, da takrat baterija ni na 0 odstotkih, saj bi to lahko litij-ionsko baterijo uničilo. V bateriji ostaja rezerva okoli 5 odstotkov, tako, da je mogoče avto enostavno napolniti," še pravi Stojanović.
Pri Volkswagnu in Audiju ponujajo zasilno opcijo. Damjan Bergant, produktni tehnik Volkswagen, nam je razložil, da lahko e-golfa potem, ko se vozilo zaradi izpraznjenosti baterije ustavi, zasilno zaženemo še dvakrat: "Prvič po vnovičnem vklopu baterija omogoča nekaj 100 metrov vožnje, drugič le še toliko, da lahko avto umaknemo na varno s ceste. Strankam pa dvakrat brezplačno v času lastništva vozila omogočamo dostavo vozila do polnilnice."
Jeklenica ali vrv odpadeta
Pri Audiju, kjer so nam pred kratkim predstavili povsem električni SUV e-tron, nam je Audijem strokovnjak Matjaž Korman, razložil, da so e-tronu namenili 2-stopenjsko opozorilo za doseg. Ko pade pod 100 in 50 kilometrov. "Ko pade doseg na 0 kilometrov, se bo avto ustavil. Takrat ga bo mogoče zagnati le za nekaj 10 metrov, toliko, da boste avto lahko premaknili na varno mesto. Potem je konec," pravi Korman in dodaja, da so se zato odločili zaradi varnosti: "Dvakrat lahko za kratek čas vklopimo in izklopimo vozilo. Slednjega tudi ne morete vleči z jeklenico ali vrvjo, saj bi se zaradi toplotnega managementa sistem pregrel. V poštev pride le avtovleka."
Avto pokliče asistenco
Govorili smo še z Urbanom Šosterjem, produktnim vodjo za vozila Mercedes-Benz in smart. Preizkusili smo namreč električnega smarta forfour. "Obstajajo splošni napotki, kako preprečiti, da bo vozilo ostalo s prazno baterijo na cesti. Vozilo na to voznika začne pri 20 odstotkih napolnjenosti opozarjati. Pri 0 odstotkih je možno s smartom forfour prevoziti zgolj še od 100 do 300 metrov, da varno odmaknemo vozilo s cestišča." Šoster še pravi, da ima vozilo tudi možnost priklica asistenčne službe, da se odpelje ali pa se baterija na hitro napolni toliko, da se sami odpeljemo do najbližje polnilnice. Ponujajo tudi brezplačna asistenca do najbližjega trgovca ali partnerja, v primeru, če je vozilo redno vzdrževano.
Tržna niša
Še zanimivost. Američani ugotavljajo, da veliko število voznikov z vozili z motorji na notranje zgorevanje ostane s prazno posodo za gorivo na cesti. Na začetku niso bili izjema niti vozniki električnih vozil. Triple A kljub temu zaznava, da so vozniki električnih avtomobilov veliko bolj ozaveščeni in previdni, ko se stanje napolnjenosti bliža kritičnim mejam. So pa v ZDA nekateri že odkrili tržno nišo. Pojavili so se tovornjaki z mobilnimi hitrimi polnilniki, ki v kratkem času napolnijo izpraznjeno baterijo, da se lahko voznik električnega avtomobila odpelje naprej.
Vse tesle imajo pod voznikovimi in sovoznikovimi nogami loputi, ki jih v takem primeru odstraniš in avto poganjaš z nogami. …
V prtljažniku voziš agregat, ter napolniš baterijo.
Ja kaj se zgodi, pokličeš asistenco in pridejo s tovornjačkom, na katerem je "ekološki" bencinski agregat in napolnuijo baterijo toliko, …