Naredite preizkus med vožnjo. Pri dvajsetih vozilih, ki pripeljejo mimo vas, opazujte, ali voznik oziroma voznica med vožnjo telefonirata s slušalko ob ušesu.
Toliko šoferjev je primerljivih pijanemu oziroma povprečnemu 80-kilogramskemu moškemu, ki je v minuli uri zlil vase štiri velika piva. Distrakcija zaradi uporabe telefona med vožnjo je namreč glede na študije lahko primerljiva celo s stopnjo 0,80 mg alkohola v litru izdihanega zraka. Če takšen voznik vozi tovornjak, še toliko nevarneje.
Tretjina jih med vožnjo spremlja svoj digitalni status
Anketa agencije za varnost v prometu je kljub stalnim opozorilom in preventivnim akcijam pokazala, da telefon med vožnjo uporablja kar tri četrtine vprašanih, 30 odstotkov je dodatno priznalo, da med vožnjo uporabljajo tudi socialna omrežja, torej Facebook, Instagram, Twitter …
"Prenos mobilnih podatkov na telefonih postaja vse cenejši in posledično ljudje počnejo še številne druge stvari na telefonih, ki pa so za samo vožnjo še veliko bolj obremenjujočih," opozarja Robert Vehovec iz generalne policijske uprave.
Nepozornost zaradi telefonov je še posebej nevarna v zahtevnih voznih razmerah, v naselju z veliko šibkejšimi udeleženci ali pri vožnji po avtocesti, kjer vladajo visoke hitrosti.
Nataša Kovše iz Darsa opozarja, da se vozniki premalo zavedajo nenadnih dogodkov, ki lahko tudi monotoni tip avtocestne vožnje v hipu spremenijo v bitko z desetinkami sekunde, v katerih mora voznik pravi čas in pravilno odreagirati. "Zato težimo h temu, da bi bili vozniki na nenadne dogodke pripravljeni, predvsem pa da bi vozili umirjeno in upoštevali predpisana pravila vožnje."
Sindrom FOMO
"Če smo telefon med vožnjo že uporabljali in se nam pri tem ni nič hudega zgodilo, potem ga bomo verjetno tudi v prihodnje," pa realnost našega obnašanja komentira psiholog Matija Svetina. "Prenosni telefoni so močno spremenili vzorce komunikacije. Potreba po tem, da smo ‘online’ ni racionalna in se ji zato tako težko upremo."
Svetina nadaljuje: "V anglosaškem svetu se je uveljavil zanimiv izraz, FOMO (fear of missing out), strah pred tem, da bomo kaj pomembnega zamudili. Ena od študij je pokazala, da se na primer okrog 50 odstotkov ameriških študentov tudi ponoči zbuja samo zato, da bi preverili sporočila na socialnih omrežjih. Ta isti mehanizem FOMO je prisoten tudi med vožnjo," poudarja psiholog.
Zakaj pogovor po telefonu ni enako, kot če bi se pogovarjali s sopotnikom? "Obstaja več razlag, nobena pa še ni jasno potrjena; ena od bolj prepričljivih pravi, da se sopotnik, s katerim se voznik med vožnjo pogovarja, aktivno odziva na stanje v prometu in vozniku s tem pomaga, sogovornik po telefonu pa ne in na primer govori ali sprašuje voznika tudi v tistem trenutku, ko vožnja zahteva polno voznikovo pozornost," pravi Svetina, sicer specializiran prav za psihologijo prometa.
"Študije so pokazale, da je tudi prostoročno telefoniranje med vožnjo nevarno prav tako kot ročno," še doda.
Glasen avto je nevaren avto
Distrakcija med vožnjo pa niso le telefoni, temveč tudi druge okoliščine, zaradi katerih odvračamo oči od vožnje. Inštruktor varne vožnje Miran Kacin navaja številne motilce, od prepira s sovozniki, denimo otroci ali partnerjem, do pretiranega ukvarjanja z nastavitvami radia ali navigacije med vožnjo. Med motilci so lahko tudi vpadljivi obcestni oglasi ali opazovanje posledic prometne nesreče.
Inštruktorjev nasvet za manj distrakcije in več varnosti:
- Ne uporabljajte telefona med vožnjo, sploh ne v neprostoročnem načinu.
- Naslov v navigacijo vpišite pred začetkom poti, če pride do sprememb med vožnjo, zapeljite na postajališče ali nekam, kjer je ustavljanje varno.
- Audio naprava v avtu naj bo nastavljena na zmerno glasnost, izberite funkcijo obveščanja o trenutnem stanju na cestah.
- Čeprav so prepiri sestavni del življenja, ne sodijo v avto.
andrej.leban@zurnal24.si
ti si totaln idiot! Kje imaš telefon med vožnjo, s kom ga držiš??? Tebe bi mogla dobit policija, pa da …
Eno je pisanje sms-ov, branje sms-ov, brskanje po spletu. Nekaj čisto drugega pa pogovor po telefonu, ki se nikakor ne …
V Sloveniji ni organov pregona ,so samo javni delavci .