Zdaj imamo dokaze: delež zdravju škodljivih trdnih delcev, ki se med vožnjo sproščajo s pnevmatik, je za skoraj dvatisočkrat večji kot v izpušnih plinih sodobnih avtov.
Onesnažen zrak vsako leto povzroči na milijone prezgodnjih smrti. Tudi v Sloveniji obstajajo jasne korelacije o letni več sto mrtvih. Medtem ko smo se zadnja leta naposlušali o euro standardih pri zniževanju emisij iz izpušnih cevi, pa o problematiki onesnaževanja pnevmatik doslej praktično ni bilo govora. To področje sploh še ni regulirano.
Znanstveniki imajo zdaj dokaze, da obstaja dejavnik, ki dobesedno pobija živa bitja.
Novejše gume in dinamična vožnja velika dejavnika
Organizacija Emissions Analytics iz Združenega kraljestva je ena vodilnih na področju meritev emisij. Na visoko stopnjo emisij pri pnevmatikah je prvič opozorila že pred časom, a so bili v delu splošne in strokovne javnosti njeni rezultati sprejeti s skepso.
Zdaj so meritve ponovili po transparentnem postopku, odprtem za strokovno revizijo. Vzeli so pnevmatike štirinajstih različnih proizvajalcev in jih namestili na mercedes razreda C. Z njim so se povsem običajno vozili po cestah. Avto je imel nameščen poseben lovilec delcev, ki lahko prestreže celo takšne s premerom 6 nm. Poleg tega so opravljali zelo natančne meritve mase pnevmatik skozi različne faze obrabe. Rezultate so primerjali z emisijami trdnih delcev, ki jih v zrak izpuščajo štirje sodobni in najbolj prodajani bencinski modeli suvov v Veliki Britaniji.
Rabljene pnevmatike so vsak kilometer poti v povprečju ustvarile 36 miligramov trdnih delcev, bencinski motor pa v istem času 0,02 miligrama delcev. Razlika je skoraj dvatisočkratna.
Pri agresivnem slogu vožnje še vedno znotraj omejitev zakona pa so emisije pnevmatik poskočile kar na 5.670 miligramov na kilometer. Ko so pnevmatike še povsem nove, so emisije višje, povprečje je bilo 73 miligramov na kilometer, je še ena izmed ugotovitev.
Zakaj so emisije pnevmatik tako pomembne
Pri emisijah pnevmatik je precej več delcev takšnih z zelo majhnim premerom in maso. To pomeni, da lahko zlahka zaidejo v zrak in s tem povzročijo njegovo onesnaženje.
Zaradi svoje majhnosti lahko nato zaidejo v pljuča in krvni obtok ter na živem tkivu povzročajo škodljive in trajne spremembe.
Emisije pnevmatik so pri novodobnih vozilih še toliko večji problem, ker se je povprečna masa s prihodom suvov in baterijskih vozil v zadnjih letih predvsem povečevala, poroča Guardian.
Veliko bi storili že, če bi ...
Pnevmatike različnih znamk pa imajo lahko precej različne emisije. Obstajajo namreč velike razlike v sestavi gumene zmesi. Za osnovo v proizvodnji uporabljajo sintetični kavčuk, ki izvira iz surove nafte. Zmes je dodatno sestavljena iz stotine različnih kemikalij, od katerih so mnoge rakotvorne, pojasnjuje eden od avtorjev raziskave Nick Molden. Med različnimi znamkami pa so v sestavi zmesi občutne razlike, kar vpliva tudi na stopnjo in škodljivost emisij med uporabo takšnih pnevmatik.
Avtorji raziskave niso le črnogledi in opozarjajo na nekaj nizkocenovnih ukrepov, s katerimi bi glede na izmerjene vrednosti lahko precej popravili emisije pnevmatik, hkrati pa prav nič posegli v vozne navade ljudi. Z izborom tistih pnevmatik, ki so po sestavi manj toksične in med vožnjo izpuščajo manj delcev, bi občutno izboljšali stanje, je prepričan Molden.
V Evropi naj bi prihajajoči standard euro 7 prvič reguliral tudi emisije pnevmatik in zavor, a podrobnosti še niso jasne.
V ZDA so glede zavedanja o škodljivem vplivu pnevmatik korak pred Evropo. Na podlagi študij, ki so dokazale na jasne povezave med sestavo pnevmatik in pomorom živih bitij, so že sprejeli ukrepe, ki prepovedujejo določene kemikalije v pnevmatikah.
no ha vas tole vprašam, zakaj so uvedli neosvinčen bencin ?zdej pa vas vprašam, pri tako silovitem napredku motorjev a …
Ne pozabit na kolesarje...
Važno da se američani preseravajo z V8 motorji in dizli brez katalizatorjev.