Tudi na naših cestah se že nekaj časa vozi veliko električnih avtomobilov, z letošnjim letom pa jih pride še veliko več, saj proizvajalci skoraj vsakemu novemu ali prenovljenemu modelu dodajo tudi električno ali hibridno različico.
Električni avtomobili postajajo tudi cenejši, kar pomeni, da se bo za nakup električnega avtomobila lahko kmalu odločilo še več voznikov, ki se vsak dan vozijo po cestah. jasno je, da se bo zaradi tega zelo povečala tudi možnost, da je električni avtomobil udeležen v prometni nesreči.
Ena takšnih nesreč se je zgodila pred dnevi, ko je pri Vitanju električni osebni avtomobil BMW i3 trčil ob zaščitno ograjo in razbil sprednji konec. Na kraj nezgode, ki je minila brez poškodovanih, so hitro prišli gasilci in poskrbeli za avtomobil in kraj nesreče ter pomagali delavcem avtovleke, ki so avtomobil odpeljali na varno.
A vse ni šlo tako gladko, kot bi lahko sklepali z gornjega opisa. Kot je povedal Marjan Jelenko, predsednik prostovoljnega gasilskega društva Zreče, ki pokriva ozemlje občin Zreče in Vitanje, občasno pa posreduje tudi na odseku štajerske avtoceste, so se v soboto zvečer prvič srečali z električnim vozilom v prometni nesreči, kjer se je pokazala razlika med teoretičnim znanjem in praktičnim posredovanjem.
Praksa je drugačna od teorije
Kot pravi Jelenko, imajo prostovoljni gasilci kar precej teoretičnega znanja o posredovanju v takšnih nesrečah, saj so precej podatkov pridobili na različnih usposabljanjih, a ko enkrat vidiš razbit avtomobil, hitro spoznaš, da ni vse tako, kot so se učili.
Na usposabljanjih gasilcem denimo razložijo, kje je baterija in da se v nesreči samodejno odklopi od sistema, medtem ko se po nezgodi lahko izkaže, da je baterija še vedno priklopljena. Na koncu so tudi ugotovili, da je bil spredaj v avtomobilu še pomožni akumulator, ki je bil tako skrit, da so morali spredaj odvijačiti še en del avtomobila, da so sploh prišli do njega. Ob tem se morajo gasilci truditi, da na avtomobilu povzročijo čim manj dodatne škode.
V primeru razbitega BMW-ja i3 sicer v začetku ni bilo težav, saj so morali le odviti ograjo in avtomobil so lahko potegnili na prosto. Potem pa se je začelo v sprednjem delu nekaj pregrevati in pojavil se je dim. Videli so, da morajo to nekako odklopiti, niso pa vedeli, kaj in kje. V avtomobilu so gasilci našli tudi številko za klic v sili, ki jo je Jelenko tudi poklical, vendar je z druge strani dobil le odgovor, naj počakajo, da jim bodo poslali avtovleko. Vendar pa jim avtovleka pri njihovem posredovanju ne bi preveč pomagala, saj tudi oni še nimajo nobenih izkušenj. Pri posredovanju namreč štejejo predvsem izkušnje, tukaj pa teh še nimajo.
Lani so sicer v okviru sejma v Celju imeli predstavitev posredovanja, kjer so dobili nekaj teoretilčnih napotkov, prav tako pa so svoja gasilca poslali tudi na izobraževanje o posredovanju v primeru nezgod z električnimi avtomobili, ki je bilo v Ostravi v Češki republiki. Nekaj teoretičnega znanja torej imajo, a ko pridejo do razbitega avta, ni običajno nič tako, kot bi moralo biti. Poleg tega ima vsak avtomobil stvari urejene drugače.
Zato Jelenko pravi, da bi morda morali izdelati splošna navodila za gasilce, kjer bi natančno videli, kaj in kje morajo odklopiti, kje so nevarnosti, česa ne smejo rezati in tako naprej.
Negotovost pri posredovanju
Dotični avtomobil je bil sicer poškodovan spredaj desno in prav tam je bilo tudi razbito stikalo, poškodovani pa so bili tudi kabli, zato je prišlo do električnega stika. Zadevo so rešili preprosto tako, da so kable potegnili narazen.
Glede na to, da v medijih beremo o različnih sitnostih z razbitimi električnimi avtomobili, je nekaj negotovosti tudi pri avtovlekah. Sprašujejo se, kako avtomobil naložiti in kam ga naj odložijo. Zato je Jelenko avtovleki tudi naročil, naj ga deponirajo na ločeno lokacijo, če morda pride do naknadnega vžiga. Z avtom je bilo sicer potem vse v redu. Na parkirišču so ga postavili na samo in celo pod nadzorno kamero, da je dežurni lahko ponoči malo pogledal, če je vse v redu.
Prostovoljno gasilsko društvo Zreče sicer na leto posreduje pri približno petindvajsetih hujših prometnih nesrečah, to pa je bila njihova prva intervencija v nesreči, v kateri je bil udeležen električni avtomobil. Za njih je bila torej to povsem nova izkušnja, kjer so delovali predvsem bolj previdno kot sicer.
Običajno pri vozilih vedo, kje so težave. Tudi tam se lahko kdaj kaj zaplete, vendar pa imajo veliko izkušenj, zato je lažje. Tu pa šele pridobivajo nove izkušnje. Za zdaj ji takšna posredovanja ne delajo težav, saj imajo dovolj gasilcev, prav tako pa nikoli po nepotrebnem ne povzročajo dodatne škode.
Tudi poklicni gasilci lahko tavajo v temi
O izkušnjah z električnimi avtomobili smo vprašali tudi Roberta Okorna iz Gasilske brigade Ljubljana, ki je povedal, da imajo v Ljubljani zadeve dobro urejene, saj se neprestano izobražujejo, spremljajo spremembe v tehnologiji in poskušajo na tem področju pridobiti čim več znanja.
Vendar pa dodaja, da je zadeva tudi v svetovnem merilu še zelo nedorečena. Različni proizvajalci avtomobilov namreč predlagajo različne tehnike pri reševanju in podobno, tako da ni nekega enovitega pristopa k tematiki.
Sicer v gasilski zvezi zadeve spremljajo preko permanentnega usposabljanja. Gasilcem posredujejo osnovne napotke, kako pravilno odreagirati. Bili so tudi na usposabljanjih v tujini, kje so se seznanili s tem, kako postopati v takem primeru.
Kako pa gasilci dobijo podatke v primeru nejasnosti ob posredovanju? Podatke dobijo preko centra za obveščanje. Ta jim sicer ne posreduje napotkov za osnovno postopanje, saj morajo biti v tem že prej usposobljeni, posreduje pa jim specifične podatke o posameznih vozilih.
Se pa zelo zavedajo težave, ki jo pomenijo razbiti električni avtomobili. Problem sicer ni več popolnoma nov, prav tako pa tudi ne star. Vedno več nesreč je, v katerih se gasilci vedno kaj novega naučijo, zato tej problematiki posvečajo veliko časa.
matija.janezic@zurnal24.si
Vsi kamioni imajo glavno stikalo za izklop vse napeljave.To bi lahko montirali tudi v osebna vozila.
Ja,to je pa zato,ker nas ponavadi učijo o takšnih stvareh ljudje,ki so "nabiti" s teorijo ,v praksi pa ne znajo …