Končno imamo pravo zasneženo zimo z mrzlimi temperaturami, ki jih lahko izkoristimo za zanimive eksperimente z najmlajšimi. Otroci se bodo zabavali, ob tem pa se bodo naučili kaj novega.
Danes vam predlagamo eksperiment z navadnim balonom, ki bo otrokom pomagal razumeti povezavo med temperaturo in volumnom plinov.
Napihnite ga in porišite
Za poskus imate dve možnosti. Balon lahko napihnete v notranjosti in nanj skupaj z najmlajšimi narišete risbice. Ko ga boste odnesli ven na mraz, se bo obseg balona zmanjšal, ko ga boste odnesli v notranjost, pa se bo zopet povečal. Otroci bodo z veseljem gledali risbice na balonu, ki se krčijo in širijo.
Lahko pa ga močno napihnete zunaj in odnesete v notranjost. Na toplem se bo njegov obseg še povečal in morda bo balon celo počil.
Na ta način lahko otrokom pojasnimo Gay-Lussacov zakon (ali Charlesov zakon), ki ga je leta 1802 prvi objavil Joseph Louis Gay-Lussac, v katerem se je skliceval na neobjavljeno delo Jacquesa Charlesa. Z merjenji sta ugotovila, da je sprememba prostornine plina pri konstantnem tlaku sorazmerna s spremembo temperature. Sicer pa zakon velja za vse pline, enako bi se dogajalo tudi z baloni, ki so polnjeni s helijem.