Pri svetovalnem podjetju Bain & Company ugotavljajo, da je dobaviteljem avtomobilske industrije ostal le še nekaj let za prilagoditev svojih dejavnosti električni mobilnosti.
Pri podjetju ugotavljajo, da se je obdobje stalne rasti dobičkov končalo, saj se pospešuje elektrifikacija pogonskih sklopov, ki zahteva vlaganje visokih sredstev, poleg tega pa hitro rastejo tudi stroški materiala in energije, na dobavne verige pa negativno vplivajo tudi geopolitične napetosti in njihove posledice. Hkrati morajo podjetja slediti tudi prizadevanjem za digitalizacijo in dekarbonizacijo prometa.
Pri Bain & Company so pregledali 28 velikih dobaviteljev avtomobilske industrije, med katerimi so bile tudi korporacije Adient, Aisin, American Axle, Autoliv, BorgWarner, Hella, Leoni, Magna, Pirelli in Schaeffler. Ugotavljajo, da je sektor dobaviteljev avtomobilske industrije že precej načet in le podjetja, ki se bodo hitro prilagodila novim zahtevam, bodo preživela. Kako visoki so pritiski, je postalo jasno že leta 2021, ko so povprečni dobički pred obdavčitvijo za tri odstotne točke padli pod šest odstotkov, s tem pa tudi pod raven avtomobilskih proizvajalcev. Dotlej so praviloma za dve odstotni točki presegali dobičke proizvajalcev avtomobilov.
Nova situacija
Dobavitelji se hkrati spopadajo z ozkimi grli v dobavi, vse večjimi stroški osnovnih surovin in inflacijo. In če se avtomobilski proizvajalci trenutno usmerjajo v izdelke z visoko dodano vrednostjo, na dobavitelje pritiskajo z zahtevami po zniževanju cen. Pri Bain & Company dodajajo, da nekateri dobavitelji že leto in pol do dve leti izkazujejo negativne poslovne rezultate. Nekatera podjetja se mesec za mesecem celo borijo za golo preživetje.
In to je za marsikatero podjetje povsem nova situacija. V zadnjih nekaj desetletjih so namreč dobavitelji dosegali razumne in predvsem predvidljive presežke, če so le imeli pod nadzorom kakovost in upravljanje s stroški. In pri nadzoru operativnih stroškov je bila večina precej uspešna.
Zdaj pa se naenkrat soočajo s tako visokim dvigom stroškov v kombinaciji s hkratnim padcem povpraševanja, da se morajo s proizvajalci avtomobilov pogajati o njihovi kompenzaciji z dvigom cen. To je za marsikaterega dobavitelja avtomobilske industrije nekaj povsem novega.
Zmanjševanje dohodkov je dobavitelje poleg tega prizadelo v času, ko elektrifikacija in digitalizacija avtomobilov od njih zahtevata ogromna dodatna vlaganja. V skladu s statistiko naj bi bilo do leta 2030 v Evropi 55 odstotkov novih avtomobilov električnih, leta 2035 pa jih bo več kot 90 odstotkov. Hkrati bodo avtomobile z ničnimi emisijami pretežno prodajali tudi na Kitajskem in v ZDA. Dobaviteljem je torej ostalo le nekaj let za prilagoditev obdobju elektromobilnosti in pritiski so temu ustrezno visoki.
Sprememba pristopa
Hkrati morajo iz tehnologij na osnovi hardvera preiti na tehnologije na osnovi softvera, saj analize kažejo, da bodo električne komponente, softver in digitalne storitve glavni gonilniki napredka in največji vir dohodkov za proizvajalce. Kot take obetajo tudi višje presežke. Pri Bain & Company ocenjujejo, da bo do leta 2035 več kot tretjina dobičkov prišla iz novih poslov: storitev na osnovi softvera, električnih in elektronskih komponent in mobilnostnih storitev.
Vendar pa ni gotovo, da bodo dobavitelji od tega imeli polno korist. V zelje jim namreč hodijo velika tehnološka podjetja, ki tudi razvijajo softverske rešitve za električne avtomobilske arhitekture. Če se torej tradicionalni dobavitelji avtomobilske industrije ne bodo podvizali, bi lahko za vedno izgubili posle, ki jim jih bodo vzela tehnološka podjetja.
Vendar pa, dodajajo v svetovalnem podjetju, ne bi smeli podcenjevati dolgotrajnih vezi med avtomobilskimi proizvajalci in njihovimi tradicionalnimi dobavitelji. Softver in elektronika sta namreč naravno okolje za dobavitelje, ki lahko zagotovijo ekonomijo množice in prihranke pri stroških z razvojem standardiziranih modulov, ki jih je mogoče prilagajati zelo različnim potrebam. Poleg tega imajo avtomobilski proizvajalci raje partnerje, s katerimi so navajeni delati in pri katerih se jim ni treba bati, da jim bodo poskušali prevzeti posel.
Pozdravljeni, žal je avtomobilizem zašel iz realnosti človeškega življenja. Še vedno sem mnenja, da avto potrebuje dober varčen motor, varno …
trajnostna mobilnost. a bi to eden definiral? to pomeni da grem bos na pot. čemu sploh avto rabmo ? delali …