Po odgovor smo se odpravili na avtomobilski salon v Frankfurt, kjer smo se na Toyotinem razstavnem prostoru pogovarjali z Hiroakijem Nanaharo in Harrisonom Matthewom, Toyotinima strokovnjaka za strategijo, marketing in prodajo hibridnih vozil.
Zakaj Toyota? Odgovor je preprost. Toyota je prehodila pot dolgo več kot dve desetletji, od prvega hibridnega priusa do zadnjega hibridnega križanca C-HR, ki sploh ni na voljo z dizelskim motorjem. Kupcev to nič ne moti, saj si kar osem od desetih želi hibridnega CH-R, kar je Toyoti, tudi v Sloveniji, zadalo nemalo skrbi.
Zadnji primer, ki kaže, kam gredo hibridna vozila v prihodnosti je Toyotin koncept C-HR Hy-Power. Če smo hibride v preteklosti povezovali z umirjeno, tiho in nestresno vožnjo, želijo Japonci v prihodnosti hibridom primešati tudi bolj dinamično plat. Prvi korak je bil storjen s platformo TNGA, zaradi katere so toyote veliko bolj dinamične na cesti, glede na preizkušeno delujejo med vožnjo precej bolj "nemško", kar je všeč tudi slovenskim voznikom. Nič čudnega, da so koncept razvili v Toyotinem evropskem studiu.
In tudi ta model bo pripomogel, da bo vsak drugi novi Toyotin model do leta 2020 hibrid.
Dolga leta, celo desetletja ste se pri Toyota Motor Corp. osredotočali na hibridne modele v Evropi in se izogibali primerjavi z dizelskimi avtomobili, kjer je bila vodilna skupina Volkswagen. Lani je bil delež prodanih hibridnih vozil vaše znamke 40 odstoten. Lahko rečemo, da se končno vidijo sadovi vaše strategije?
Tudi mi mislimo tako. Ko smo si prvotno zastavili cilj, 50 odstotkov penetracije prodaje hibridnih vozil, se je cilj zdel zelo ambiciozen. Če pogledate rast prodaje hibridov v zadnji dveh ali treh letih, je ta skokovita. Na začetku smo imeli priusa, aurisa in yarisa, zdaj pa se odlično prodajajo tudi hibridni suvi, RAV 4 in nazadnje CH-R. Veseli nas predvsem to, da je na večini glavnih evropskih trgov delež novih prodanih hibridnih Toyot 50 odstotkov ali več. Pri tem se ne bomo ustavili. Kot ste videli v Frankfurtu, smo predstavili nov konceptni hibrid, športno različico CH-R. V prihodnje bo hibridnih modelov le še več. Krivulja še ni na vrhu, še se bo vzpenjala.
Imate težave s proizvodnjo? Je povpraševanje po hibridih večje od ponudbe? Kaj to pomeni za vaše proizvodne zmogljivosti?
Imamo določene težave. To se je pokazalo pri modelu CH-R, kjer na začetku nismo mogli zadostiti povpraševanju, kar nam je povzročalo malo težav. Izkazalo se je, da je to najbolje prodajano hibridno vozilo. 80 odstotkov je hibridov. Pri prenovljenem yarisu smo še pospešili prodajo hibridnih izvedenk. Potencial je pri yarisu še bistveno večji. Prav tako pri aurius, kjer je hibridov 65 odstotkov, RAV4 je nad 50 odstotki.
Kljub vodilnemu položaju na trgu hibridnih vozil v Evropi pa ste tu še vedno razmeroma majhen igralec, če gledamo prodajne številke in jih primerjamo z Volkswagnom. Ki pa se je zapletel v škandal „dieselgate“. Lahko dizelsko krizo obrnete sebi v korist – mislim s hibridi?
Dizel je trenutno velika tema avtomobilske industrije. Za nas pa manjša, saj dizli predstavljajo vsega 15 odstotkov naše prodaje. Predvsem v Nemčiji, kjer so nekatera mesta najavila omejitve vožnje z emisijsko spornimi dizli, je veliko nogotovosti med kupci, kaj se bo zgodilo. Stare dizle bi radi spravili s cest. Mi smo s pomočjo prodajnih shem pridobili veliko novih strank, ki morda niso razmišljali o hibridnem vozilu. K Toyoti smo privabili veliko novih strank, ki prej niso vozili niti toyote. Predvsem na račun zaupanja v zanesljivost naših hibridov in preverjeno tehnologijo. V primerjavi z dizli so hibridi tudi dostopna vozila, elektrika je še predraga, doseg z enim polnjenjem je še vedno premajhen, tudi polnjenje še vedno traja predolgo. Hibridna opcija je najboljša za tiste, ki ne želijo dizlov.
Omenili ste nove prodajne sheme. Konkretno v Nemčiji ponuja Toyota 4.000 evrov za menjavo starega dizla za novo vozilo. Bi lahko kaj podobnega videli tudi v Sloveniji?
Seveda bi lahko bonuse ponudili tudi na drugih trgih, kjer pa že obstajajo drugačne sheme za ugodnejši nakup hibridov. V Veliki Britaniji ponujamo bonuse voznikom starih dizelskih vozil, ki jih po „odkupu“ razgradijo. Stimulacija v Nemčiji je drugačna. Hkrati gre za veliko število dizelskih vozil. Britanski trg se za nameček zaradi brexita krči, zato so tam še posebej pomembne denarne szpodbude.
Kako uspešni ste s hibridi?
Zelo, saj smo se osredotočili na hibride. Večinoma ljudje v teh shemah menjavajo stare dizle za hibridna vozila. Naša rast v zadnjih letih je veliko večja kot s konvencionalnimi vozili. To smo pričakovali, sheme pa to le še pospešujejo.
Ampak nekatere države še vedno subvencionirajo nakup dizelskih vozil. Kako to komentirate?
Res je. A je to drugače od države do države. V Nekaterih državah je gorivo subvencionirano, davki so ugodnejši kot za bencinske avtomobile. Na veliko trgih je zato dizel še danes dominanten, ponekod dosega celo 75 odstotkov prodaje. Mislim, da se dizelski avtomobili še lep čas ne bodo poslovili s cest. Za nas pa so dizli manj pomembni, predstavljajo le 15 odstotni delež prodaje pri znamki Toyota in se še krči. Videli bomo, kaj se bo zgodilo Evropi. Verjetno bomo videli padec prodaje dizelskih avtomobilov tudi na račun prilagajanja evropske zakonodaje, emisijskih predpisov. To bo zagotovo podražilo nakup dizelskih avtomobilov in zmanjšalo njihov tržni delež. Je pa odvisno tudi od vlad v različnih državah, kako bodo spremenile sheme in se osredotočile na emisije.
Japonski Nikkei je pred kratkim zapisal, da boste imeli pri Toyoti do leta 2020 za vsak model na voljo vsaj dve hibridni izvedenki. Ali to drži?
Naša strategija v Evropi je, da bo v glavnih državah na voljo za vsak model več kot le en hibridni pogon.
Govorimo o mehkem hibridu in plug-in hibridu ali dveh različicah mehkega hibrida?
Hibrid in plug-in hibrid. Tako bomo tudi z različnimi nakupnimi cenami vabili kupce in jim ponudili najboljšo izbiro za njihove potrebe.
Vaši načrt s hibridi so do leta 2020 veliki. Dejali ste, da bo vsak drug novi avtomobil vaše znamke hibrid. Boste zmožni zagotoviti vsa naročila?
Seveda. Proizvodne kapacitete so načrtovane. Zaradi dieselgata trg hibridnih vozil sicer raste hitreje od naših prvotnih pričakovanj, številke so večje. Zato sproti prilagajamo proizvodne kapacitete povpraševanju.
Sprašujem zato, ker stranke pogosto niso pripravljene čakati pol leta ali več na novo vozilo, da pride iz proizvodnje. Tako je bilo s hibridnim CH-R.
Tega se zavedamo, zato smo tudi prilagodili kapacitete. Težave se največkrat pojavijo pri specifičnem modelu, kot je CH-R, ko je še povsem nov in „vroč“. Takrat je povpraševanje največje, kasneje pa se umiri kot tudi čakalna doba. Na nekaterih trgih smo zamaknili prihod in uravnavali dobavo. V naslednjih letih ne pričakujemo težav z dobavo.
Koliko časa še nameravate vztrajati z dizelskimi motorji v Evropi?
Kot sem omenil, verjetno dizelski trg ne bo kar izginil. Moramo se odločati segment po segmentu. Ali ima smisel imeti dizla? Pri CH-R smo se odločili, da dizla ne potrebujemo. S konceptom, ki ga vidite v Frankfurtu, je jasno, da bo zmogljivejši hibridni sistem dobra zamenjava za dizel, ki prepriča z več navora in boljšo odzivnostjo. Čas bo pokazal, do kdaj bomo še vztrajali z dizli. V nekaterih segmentih je prodaja dizlov še vedno velika, na primer pri večji suvih, poltovornjakih.
Dolgo časa niste imeli konkurence na trgu hibridnih vozil. Zdaj sta svoje hibride na ceste pripeljala Hyundai in Kia. A za razliko od Toyote so se odločili za dvosklopčni menjalnik. Ta se je izkazal za tišjega, tudi vožnja je udobnejša, a po drugi strani tudi nekoliko podraži nakup hibrida. Kako to komentirate? Boste tudi vi uvedli v hibride dvosklopčni samodejni menjalnik?
Osredotočili smo se na izboljšanje CVT menjalnika. Prejšnje generacije menjalnika so res prinesle več hrupa med pospeševanjem. CVT menjalnik smo zdaj izboljšali tudi v smislu hrupa med pospeševanjem. Danes je CVT edini menjalnik, ki ustreza naši hibridni tehnologiji. Še naprej pa bomo spremljali situacijo in zahteve potrošnikov.
Kmalu bo zaživel nov testni cikel merjenja porabe goriva. V realnih razmerah in ne več v laboratoriju. Kaj pričakujete od realnih testov porabe goriva?
Pričakujemo, da bodo hibridi v prednosti. Generalno gledano pozdravljamo nove teste, ki bodo dali potrošniku realnejšo sliko o porabi goriva, saj jo bodo merili na cesti in ne v laboratorijih. Jasno je, da laboratorijski testi prinašajo najbolj optimalne številke porabe goriva in ne številke, ki jih dosegamo z vsakodnevno vožnjo. Razlika med oglaševano porabo in dejanskimi številkami, ki jih bodo dosegali vozniki, pa bo pri hibridih manjša kot pri drugih motorjih.
V zadnjih letih smo veliko slišali tudi o vodikovih avtomobilih. Ne nazadnje ste predstavili model mirai na gorivne celice. Glede na to, da več kot očitno čas za vodikova vozila še ni prišel, bomo z vaše strani videli še kakšen nov model?
V prihodnosti bo zagotovo več vodikovih vozil iz Toyote. Vodik je eden ključnih stebrov v naši strategiji. To je ultimativna rešitev za mobilnost v prihodnosti. Težava je zagotoviti dovolj vodika in zgraditi polnilno infrastrukturo. Električne avtomobile lahko danes polnimo skoraj kjerkoli. Za vodik je pred nami še dolga pot. Prodajne številke se bodo povečevale. Pri naslednji generaciji miraija računamo na več tisoč prodanih primerkov v primerjavi s prvim miraijem, ki smo ga prodali v več sto primerkih. Trenutno pa se osredotočamo na hibride. Od 2020 naprej tudi na električne avtomobile, kasneje pa tudi na vodik.
Bomo videli kaj bo predstavila MAZDA. Verjamem da bo njen bencinski motor zadostil željenim znižanjem izpustov.Prav tako ga pripravljata skupaj …
Vprašanje je, če so serviserji pripravljeni na hibride, govorice so da se jih prav bojijo, ker ni ustreznega kadra......?
Tele Toyote so pa gnusno grde, kot da bi se norčevali iz ljudi.