Kako naraščanje obrestnih mer vpliva na trg novih in rabljenih vozil? Ali se lahko zgodi, da bodo obroki lizinga za potrošnike previsoki in jih ne bodo več sposobni plačevati? Bodo ti avti pristali na trgu rabljenih vozil? Kaj paziti pri sklepanju lizinških pogodb? Na ta vprašanja smo iskali odgovore.
Kupci vozil, ki so na začetku leta 2022 ali prej sklepali lizinške pogodbe z variabilno obrestno mero, so že opazili, da plačujejo višje mesečne obroke za svoje vozilo. Nekdo, ki je za petletno obdobje odplačevanja lizinga plačeval po 150 evrov na mesec, se mu je obrok dvignil za 10 do 15 evrov, tistim z večjimi zneski obroki za dražja vozila tudi za 150 evrov.
V pol leta hiter skok obrestnih mer
Na spremembe obrestnih mer je v zadnjem času vplivala predvsem sprememba referenčne obrestne mere Euribor, ki se v zadnje pol leta stalno povečuje. "V zadnje pol leta se je 3-mesečni Euribor z negativne vrednosti povišal že na skoraj 2,5 %," je za zurnal24.si potrdila Tina Filipan, namestnica direktorja pri podjetju Summit Leasing Slovenija, d.o.o in pojasnila, da rast obrestnih mer že vpliva na vedenje potrošnikov: "V našem podjetju opažamo, da ta sprememba posredno vpliva na nekoliko daljše ročnosti oziroma trajanje financiranja pri sklepanju novih pogodb, po drugi strani pa stranke nekoliko bolj povprašujejo po možnosti financiranja s fiksno obrestno mero."
Pri Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS) glede zvišanja obrestnih mer pravijo, da višja cena financiranja vsekakor vpliva na odločitve potrošnikov, zato v prihodnjem obdobju pričakujejo nadaljnji porast povpraševanja po rabljenih vozilih. Menijo, da bi z odplačevanjem lizinga ali kredita imeli težave potrošniki, ki so se zadolžili po spremenljivi obrestni meri. "Kdor zazna, da obrokov ne bi mogel več odplačevati (ali pa jih bodo plačevali težje kot do zdaj), naj o tem obvesti lizingodajalca ali banko, da bodo pravočasno našli ustrezno rešitev," pravi Boštjan Okorn iz ZPS.
Avto življenjsko nujna dobrina pri Slovencih
Pri Summit Leasingu pravijo, da v zadnjem obdobju pri plačevanju mesečnih obveznosti strank ne zaznavajo sprememb. Pojasnjujejo, da to verjetno izhaja tudi iz dejstva, da avto oz. mobilnost predstavlja osnovno potrebo njihovih strank, zato odplačevanje obrokov lizinga postavljajo med svoje prioritete. Če pa bi se zgodilo, da se njihova stranka znajde v likvidnostnih težavah, pa Filipanova pravi: "Vsak primer vedno obravnavamo individualno, saj gre za osebni pristop do stranke in njene situacije, kjer se vedno poskušamo s stranko dogovoriti za najoptimalnejšo rešitev. Če je stranka pripravljena na sodelovanje, poskušamo najti rešitev, pri kateri se izognemo odvzemu oziroma vračilu vozila."
Prav zato je pomembno, da pri nakupu avtomobila avtomobila ne gledamo čustveno. "V prvi vrsti strankam svetujemo, da pred nakupom preverijo, kolikšen del sredstev lahko mesečno namenijo za nakup vozila, ter tudi, da razmislijo o morebitnih drugih izdatkih, ki bi se lahko pojavili v prihodnosti in bi neposredno vplivali na zmožnost odplačevanja obstoječih obveznosti. Poleg tega jim svetujemo, da naj si pri svojih izdatkih predvidijo rezervo in naj za financiranje vozila nikoli ne porabijo vseh razpoložljivih sredstev," svetuje Filipanova.
Prenizek obrok - več obresti
Na ZPS pri lizingu (ali kreditu), kot bolj varno svetujejo izbiro fiksne obrestne mere, ki je ves čas odplačevanja enaka - enak je tudi mesečni obrok. "Če pa se odločijo za spremenljivo obrestno mero, se je treba zavedati, da se obroki prilagajajo glede na vrednost Euriborja. Euribor zadnjega pol leta raste in je dosegel že 2,8 odstotka. Morebitna povišanja v prihodnosti, ki jih lahko pričakujemo, bodo mesečni obrok povišala in to je treba upoštevati - kolikšno zvišanje vaš družinski proračun še lahko prenese," pravi Okorn, ki potrošnikom še svetuje, naj sami ocenijo svoje finančno stanje, prihodke in odhodke ter izračunajo, kakšen mesečni obrok si lahko privoščijo. "Pustijo naj si nekaj prostora tudi za nepričakovane izdatke - obrok naj nikakor ne bo previsok. Obenem pa tudi ni smiselno, da je obrok prenizek, saj to pomeni, da bodo plačali več obresti."
Smo res že blizu vrhuncu?
Glede zvišanja obrestnih mer v prihodnje smo od našega vira, ki pa ni želel biti imenovan, izvedeli, da bi obresti utegnile biti že blizu vrhuncu, a Filipanova iz Summit Leasinga ostaja previdna: "Predvidevati kakšne spremembe referenčnih obrestnih lahko še pričakujemo, je precej nehvaležno, saj so te spremembe odvisne od več dejavnikov. Pričakujemo, da se bo Euribor še nekoliko povečal, do kdaj in na koliko, pa zelo težko napovemo."
V mladem slovenskem podjetju Briefd, d.o.o., kjer s platformo AutoBrief med drugim združujejo tudi ponudnike financiranja in jamstev, prav tako pa imajo na podlagi lastnih raziskav številne podatke o slovenskem trgu, že dalj časa opažajo porast lizinga pri nakupu vozil.
"Po podatkih raziskave, ki jo v sodelovanju z nami pripravlja raziskovalna hiša Valicon, je jasno, da lizing za financiranje vozil uporablja več kot 40 odstotkov ljudi. O njem kot o eni izmed zelo zanimivih opcij za financiranje, pa razmišlja celo 65 odstotkov vseh kupcev vozil. Najpogostejši tip lizinga je finančni lizing, kjer po izteku obdobja lizinga vozilo preide v last lizingojemalca," je za zurnal24.si povedal Tomaž Kavčič iz podjetja Brief.
Ker je inflacija še vedno višja od pričakovane, pri Briefd pričakujejo dodaten dvig obrestnih mer. V letu 2023 pa pričakujejo obseg avtomobilskega trga na ravni leta 2022.
Z gotovino po avto vse manj Slovencev
"Na osnovi podatkov iz raziskave lahko trdimo, da je lizing zagotovo najprivlačnejša opcija za kupce, ki so prepričani, da bodo v naslednje pol leta kupovali avto (40,5 odstotka). Še višji je v segmentu tistih, ki bodo kupovali vozilo v naslednjem letu (42 odstotkov). Če k temu dodamo še podatek o dodatnih opcijah, o katerih razmišljajo vozniki v omenjenih dveh segmentih, pa odstotek lizinga zraste na 55,7 odstotka v segmentu tistih, ki kupujejo vozilo v naslednje pol leta, ter celo na 69,1 odstotka pri tistih, ki bodo vozilo kupovali v naslednjem letu," pove Kavčič.
Lizing bo predvsem na račun tega, ker ljudje ne želijo ali ne morejo več poslovati z gotovino - ta vir financiranja se namreč po njihovih podatkih vztrajno manjša - ostal glavni vir financiranja vozil.
"Zanimivo je tudi, da je za lizing največ zanimanja med starejšimi generacijami, ta doseže višek pri »baby boom« generaciji s skoraj 63 odstotki, najmanjši delež za obliko lizinga pri nakupu vozil pa je pri najmlajši generaciji (generacija Z), ki je v le malce več kot 25 odstotkih prepričana, da bo avtomobil kupovala na ta način. Pri slednji je v velikem porastu kombinacija gotovine in hitrega kredita, ki za lizingom zaostaja le 3 odstotke (22,4 odstotka)," navaja Kavčič iz Briefd.
Koliko velik je delež nakupov avtomobila s pomočjo lizinga, so za zurnal24.si ocenili tudi pri Summit Leasingu. Tina Filipan pravi, da v Sloveniji že vrsto let pri nakupu vozil prevladuje finančni lizing. Razlog za to je predvsem, da je ta oblika financiranja enostavnejša in uporabniku prijaznejša, na drugi strani je pa večina tržnih akcij, ki jih pripravljajo pri različnih blagovnih znamkah vozil na slovenskem trgu tako ali drugače povezana s financiranjem s finančnim lizingom. "Razmerje se v primerjavi z ostalimi oblikami financiranja bistveno ne spreminja, že vrsto let namreč pri financiranju novih in rabljenih vozil finančni lizing zajema skoraj 2/3 vseh financiranih vozil."
Počakajmo na "veselico", ko bo euribor 4-5%, brezposelnost pa okoli 10% - gotovina bo spet kralj!
vse manj ljudi gre po avto z gotovino.. pa saj ga ne morete kupiti na gotovino. to prakso dohotkovne politike …
Ma nema veze, 100€ gor, dol, glavno da je boljši kot sosedov! 😂🤣😅