Ponedeljkov dogodek na ljubljanski vzhodni obvoznici, ko je voznik na razcepu Malence nenadoma obrnil in zapeljal po napačni strani avtoceste, se je glede na okoliščine končal z dokaj blagimi posledicami. Po prvih ugotovitvah je starejši voznik vozil v slabem psihofizičnem stanju, ustavila ga je šele tretja nesreča in odtrgano kolo pri njegovem avtomobilu.
Dogodek je znova razplamtel debate o tem, kdo in do kakšne starosti sme voziti motorno vozilo. Enostavnega odgovora na to pa ni, opozarjajo strokovnjaki in svarijo pred posploševanjem, kako so vsi starejši nad 65 let nevarni vozniki.
Nasprotno, pri AMZS opažajo, da so v primerjavi z mladimi generacijami lahko precej bolj odgovorni. "Vozniki seniorji so med najboljšimi učenci. Očitno so jih življenjske izkušnje pripravile do tega, da so dobri poslušalci in priprave na izpit jemljejo resno," je pred časom svoje izkušnje s tečajev opisal inštruktor v AMZS Centru varne vožnje na Vranskem Brane Legan.
Zdravnik ima veliko odgovornost
Tudi psiholog prometa Marko Polič je prepričan, da nekdo pri takšni starosti ne more zavestno zapeljati na nasprotni vozni pas, kot se sicer lahko pogosto zgodi pri mlajši populaciji voznikov. Opozarja pa, da je za starejše voznike in tudi vse mlajše, ki trpijo za kakšnim bolezenskim stanjem, ključno, da upoštevajo napotke svojega zdravnika. Dolžnost slednjega pa je, da nad svojim pacientom bedi in v primeru, ko opazi, da človek ni več zmožen samostojne vožnje, primerno ukrepa oziroma v primeru, da pacient ne spoštuje opozoril, obvesti naprej odgovorne inštitucije.
"Je pa to lahko zelo tanka linija glede pravice do zasebnosti," opozarja Polič, ki pogreša v družbi vzdušje večje odgovornosti glede svojega početja in do drugih. Tudi glede vloge svojcev, ki bi morali biti bolj pozorni do znakov pešanja vozniških sposobnosti njihovega družinskega člana, ali pa glede ustvarjanja razmer, ko bi se starejši vozniki prostovoljno udeleževali tečajev za varno vožnjo, ki so posebej prilagojeni njihovim posebnostim.
"Grablje" niso vsemogočne
Ponedeljkovega dogodka sicer ne bi preprečila še tako sofisticirana oprema, saj je voznik v nasprotno smer zapeljal kar na območju, kjer se združita kraka južne in vzhodne ljubljanske obvoznice. Profesor Tomaž Tollazzi iz mariborske fakultete za gradbeništvo pravi, da je upravljalec omrežja Dars doslej podvzel že številne tehnično-opozorilne ukrepe za preprečevanje vožnje v napačno smer, predvsem v obliki opozoril. Tudi novi avtocestni priključki so zaradi zasnove precej varnejši kot v preteklosti.
Dars je sicer za zurnal24.si napovedal, da bo v kratkem predstavil rezultate študije o tovrstnih ukrepih.
Kako biti varen tudi v "zrelih letih"
- vožnjo in pot prilagoditi svojim sposobnostim, denimo izogibati se daljšim potem, vožnji ponoči ...,
- v primeru jemanja zdravil se obvezno posvetovati z zdravnikom, kako lahko vplivajo na zaznavnost okolice,
- izbrati primerno velik in za vožnjo udoben avtomobil, ki pozna tudi moderna tehnična pomagala, (city AEB varovalo pred trki, samodejno parkiranje, opozorilo na nenamerno prehajanje pasu ali mrtvi kot ...),
- udeležba na tečaju varne vožnje za starejše,
- upoštevati dobronamerna opozorila iz okolice, še posebej zdravnikov in svojcev.
Odgovornost na strani sorodnikov in prijateljev
Za varnost starejših domačih bi moral več storiti tudi vsak udeleženec v prometu in na spremembe vozniških sposobnosti opozoriti voznika. Svetujemo vam, da se peljete z njim in nevsiljivo opazujete:
– ali vozi sproščeno,
– kako se vključuje na neprednostno ali na prednostno cesto,
– kako parkira,
– ali se pelje po svojem pasu, ali med vožnjo vijuga,
– ali speljuje s preveč plina, zavira pozno in grobo ...
statistično najbolj izstopa odsek med ivančno in malencami? jap, ko je prvi grosupeljski uvoz za ljubljano delal en idi*t!!! tam …
A zdej boste pa odkrival znanstveno fantastiko k se nakrokan folk vozi v napačno smer? že v osnovi naj policija …
Nihče ne more biti brez volje tako neodgovoren, neizobražen,da kljub slepoti, zdravilom, slabi psihofizicni pripravljenosti vozi v dva pasa nasproti …