Priročnik za organizacijo doma avtorice Marie Kondo, 'The Lige-Changing Magic of Tidying Up', je navdihnil miljone bralcev, da so se znebili svojih nepotrebnih stvari. Leta 2015 jo je Time razglasil za eno izmed stotih najbolj vplivnih ljudi na svetu. Razvoj svoje metode opisuje skozi anekdoto: »Bila sem obsedena s tem, kaj vse lahko vržem v smeti. Nekega dne sem doživela neke vrste živčni zlom in omedlela. V nezavesti sem bila celi dve uri. Ko sem prišla k sebi, sem slišala skrivnosten glas nekakšnega boga pospravljanja, ki mi je rekel, naj svoje stvari pogledam od bližje. Zavedla sem se svoje napake: iskala sem samo tisto, kar lahko vržem stran. Kar bi morala početi je iskati stvari, ki jih želim obdržati. Iskati tiste stvari, ki me osrečujejo: to je pravo pospravljanje.«
Metoda, ki jo je razvila (poimenovana metoda KonMari), je preprosta: poglejte prav vsako stvar v svoji omari in se vprašajte: Me ta predmet radosti?
Najdite čas, da pospravite celo stanovanje naenkrat
»Vzrok, da nikoli ne vidite konca pospravljanje je prav v tem, da pospravljate kos za kosom ... Ključ je, da naredite opazno spremembo, s katero boste na koncu dneva zadovoljni.«
Vse dajte iz omar na tla
»Iz vseh omar in predalnikov stresite stvari na tla. Prepričajte se, da ste zbrali prav vsak kos oblačila, do zadnjega.«
Enako ponovite v ostalih sobah: v kuhinji, kopalnici, veži, delovni in dnevni sobi. Ste presenečeni nad tem, koliko stvari je skritih v vaših omarah? Ste nekje v v kuhinji končno našli izgubljeno rokavico? Ste zgroženi nad tem, koliko ustvarjalnih projektov ste začeli in nikoli končali, material pa že leta stoji v predalniku?
Zaobjamite celotno zmedo in se sprijaznite z dejstvom, da vseh stvari pač ne potrebujete več.
Razdelite stvari na podkategorije
»S tem, da zberemo podobne stvari na enem mestu, jih med seboj lažje primerjamo, kar nam olajša odločanje o tem, katere izmed njih bomo obdržali.«
Pazite, da podkategorij ne bo preveč, saj za objektivno obravnavo potrebujete širok nabor vzorcev. Primerjajte jih glede na uporabnost, obliko, predvsem pa gleden na srečo, ki vam jo prinašajo v življenje.
Najprej se znebite nesezonskih kosov
»Ker nesezonska oblačila v tistem trenutku niso nujno potrebna, je lažje na njih vaditi vprašanje 'prinašanja radosti'.«
Prinašanje radosti je ključ v organizacijski metodi KonMari. Radost, v japoščini tokimeku, dobesedno pomeni »drhtenje, trepetanje«. Vas rahlo zaščemijo prsti, ko v roko vzamete turkizen volnen šal, ki vam ga je pred leti naštrikala babica? Če vam srce ne igra koračnice in vam šal v življenje ne prinese vsaj malo veselja, ga morate dati od sebe.
Bodite strogi sami do sebe
Znebite se tudi strgane trenirke, v kateri popoldne gledate televizijo, če vam le-ta ne preinaša radosti. Četudi so vam oblačila nekoč – npr., ko ste jih kupili ali dobili za darilo – prinašala radost, jih zaradi tega ni potrebno obdržati.
Enako storite tudi s knjigami (prebranimi in nikoli dotaknjenimi): podarite jih ali jih pustite na javnem mestu (pozanimajte se, če v vaši bližini obstajajo Knjigobežnice). Prav tako se je potrebno znebiti navlake v domači pisarni ali delovni sobi: sprijaznite se, da tri leta starih opomb na kavarniškem prtičku pač ne potrebujete. V veži si uredite predalnik, v katerega boste lahko pospravili vse od rokavic in šalov, do čevljev, torb in ključev.
Kondo nas poziva, da se znebimo tudi čimvečih pripomočkov v kopalnici (saj veste – nastavkov za fen, ki jih nikoli niste – in ne boste – uporabili, losjonov za telo, ki jim je pretekel rok trajanja ali pa starega mejkapa), ostalo pa zložimo v majhne zabojčke. Stvari po uporabi obrišemo in jih pospravimo do prihodnje uporabe. Nič več krtač na umivalnikih in jutranjih, nočnih in antistresnih krem pod ogledalom!
Ko se odločite, kaj boste obdržali, se lotite zlaganja
Marie Kondo je mojstrica zlaganja. Priporoča košare, zaboje, gajbe, šatulje in ostale škatle, brez katerih pač ne gre. Vanje zložite šampone in kreme, špagete in začimbe, čevlje in šale, pa igrače in knjige. Pravzaprav, če gre, v škatle pospravite čisto vse.
Ko bodo stvari lično zložene, boste v omari pridobili prostor ne le za svoja oblačila, pač pa za oblačila celotne družine, pa za knjige, smuči, napihljive čolne in vrtnarsko opremo. Pretiravamo – ali pa tudi ne.
Nato stvari zložite pokončno za lažji dostop
»Organizirajte vsebino tako, da lahko prav vsak kos vidite že na prvi pogled, kot lahko vidite knjige na knjižni polici.« To je še posebej revolucionarno, ko pride do oblačil: zlaganje oblačil enega ob drugim namesto enega na drugem je včasih težko osvojiti, toda praktičnost takšnega zlaganja je neprecenljiva. Kolikokrat na mesec morate pospraviti garderobno omaro samo zato, ker vam je ob poskusu izvlačenja najljubšega puloverja izpod štirih ostalih vse skupaj padlo na tla, se prevrnilo, zmečkalo in povrhu izgledalo neurejeno? Zaradi vertikalnega zlaganja boste brez napora izbrali točno tisti kos, ki ga potrebujete.
Po opravljenih sedmih korakih si čestitajte: zdaj ste lastnik zgolj tistega, kar vas v življenju osrečuje.
In teh nekaj stvari je lično pospravljenih in zloženih. Marie Kondo vam obljublja, da vam od tega trenutka naprej ne bo več potrebno pospravljati. Nikoli.
Fotografije: PureWow in Instagram