"Glede na število prodanih novih avtomobilov bi moralo v razgradnjo in predelavo na leto priti od 30 do 45 tisoč izrabljenih motornih vozil (IMV), a jih večina odsluženih ponikne v neznano," pravi Mirko Fifolt iz Sekcije za motorna vozila.
"Lani so trije izvajalci gospodarske javne službe ravnanja z IMV na štirih koncesijskih območjih prevzeli in razgradili 6.598 vozil," katastrofalno stanje na tem področju ponazori podatek ministrstva za kmetijstvo in okolje. "Zloraba instrumenta začasne odjave oziroma izjave o lokaciji je glavni razlog za bistveno manjši zajem IMV od načrtovanega," priznavajo na ministrstvu.
Po Fifoltovih besedah je problem v evidenci več kot 150 tisoč izjav, ki pa jih ni nihče nadzoroval, zato so uradno odjavljeni avtomobili končali v izvozu, predvsem na Balkanu, na odlagališčih v naravi ali črnih odpadih, kjer so jih nestrokovno razmontirali, deloma prodali za rezervne dele, preostalo pa zavrgli ali prodali za staro železo.
Z aprilom nova pravila
Veliko več reda naj bi prinesla nova uredba, ki začne veljati aprila in ki skrb za IMV z javne službe prenaša na uvoznike same. Hkrati precej zaostruje pogoje za odjavo vozila iz prometa na eni in za opravljanje dejavnosti obdelave IMV na drugi strani, vključno z uvedbo natančnega poročanja in nadzora glede zbiranja in predelave pod grožnjo konkretnih kazni.
Uvozniki so koncesijo poverili konzorciju podjetij, združenih v družbo Ekomobil, ki mora poskrbeti za mrežo prevzemnih mest, med seboj oddaljenih največ 50 kilometrov, kamor bo vsak lahko odpeljal odsluženo vozilo.
Če je tvoj, je tvoj
Odjava vozila iz prometa je ob spremembi lastnika po novi prometni zakonodaji mogoča le, če se vpiše nov lastnik. V primeru izjave o lokaciji mora biti vsaka sprememba lastništva v 15 dneh sporočena registracijski organizaciji.
Zaradi številnih kršitev slednjega je po 1. 1. 2012 izrekanje glob prešlo na upravne enote, kar naj bi omogočilo učinkovitejše kaznovanje.
Kradejo celo s smetišč
Registriranih divjih avtomobilskih odlagališč je v primerjavi z letom 2010, ko je potekala prva vseslovenska čistilna akcija, precej manj, pravijo Ekologi brez meja, organizatorji sobotne akcije Očistimo Slovenijo 2012.
A to ni nujno pozitiven podatek, saj številni izkoriščajo register odlagališč, da na svojo pest odstranjujejo vozila ter jih nato predelujejo po nelegalni poti.
Ekologi opozarjajo na nedosledno zakonodajo, saj se je že zgodilo, da je stroške odstranitve ukradenega avta iz narave plačeval lastnik, ki je krajo sicer prijavil. Največ odlagališč je v bližini velikih mest.