Evropska komisija je predstavila predlog akta o podatkih (Data Act), s katerim želi doseči pravičen dostop in uporabo podatkov ter potrošnikom zagotoviti, da ohranijo nadzor nad svojimi osebnimi podatki. Predlog določa splošen dostop do podatkov in načela uporabe ter potrjuje, da bo dopolnjen z zakonodajo, ki bo naslovila posebnosti posameznih sektorjev.
Skupina za testiranje Dekra s sedežem v Stuttgartu, predstavniki policije in strokovnjaki za nesreče so ob tem vložili zahtevke glede pričakovanih pravil EU za uporabo nekaterih podatkov, ki jih zbirajo avtomobili. Prepričani so, da bi morali imeti inšpektorji in policija omogočen dostop do podatkov, ki bi jih uporabili pri analizi nesreč in tudi pri morebitnem kazenskem pregonu, piše nemški spletni portal Automobilwoche. To so potrdili tudi iz Dekra, evropske mreže prometne policije Roadpol in Evropskega združenja za raziskovanje in analizo nesreč.
Evropska komisija želi s tako imenovanim Zakonom o podatkih urediti pravičen dostop podjetij, zasebnikov in organov do podatkov, ki nastanejo pri uporabi določenih storitev in naprav, ne samo v vozilih. Lahko gre za stroj velikega podjetja, pa tudi za lasten avto ali pomivalni stroj v domači kuhinji. Uporaba teh podatkov bi morala spodbujati inovacije na področjih, kot sta umetna inteligenca ali mobilnost. Izvršna podpredsednica Evropske komisije Margrethe Vestager in komisar za notranji trg Thierry Breton želita ta teden predstaviti novi zakon o podatkih.
Evropska komisija: Pogosto nejasno, kaj počnejo s podatki
Po podatkih bruseljskih oblasti je 80 odstotkov industrijskih podatkov v EU doslej ostalo neuporabljenih. Pričakuje, da bodo nova pravila do leta 2028 povečala bruto domači proizvod EU za 270 milijard evrov. Najprej pa se morajo države EU in Evropski parlament pogajati o zakonu o podatkih in najti skupno točko.
Zakon, ki sledi številnim drugim digitalnim pobudam Evropske komisije, naj bi po navedbah organa razjasnil pravne, ekonomske in tehnične težave pri dostopu do podatkov. Po mnenju Komisije EU je bilo pogosto nejasno, kdo lahko kaj počne s podatki, ki nastanejo pri uporabi omrežnega pomivalnega stroja ali industrijskega stroja, tudi avtomobila. V številnih primerih pogodbe določajo, da lahko vse podatke uporablja samo proizvajalec. Zakon o podatkih naj bi potrošnikom in podjetjem omogočil več nadzora.
Evropska komisija je navedla primer lastnika avtomobila, ki bi se moral v prihodnosti odločiti, da bo podatke delil s svojo zavarovalnico. Nabori podatkov številnih uporabnikov bi torej lahko prispevali tudi k razvoju novih digitalnih storitev. Potrošniki bi lahko imeli koristi tudi od popravil ali nadomestnih delov, ki bi jih novi dobavitelji izboljšali in pocenili. Koristi bi lahko imele tudi tovarne, kmetije in gradbena podjetja. Evropska komisija do leta 2025 z analizo podatkov v realnem času napoveduje prihranke od 10 do 20 odstotkov v prometnem, gradbenem in industrijskem sektorju.
Dekra pozdravlja osnutek
Kot so sporočili iz Dekre in partnerjev, pozdravljajo osnutek zakona o podatkih. Šef Dekre Stefan Kölbl je v zvezi z avtomobilskim sektorjem dejal, da je dostop do podatkov nujen, da bodo lahko policija, organi pregona, nadzorniki vozil in analitiki nesreč v prihodnosti opravljali svoje delo.
Vzroke nesreče bi morala ugotoviti tudi prometna policija, je povedal predsednik Roadpola Volker Orben. "Vse več avtomatiziranih vozil na evropskih cestah vpliva tudi na evidentiranje prometnih nesreč," je dodal. Policija mora imeti dostop do podatkov, ki nastanejo v vozilih, je prepričan.
Sodobni avtomobili vas lahko poznajo boljše kot žena
Na drugi strani so Mednarodna avtomobilistična zveza FIA in avtomobilski klubi, med njimi tudi Avto-moto zveza Slovenije, že vrsto let izpostavljali, da razen strokovnjakov v avtomobilski industriji dejansko le redki poznajo odgovore na vprašanja, katere vse podatke avtomobili zbirajo, kam jih pošiljajo, kdo do njih dostopa in kaj ta z njimi počne.
Prepričani so, da je treba za podatke, ki jih beležijo, zbirajo in posredujejo ter jih še bodo ustvarjala vse bolj napredna vozila, sprejeti natančnejše predpise in s tem omogočiti, da bo o svojih podatkih odločal potrošnik, torej lastnik ali zgolj uporabnik avtomobila.
Zato so še pred odločitvijo Evropske komisije oblikovali pobudo Moj avto, s katero so želeli, da vozniki in uporabniki avtomobilov vedo, kaj vse beležijo avtomobili, voznik, torej lastnik podatkov, pa naj bi odločal o tem, katere (če sploh katere) podatke bo delil in komu jih bo zaupal.
FIA Regija I in AMZS zdaj pozdravljata predlog akta o podatkih in pozivata k natančni področni zakonodaji. Prepričani so, da je predlog akta o podatkih korak naprej v smeri zagotavljanja pravičnega, odgovornega in nediskriminatornega dostopa do podatkov, zato pričakujemo njegovo nadgradnjo oziroma dopolnitev zakonodaje za področje vozil, vključno z dostopom do funkcij v vozilih in virov, ki bo pripomogla k uveljavljanju teh načel tudi pri povezanih avtomobilih in mobilnostnih storitvah.
V AMZS so zapisali, da lahko izdelovalci s svojim nadzorom tehničnega načrta izdelka in povezanimi storitvami pogosto ugotovijo, kateri podatki se ohranjajo in posredujejo ter kako se do njih dostopa. FIA Regija I ocenjuje, da bi lahko strog nadzor nad podatki, ki ga izvajajo izdelovalci avtomobilov, neodvisnim ponudnikom na poprodajnem avtomobilskem trgu skupaj s potrošniki povzročil izgubo v višini 65 milijard letno do leta 2030.
Podatki so last tistega, ki jih je ustvaril
Da je Evropska komisija s predlogom akta o podatkih storila pomemben korak k bolj učinkoviti zaščiti pravic potrošnikov, se strinja tudi predsednik Avto-moto zveze Slovenije Andrej Brglez, ki ob tem poudarja, da se prizadevanja avtomobilskih klubov za zaščito interesov svojih članov in drugih voznikov na tem področju nikakor ne bodo zaključila.
Sodobni avtomobili so s pomočjo tehnologije varnejši, učinkovitejši in okolju bolj prijazni, pri čemer v elektronskem spominu svojih računalniških sistemov zbirajo podatke iz vedno številčnejših naprednih asistenčnih sistemov, vgrajenih v vozilo. Vsi, ki jim je na tak ali drugačen način omogočen dostop do podatkov, kot so podatki o hitrostih in lokacijah vožnje, podatki o vzdrževanju vozil (prevoženi kilometri, raven olja, …) in vozniških navadah (vzorci hitrosti, prevožene razdalje, …), ter celo do osebnih podatkov uporabnikov (ime, kontakti, finančni podatki, …), lahko posegajo v polje voznikove zasebnosti. Po raziskavi mednarodne avtomobilistične zveze FIA kar 91 odstotkov potrošnikov v Evropi meni, da so oni lastniki podatkov, ki jih beležijo njihova vozila, hkrati pa jih 85 odstotkov priznava, da nad temi podatki nimajo nadzora.
Avtomobili že danes ustvarjajo številne podatke, v prihodnje pa bodo postali še bolj zanimive podatkovne banke. Polje novih tehnologij posredovanja podatkov o vožnji brez dvoma odpira vrata za napredek na področju prometne varnosti, povečanja pretočnosti in zmanjšanja izpustov, a da na drugi strani ne smemo spregledati pasti, ki jih lahko tako zbiranje in posredovanje podatkov predstavlja za lastnika ali uporabnika avtomobila. V AMZS si bomo, v sodelovanju s FIA in partnerskimi klubi, še naprej prizadevali za sprejem natančne področne zakonodaje, ki bo zagotavljala, da bo voznik ali uporabnik vozila sam odločil, ali, s kom in pod kakšnimi pogoji soglaša z delitvijo podatkov, ki so, tako smo prepričani v FIA in AMZS, last tistega, ki jih je ustvaril.
Google je plačal od 400 do 800 dolarjev za dnevno spletno delo od doma. Prvi mesec sem od Googla doma …
cookies ( piškotki) je treba ukint. sistem je beden do amena. grem na internet in kupim zimske gume za avto, …