Kolesarstvo kot rekreativni šport je v Sloveniji že nekaj časa zelo priljubljeno in nič ne kaže, da bi lahko bilo kmalu kaj drugače, saj imamo navsezadnje pri nas idealno okolje za takšno dejavnost. In pri tem še vedno najraje ostanemo na urejenih cestah ali vsaj blizu njih.
In za takšne potrebe so najbolj primerna cestna kolesa ali tista, ki sicer največkrat ostanejo na tlakovanih cestah ali urejenih makadamskih poteh, zelo redko pa zaidejo na kaj bolj zahtevnega. Kaj lahko v ponudbi koles najdejo tisti, ki bi se vozili na zgoraj opisanih poteh nam je pojasnil Andrej Potrebuješ, ki že več let vodi trgovino in servis koles Jan Sport na Vrhniki. Ponudbe je precej in tudi zelo pestra je.
Kaj je značilno za moderne cestne specialke
Najbolj cestna različica kolesa je še vedno cestna specialka, ki je namenjena le urejenim tlakovanim podlagam in jo le še redko najdemo s konvencionalnim kovinskim aluminijastim okvirjem. Tako kot je aluminij nekoč izpodrinil jeklo, so se namesto aluminija kot material za okvir kolesa v tem razredu že pred leti povsem uveljavila ogljikova vlakna, ki so lažja, poleg tega pa manj toga od kovine in bolje blažijo manjše udarce in tresljaje s podlage. Za takšna kolesa je značilen tudi izrazito nizek, naprej nagnjen položaj telesa, ki olajša vožnjo pri večjih hitrostih, ki jih ta kolesa dosegajo.
Do sprememb je prišlo tudi v tehniki menjalnikov na cestnih specialkah. Klasični menjalniki z žičnimi prenosi med prestavnimi ročicami na krmilu in menjalniki sicer še vedno ostajajo pogosti predvsem v nižjih razredih, v višjih pa se vse bolj uveljavljajo menjalniki z brezžičnimi prenosi, pri katerih za prestavljanje skrbi elektrika. Mednje se uvrščajo tudi menjalniki, pri katerih so prestavne ročice in prestavni avtomati povezani s kabli, samo prestavljanje pa poteka električno. Obstajajo torej povezave, ki so brezžične, in povezave, ki prestavno ročico in menjalnik povezujejo s kablom.
Cestne specialke je doletela še ena pomembna sprememba, saj tudi pri njih proizvajalci klasične mehanske čeljustne zavore nadomeščajo s hidravličnimi kolutnimi. Za to je zaslužen predvsem napredek pri hlajenju kolutov, ki zato zdržijo tudi večje in dolgotrajnejše obremenitve pri zaviranju.
Specialke sodijo med draga kolesa, saj se pri 1.500 evrih šele dobro začne vstop v številne različice okvirjev, menjalnikov in druge opreme.
Cenejša, a še vedno hitra alternativa: hibridna kolesa
Tistim, ki bi radi bili hitri in nameravajo ostati predvsem na tlakovanih cestah, kjer ne potrebujejo blažilnikov, ni pa jim všeč nizek naprej nagnjen položaj telesa, so namenjena hibridna kolesa (na fotografiji zgoraj), ki jih poznamo tudi pod izrazom "fitness kolo". Od specialk se razlikujejo predvsem po krmilu, ki je v tem primeru povsem ravno, temu je prilagojena tudi geometrija okvirja, menjalniki pa so bolj ali manj enaki tistim na specialkah, seveda s prilagojenimi ročicami.
Takšnih koles je v ponudbi sicer manj kot specialk, so pa cenovno precej bolj ugodna.
Specialke za makadam
Drugi kompromis, ki gre v smer večje prijaznosti do voženj po makadamskih in slabše urejenih poteh, so tako imenovana "gravel" kolesa (fotografija zgoraj). V bistvu gre za nekoliko bolj civilizirano različico koles za "cyclocross", ki so nastala kot predelava specialk za dirke po grobem blatnem terenu. Za gravel kolesa je značilna večjemu udobju prilagojena geometrija cestnih specialk v kombinaciji z vozno tehniko, ki prenese tudi precej slabšo podlago. Tu velja omeniti predvsem širše vilice, ki omogočajo montažo koles s širšimi in bolj grobimi gumami.
Kaj je značilno za trekking kolo?
Med cestna kolesa (prav tako pa bi jih lahko uvrstili med gorska kolesa) lahko uvrstimo tudi treking kolesa (fotografija spodaj). Geometrija njihovih okvirjev je takšna, da se na njih sedi precej pokončno, na tlakovanih cestah omogočajo dovolj velike hitrosti, dobro se obnesejo tudi na slabših makadamih, z razponom prestavnih razmerij olajšajo tudi vožnje v klance, vzmetene sprednje vilice pa blažijo tudi nekoliko močnejše udarce.
Kot takšna so zelo primerna predvsem za rekreativne kolesarje brez tekmovalnih ambicij, ki radi udobno prevozijo tudi večje razdalje in se ne bojijo makadamov. Ker gre za udobna kolesa, ki jih je mogoče opremiti tudi z različnimi prtljažniki in drugo opremo, kakršne so zaščitne strehe na kolesih, se z njimi tudi precej potuje.
Potovalno kolo ne more biti vsako kolo
In tu pridemo do potovalnih koles kot zadnje kategorije cestnih koles. Zanje je značilen predvsem udoben in trpežen okvir, na katerega lahko pritrdimo več prtljažnikov in obesimo več potovalnih torb. Okvir omogoča tudi bolj udobno sedenje, predvsem pa mora biti zelo trden, zato tu ne najdemo okvirjev iz ogljikovih vlaken, ampak so njihovi okvirji kovinski, izdelani iz aluminija ali celo iz krom-molibdenovega jekla, ki je zelo trden in prožen material.
Izbire je torej veliko, le odločiti se moramo, če smo bolj športno usmerjeni kolesarji ali nam je ljubša rekreativna ležernost ali pa radi s kolesi potujemo. V pestri ponudbi lahko gotovo najdemo pravo kolo zase.
dezurni@zurnal24.si