Dogodka, ki se je pod okriljem mednarodne avtomobilistične zveze FIA Regija I in mednarodne mreže za pomoč na cesti ARC Europe odvil v Ljubljani in AMZS Centru varne vožnje na Vranskem, se je udeležil tudi predsednik FIA Regija I Jorge Delgado Mendoza.
Namen tekmovanja, ki poteka pod okriljem mednarodne avtomobilistične zveze FIA Regija I (ta v FIA združuje avtomobilske klube iz Evrope, Afrike in Bližnjega vzhoda) in ARC Europe, mednarodne mreže za pomoč na cesti, ki jo je leta 1991 ustanovilo osem evropskih avtomobilskih klubov, danes pa zagotavlja pomoč na cesti v kar 43 evropskih državah, je izboljševanje veščin in učinkovitosti pri zagotavljanju pomoči na cesti. Glede na to, da pomoč na cesti ostaja osnovna dejavnost večine avto-moto klubov, članic FIA, in je tudi ena ključnih storitev, s katero večina članov povezuje svoj avto-moto klub in jo od njih pričakuje, je usposabljanje cestnih patrulj še kako pomembno, zlasti v dobi hitrega tehnološkega napredka avtomobilske industrije, ki ji morajo slediti tudi izvajalci pomoči na cesti.
Kako pomemben je projekt Road Patrol Training for Excellence za FIA? Gre samo za tekmovalnost in povezovanje med različnimi avtomobilskimi klubi po Evropi, ali gre še za kakšen drug pomen?
Morate razumeti, da nismo tu le kot glas potrošnika, ampak želimo zagotoviti tudi varno mobilnost. To s pomočjo na cesti zagotavljamo že desetletja. To je glavni steber našega poslanstva, torej, da zagotavljamo podporo potrošnikom, kjerkoli na cesti so in zaidejo v težave. To ni le tekmovanje, ampak je mreženje, izmenjave dobrih praks. Želimo poudariti, da smo skupaj močnejši in, da imajo potrošniki podporo vseh, ne le enega avtomobilskega kluba.
Avtomobilska industrija se spreminja hipoma, močno. Kako je s pomočjo na cesti, so prilagoditve in spremembe enako močne? Kako se bo morala pomoč na cesti prilagoditi vse večjemu številu električnih vozil na cestah?
Spremembe, na splošno, pri pomoči na cesti ostajajo enake, kot smo jih bili vajeni v preteklosti. Gume in akumulatorji ostajajo glavna težava vozil. Zato pa električni avtomobili tudi za avtomobilske klube po svetu prinašajo nove, velike izzive. Mehanike bomo morali izuriti za pomoč pri težavah električnih vozil, saj prinašajo posebnosti, predvsem z varnostnega vidika.
Predvsem starejši vozniki so marsikaj znali postoriti sami, na primer zamenjati gumo z rezervno, ko se predre. Glede na to, da različne raziskave kažejo, da mlade avtomobili ne zanimajo preveč, sklepam, da se tudi ne posvečajo, kako zamenjajo predrto pnevmatiko, ali popraviti manjše napake na vozilu. Kaj opažate na terenu?
Zagotovo smo priča revoluciji v avtomobilski industriji in mobilnosti. Mobilnost se spreminja. Lahko rečem, da je mobilnost pestrejša kot kdajkoli v preteklosti, saj so potrošnikom na voljo različne vrste in oblike mobilnosti. Lahko se odločijo za vožnjo s svojim vozilom, za deljeno mobilnost, za javni prevoz, za mikromobilnost, skuterje, skiroje itd. Čeprav morda niso usposobljeni sami zamenjati pnevmatike ali brisalca, gre zahvala tudi izboljšanju ponudbe storitve avtomobilskih klubov po Evropi. Ti zagotavljajo brezskrbnost vožnje in manj stresa, kot, če bi moral razmišljati, kaj boste morali storiti, če boste predrli gumo na vozilu. Mi zagotavljamo storitev, da so lahko potrošniki brez skrbi.
Kako gledate na prihodnost avtoklubov? Številne avtomobilske tovarne zagotavljajo vse daljše garancije, v svojo ponudbo vključujejo tudi storitve pomoči na cesti.
Če pogledate vse stare, tradicionalne avtomobilske klube, vsi rastejo, število članov raste. Mogoče se zdi, da skrbimo za vozila z motorji na notranje zgorevanje, vendar pa smo močno vpeti v mobilnost v najširšem pomenu besede. Avtomobilski klubi delujejo na številnih ravneh, ki so povezane s premikanjem, pa naj bo to pot na dopust, zavarovanja, itd. Mi smo tudi vez med avtomobilskimi tovarnami in potrošniki, enako z zakonodajalci. Mi skrbimo za zaščito pravic potrošnikov na primer. Res je, da so garancije tovarn vse daljše, vseeno pa menim, da bodo avtomobilski klubi rastli še naprej, saj jim potrošniki zaupajo. Smo prilagodljivi, imamo več kot 100 let izkušenj. Stalno dodajamo nove storitve …
Na drugi strani avtoklubom v korist kaže statistika o povprečni starosti vozil v Evropi, ki se povečuje. Povprečni evropski avtomobil je star že 12 let. Glede na cene novih avtomobilov, ki so se močno podražili, se bodo vozila še starala.
To, da se avtomobili starajo, ne koristi nikomur. Novi avtomobili so bolj prijazni do okolja, so varnejši, modernizacija je nekaj, kar je dobro za vse. V tem kontekstu menim, da moramo avtomobilski klubi delati na tem, da poskušamo vplivati na to, da bo v prihodnosti mobilnost bolj dosegljiva širokim množicam uporabnikov. Dejstvo je, da so se avtomobili zelo podražili.
Kako lahko FIA vpliva na zakonodajalce v Bruslju? Tam imate glavno pisarno. Lahko vaši lobisti vplivajo, oziroma imajo moč, da bi vplivali na ceno vozil?
Če pogledate mobilni ekosistem, so glavni igralci na eni strani vlade, nato proizvajalci vozil in potem servisne delavnice. Prav vsi našteti so zelo odvisni od potrošnikov. Mi v Bruslju predstavljamo glas potrošnikov. Naš cilj je mobilnost narediti potrošnikom čim bolj prijazno. Smo tam in naš cilj je zagotavljati pravice potrošnikom, se pogovarjati z zakonodajalci in tovarnami. Tudi mi smo odvisni od potrošnikov, zato smo njihov glas.
Kakšno je mnenje FIA glede prepovedi prodaje vozil z motorji na notranje zgorevanje po letu 2035? Je to realno ali ne?
To zahteva zelo širok pogled. Kot sem omenil, mora biti mobilnost ekološka, vzdržna in dostopna. Zagotovo se strinjamo glede dela o razogljičenju, o zagotavljanju bolj vzdržne mobilnosti, hkrati pa menimo, da moramo biti odprti za vse tehnologije in iskanje najbolj optimalnih rešitev za posamezne trge s ciljem, čim bolj zmanjšati ogljični odtis. Verjamemo, da električni avtomobili morda niso najboljša rešitev povsod po svetu.
Menite, da bomo tudi po letu 2035 kupovali vozila z motorji na notranje zgorevanje?
Zadnjo besedo bomo imeli zakonodajalci. Vse bo odvisno od njih.
Prihajate iz Španije. Kakšna je naklonjenost električnim vozilom v Španiji?
Španija je velika država, imamo veliko starejših voznikov, imamo tudi proizvodnjo električnih vozil. Res bo velik izziv prehod na električno mobilnost. Zagotovo bo morala postati cenovno dostopna širokemu krogu uporabnikov, da bo prehod uspešen.
Če pogledamo Nemčijo, bral sem nedavno raziskavo, se 53 odstotkov kupcev električnih vozil odloči za nakup zaradi subvencije in le 18 odstotkov zaradi varovanja okolja.
Podobno je v Španiji.
Na drugi strani raziskave kažejo, da večina voznikov po Evropi na dan v povprečju ne prevozi več kot 70 do 80 kilometrov, in bi jim za vsakodnevne potrebe zadoščal majhen električni avto z manjšo baterijo. Ampak takih avtomobilov na trgu enostavno ni, saj tovarne z njimi ne zaslužijo dovolj denarja.
Kot sem že omenil. Električna vozila so nujna za zmanjšanje ogljičnega odtisa. Mnenje FIA pa je, da bomo morali to doseči z uporabo različnih tehnologij.
danes voznik ne zna napumpat gume. NAPUMPAT ! kolk vele šoferjev se priplazi k vulkanizerju daj napumpaj gume in resetiraj …
Danes se vozniku ni treba obremenjevati, ali zna zamenjati gumo, ali ne.....zakaj le ?