Česa nikoli ne počnite z menjalnikom v avtu

Foto: Žurnal24
Foto: Žurnal24 main
Ne glede na tip menjalnika, ali gre za klasičnega ročnega, dvosklopčnega, klasičnega avtomatika ali celo brezstopenjskega - vozniki z njimi počno veliko neumnih stvari, ki povzročajo veliko hitrejšo obrabo in lahko tudi visoke stroške.
Oglej si celoten članek

Jason Fenske na Youtubu vodi kanal Engineering Explained,prek katerega skuša javnosti na razumljiv način pojasnjevati, kako delujejo avtomobili. 

V seriji štirih videov za štiri različne tipe menjalnikov je podrobneje predstavil, kako napake voznikov pri rokovanju z menjalniki lahko bistveno vplivajo na njihovo dolgotrajnost. 

Zlati pravili ne glede na tip menjalnika sta:

  • med gibanjem vozila nikoli ne uporabljajte nevtralne prestave;
  • ne spreminjajte smeri vožnje (naprej - nazaj), ne da bi se prej ustavili.

Ročni menjalnik

Veliko ljudi ima desno roko večino časa "parkirano" na ročici menjalnika. Ob tem jo nehote držijo v nenaravnem položaju, s tem pa na malih "vilicah", ki skrbijo za pretikanje prestav med ustreznimi zobniki, ustvarjajo pretiran pritisk in tako tudi pretirano obrabo. Najbolj pogost rezultat je zatikanje pri prestavljanju, celo skakanje iz prestave, opletajoča ročica ... Nekateri proizvajalci v navodilih za uporabo izrecno odsvetujejo držanje roke na ročici, ko to ni potrebno, ampak kdo pa bere navodila ...

Drugi nasvet za vse avte z ročnim menjalnikom Fenskeja pravi, da pred rdečo lučjo vedno dajte v nevtralno prestavo, še posebej če boste stali več kot le nekaj sekund. Na ta način boste precej zmanjšali pritisk na potisne ležaje sklopke in podaljšali njeno življenjsko dobo.

Avtomatski menjalnik 

Črka N za nevtralno prestavo naj bi se uporabljala zgolj v dveh primerih - v avtomatski avtopralnici, ko avto mehanizem "grabelj" samodejno vleče skozi krtače, in ko je potrebno avto odvleči z avtovleko. V vseh drugih scenarijih Fenske utemeljuje, da je bolje imeti zgolj v položaju D (drive). To velja tudi, če avto stoji pred semaforjem, saj preklapljanje med N in D le obremenjuje sestavne dele menjalnika, koristi pa ni nobene prave.

Foto: ZF ZF devetstopenjski menjalnik Smrtni greh za avtomatski menjalnik pa je, če voznik prestavi v režim P (park), še preden se je avto povsem ustavil. V režimu P namreč znotraj menjalnika poseben zaklop zablokira zobnik menjalnika, kar v primeru, da se avto še giblje, zelo obremeni menjalnik. 

Menjalnik z dvojno sklopko (DSG, Power shift ...)

Čeprav so ti menjalniki avtomatizirani, so zgrajeni drugače od avtomatskih menjalnikov. Če slednji v rahlem naklonu zaradi stalnega navora sami poskrbijo, da avto lahko obstane na miru, pa v primeru dvosklopčnih menjalnikov avto sicer še vedno stoji na klancu, a ob tem lahko močno trpi vgrajen mehanizem sklopk. Tudi sicer dvosklopčni menjalniki "sovražijo" lezenje s počasnimi hitrostmi, saj so takrat obremenitve sklopke visoke. 

Brezstopenjski menjalnik (CVT)

V glavnem veljajo ista pravila kot za klasični avtomatski menjalnik, tudi pravilo, da je potrebno v D položaj prestaviti le, ko avto stoji in ob najnižjih vrtljajih. 

dezurni@zurnal24.si

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 5

  • 14:55 16. Avgust 2016.

    Res je, če nebi bilo desne ročice, s katero je prezaposlena desnica, bi jo lahko, v nasprotnem primeru, položil na …

  • 14:52 16. Avgust 2016.

    pa kaj bi rez une ročke na desni, če je ne bi bilo ne bilo kaj za počet med vožnjo, …

  • 13:40 16. Avgust 2016.

    kakšen direkten link videa tudi nebi škodil...

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.