Nagonsko sicer mislimo, da bomo s priganjanjem voznika pred nami na cilj prispeli hitreje, a se v praksi to izkaže za napačno teorijo. S sunkovitim pospeševanjem in zaviranjem tok prometa prej motimo kot pospešujemo.
Varnostna razdalja se morda zdi dolgočasna tematika, a je v času, ko voznikom vse večkrat pozornost z vožnje preusmerijo razne elektronske naprave, razpravo o njej nujno potrebna. Zapleteni multimedijski sistemi, pametni telefoni in marsikaj drugega so glavni vzroki, da med vožnjo naše misli zajadrajo drugam. K temu lahko prištejemo še (pre)hiter tempo življenja, zaradi katerega smo vedno v zamudi in se nam vseskozi nekam mudi. Posledica je neprevidna in včasih nevarna vožnja, s katero ogrožamo sebe in druge udeležence v prometu.
Prehitro in prekratko neposredno povezani
Pri Darsu pravijo, da gresta prehitra vožnja in prekratka varnostna razdalja z roko v roki. Nataša Kovše iz Službe za upravljanje prometa in prometne varnosti pojasnjuje: "Običajno gre za voznike, ki vozijo prehitro in ki hkrati vozijo tudi s prekratko varnostno razdaljo. Sicer pa je prekratka varnostna razdalja še bolj tvegana, ko so vremenski pogoji slabi (dež, sneg in podobno)." To še posebej velja za vožnjo po avtocesti ali hitri cesti, kjer je treba zaradi velike hitrosti še bolj kot na drugih cestah paziti na varnostno razdaljo.
Definicija varnostne razdalje
To je razdalja od vozila, ki vozi pred nami po istem prometnem pasu, ki nam omogoča, da lahko varno zmanjšamo hitrost ali celo ustavimo, če to stori voznik pred nami, in ki omogoči vozniku, ki nas je prehitel, da se pred našim vozilom varno vrne na vozni pas.
Varnostna razdalja v normalnih okoliščinah ne sme biti manjša od razdalje, ki jo pri hitrosti, s katero vozimo, prevozimo v dveh sekundah (če upoštevamo hitrost 100 km/h, je varnostna razdalja vsaj 54 metrov, oz. pri hitrosti 130 km/uro znaša razdalja 72 m.)
Seveda je to okvir, ki se ga je pametno držati, a ima tudi kakšno pomanjkljivost. Pri 72 metrih razdalje boste na slovenskih avtocestah najverjetneje za marsikoga ovira, ki jo je treba prehiteti, kar na voznem pasu pomeni, da se bodo pred vas vrivali drugi avtomobili in efektivno drastično skrajševali vašo varnostno razdaljo.
Po drugi strani je treba upoštevati, da je 'zdrava' varnostna razdalja v določenih primerih večja od tiste, ki jo veleva pravilo dveh sekund. V slabem vremenu, med vožnjo za priklopnikom, na zimskih pnevmatikah, ko ste utrujeni, … Vse to so okoliščine, ki zahtevajo prilagajanje. V strnjeni počasni koloni pa je vse skupaj ravno obratno, saj so tam razdalje med vozili občutno krajše.
Palica deluje bolje kot korenček
Sistema nagrajevanja sicer nimamo (češ, da naša varnost ni dovolj velika nagrada!), zato pa je bojda zelo učinkovito kaznovanje ali pa vsaj grožnja kazni. Darsova Nataša Kovše pravi, da se na policijski nadzor vozniki dobro odzovemo: "Prisotnost nadzora je na splošno vedno ugodna za samo odvijanje prometa. Naše izkušnje so takšne, da kadar (če je) prisoten policist, promet poteka po predpisanih pravilih. Kadar uporabniki vedo, da so nadzorovani, zelo spoštujejo prometna pravila (dokaz za to je bilo sekcijsko merjenje hitrosti na avtocestnem odseku čez Trojane), kadar pa ni nadzora, pa se pravila kršijo."
Policija že nekaj časa aktivno nadzira tudi upoštevanje pravil o varnostni razdalji. Razdaljo med vozili merijo s posebnimi radarskimi napravami, največkrat z nadvozov. Zakon sicer predpisuje globo 200 evrov, če voznik ne upošteva pravila varnostne razdalje kot jo predpisuje zakon (dveh sekund oziroma ob zgostitvah prometa eno sekundo).
V primeru, da voznik ne upošteva varnostne razdalje, ki je določena s prometnim znakom, znaša globa 300 evrov in tri kazenske točke, so za Žurnal24 pojasnili na policiji.
Spodaj merilna naprava, s katero policija lahko dokazuje prekratko varnostno napravo. V ta namen uporablja še sistem provido.
Do tja je 15 minut vožnje, 10 bo torej dovolj …
Priznajmo, da pot marsikdaj načrtujemo precej optimistično. Pričakovanje ponovitve najboljšega doseženega časa na določeni razdalji je precej nerealno, še posebej, če ga lahko zmoti že ena sama rdeča luč na semaforju. Ko enkrat zamujamo, pa mimogrede postanemo pretirano zaletavi in nepazljivi.
Zato je naš nasvet, da si čas vožnje odmerite realno in z majhno rezervo, pa boste na poti zagotovo pod manjšim stresom ter predvsem varnejši. In če se vam medtem na avtocesti kdo "zalepi za rit", se mu ob prvi priložnosti preprosto umaknite. Prej, ko bo takšen voznik daleč od vas, bolje bo!
dezurni@zurnal24.si
Da, samo vprašte pametne polcaje , ki očitno ne znajo deljenja , kolko avtomobilov gre potem na AC , če …
Ravno prejšnji vikend (ko sem se zadnjič peljal iz Ljubljane) sem zadnjič doživel, da prehiter voznik s premajhno razdaljo potiska …
Če vprašate mene bi bilo potrebno merjenje in kaznovanje zaradi varnostne razdalje dati v ustavno presojo. Lahko me kaznuje zaradi …