Nemška vlada bi rada na osnovi evropske direktive spremenila predpise o jamstvu prodanih avtomobilov, ki bi, kot kritično ugotavljajo pri združenju prodajalcev avtomobilov, lahko povzročili precejšnjo rast cen rabljenih avtomobilov. Kaj na to pravi slovenski uvoznik rabljenih avtomobilov?
Nemško združenje prodajalcev avtomobilov je naslovilo nemški zvezni svet glede uvedbe evropske direktive o prodaji potrošniških dobrin z oznako RL (EU) 2019/771, ki uvaja spremembe v predpise o jamstvu na prodane izdelke. Kot pravijo, bodo spremembe uvedle nesprejemljive in disproporcionalno škodljive za prodajalce avtomobilov.
Zvezni svet bi radi odvrnili od sprejetja predloga zakona, ki ga je predlagala zvezna vlada in po katerem naj bi obrnjeno dokazno breme s šestih podaljšali na dvanajst mesecev. Osnutek tudi predvideva ločitev med dejansko kupoprodajno pogodbo in posebnimi dogovori, ki morajo biti navedeni v posebnem dokumentu. Za združenje je nerazumljivo tudi dejstvo, da predlog opušča uvedbo roka na pritožbe o stvarnih napakah, kar je omogočila direktiva EU.
Cene gor za 10 do 20 odstotkov
Združenje prodajalcev napoveduje, da se bodo v primeru, da se zakon sprejme, precej podražili rabljeni avtomobili. Predsednik združenja Ansgar Klein pravi, da se bodo prodajalci lahko z bolj strogimi predpisi spoprijeli zgolj. Če bodo v izračun cene vključili občutne dodatne stroške. Zaradi občutnega povečanja zavez prodajalcev lahko pričakujemo deset do dvajset odstotkov višje cene.
Klein domneva, da avtomobilski proizvajalci v prihodnosti ne bodo več ponujali starejših cenejših vozil. Stroški za jamstvo, ki se bodo povečevali s starostjo vozila, bodo namreč privedli do takšnih povečanj cen, da se bo ta tržni segment povsem preusmeril v trg zasebnih prodajalcev, kjer kupcev ne varujejo potrošniške pravice.
Kaj pravi prodjalec, ki vozila uvaža v Slovenijo?
Za komentar smo prosili Marka Ferlina, direktorja podjetja Odkrit nakup, ki upravlja s portalom narociavto.si in se ukvarja z uvozom rabljenih vozil iz tujine. Ferllin pravi, če bo jamstvo veljalo kot do zdaj, kar pomeni, da bo neodvisno od starosti vozila in bo to jamstvo postalo obsežnejše, roki za uveljavljanje pa daljši, je razumljivo, da bo imel trgovec večje tveganje s samim avtom, posledično pa tudi večje stroške zaradi uveljavljanja jamstev.
"Sam vidim težavnost predvsem v tem, da je jamstvo trgovca sedaj enako, če je avto star tri leta, 13 let ali pa 23 let. Enako velja za število prevoženih kilometrov.. Obseg in rok za uveljavljanje je enak, vsi pa vemo, da je verjetnost okvare že sama po sebi večja pri 13 ali 23 let starem avtu, kot pa pri tri leta starem avtomobilu," pravi Ferlin in dodaja, da enako velja za avto s 130.000 prevoženimi ali pa celo 230.000 prevoženimi kilometri v primerjavi z avtomobilom, ki ima le 30.000 prevoženih kilometrov. "Več kot ima prevoženih kilometrov, večja je verjetnost, da bo določen del avtomobila dotrajan in potreben menjave. Zato je logično pričakovati rast cen, morda tudi obvezna doplačila za razširjena jamstva, ki jih ponujajo zunanja podjetja/zavarovalnice - ta jamstva razbremenijo trgovca in prenašajo tveganje na podjetja, ki nudijo jamstva. To pomeni tudi, da se z vozili, ki so starejša (recimo 7 let in več) in z več prevoženimi kilometri (150.000 kilometrov in več) trgovci sploh ne bodo želeli ukvarjati. Težko ocenim, kako točno bo to vplivalo, saj mi ni znano, kakšen točen bo obseg sprememb," pojasnjuje Ferlin.
Dodatna obremenitev za trgovce
Kot trgovca pa jih skrbi, kako obsežna bo posledično obremenitev za trgovce - predvsem zaradi zagotavljanja kakovostne storitve. Zato se pri podjetju Odkrit nakup zavzemajo, da se zaščiti kupca, v razumnih mejah, ki bodo zagotavljale samozavesten nakup, hkrati pa mora trg vozil z rabljenimi vozili ostati pregleden. "Če bo obremenitev trgovca z jamstvi prevelika in disproporcionalna, kot kaže v tej direktivi, zagotovo sledi povišanje cen, s tem pa slabša situacija kupcev ob nakupu vozil. Vsem, ki vas zanima uvoz vozila iz Nemčije pa svetujemo, da imajo avtomobili evropsko veljavna jamstva (npr. uradni BMW, Audi itd.), ali pa se odločijo za doplačilo jamstva v Sloveniji - za to bodo sicer potrebovali posrednika, ki jim bo tudi uvozil avto. Tako je varnost nakupa vozila maksimalna."
Cene rabljenih avtomobilov v Nemčiji na rekordni ravni
Korona kriza je v Nemčiji močno povečala zanimanje za nakup rabljenega vozila. Pri spletnem Automobilwoche pišejo, da je to razvidno iz cen rabljenih vozil. Februarja so se povprečne cene rabljenih avtomobilov v Nemčiji povzpele na novo rekordno raven. V primerjavi s februarjem istega meseca lani so se cene rabljenih zvišale za en odstotek, povprečno rabljeno vozilo pa je doseglo ceno 24.793 evrov. To je razvidno iz avtobarometra s strani Mobile.de, kjer je bilo na borzi rabljenih avtomobilov ocenjenih skoraj 720.000 oglasov za avtomobile.
V pandemiji korone je trg rabljenih avtomobilov sprva zaostal, cene pa so se v prvem letu krize leta 2020 znižale za do 5,2 odstotka. Martin Fräder iz podjetja Mobile.de ocenjuje, da se je zdaj avtomobilski trg stabiliziral - kljub nenehni pandemiji - cene rabljenih avtomobilov pa od julija lani vztrajno rastejo in so zdaj celo nad vrednostmi iz leta 2019.
»Glede cen smo opazili, da so šle, tako kot smo opozarjali maja lani, občutno navzgor. Takrat smo napovedali, da se bodo cene zaradi korone oziroma karantene znižale. Aprila in maja lani je bilo možno kupiti avto veliko ceneje kot marca, nato pa so se čez poletje cene stabilizirale,« pravi Ferlin in pojasnjuje, da so do takrat razprodali avtomobile iz ponudbe, dotoka nove zaloge pa ni bilo, saj so se podjetja odločila zamakniti prodajo in nakup vozil svojih voznih parkov. Na drugi strani so se pojavile tudi težave z dobavljivostjo novih vozil, saj so se dobavni roki zaradi zaprtja tovarn avtomobilov podaljšali tudi na devet mesecev do enega leta.
»Tudi zaradi tega je povpraševanje po rabljenih vozilih naraslo, saj so dobavljiva takoj. Imamo stranke, ki so kupile pol leta li leto stara vozila po enakih cenah, kot bi dobili novega, samo zato, ker smo ga uvozili iz tujine in registrirali v Sloveniji v manj kot mesecu dni,« pravi Ferlin, ki za konec potrjuje opažanja borze avtomobilov mobile.de: »Povečanje cen v primerjavi z marcem lani se sklada z našimi opažanji, je pa pri najbolj pogosto prodajanih avtih (npr. VW passat, golf, škoda octavia itd.) prišlo še do višjega povečanja cen, ki velja še danes.«
Ljudi so čudo nekdo kupuje rabljeni avtomobili recimo od 10 tisoč evrov naprej ma za tak denar se že dobi …
Najprej so nam švabi nabili cene novih avtov, sedaj pa še rabljenih. Električnim pa sploh nedosegljivo visoko. EU pod Nemčijo …
to pomeni tole, kupi nov avto za 20k € in čez pet let želiš ga zamenjat za novega in kaj …