Trajnostno
16860 ogledov

Omejili bi najvišjo hitrost na avtocestah, podpora novi pristojbini

Avtocesta, vožnja po avtocesti, vinjeta Andrej Leban
Podnebni svet kot možen ukrep, ki bi privedel do izboljšanja razmer v slovenskem prometu, vidi tudi spremembo omejitve maksimalne dovoljne hitrosti vožnje na avtocestah.

Člani podnebnega sveta so na ponedeljkovi seji razpravljali o predlogih ukrepov s področja transporta ter predstavili več rešitev za izboljšanje razmer v slovenskem prometu. Med predlogi so omejitev hitrosti vožnje na avtocestah in v naseljih, so danes sporočili z ministrstva za okolje, podnebje in energijo.

Člani podnebnega sveta, ki je neodvisno znanstveno posvetovalno telo vlade za podnebno politiko, so se na seji seznanili s podatki, ki kažejo na rast deleža izpustov toplogrednih plinov iz prometa in zaskrbljujoč trend glede na cilj doseganja podnebne nevtralnosti do leta 2050. Število prevoženih kilometrov, ki jih na slovenskih cestah opravijo domači prebivalci in tujci, se namreč povečuje, kar velja tudi za tovorni promet.

Ob tem so izrazili zaskrbljenost, da so slovenska gospodinjstva po deležu izdatkov za promet v samem vrhu med državami članicami EU. Opozorili so, da zunanji stroški prometa v Sloveniji predstavljajo veliko finančno breme tudi zaradi prometnih nesreč, onesnaževanja zraka, škode na habitatih, zastojev in hrupa.

avtocesta promet | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Ozaveščali bi o cenovnih koristih varne vožnje

Med pregledom možnih ukrepov s področja transporta so predlagali spremembe v maksimalni dovoljeni hitrosti vožnje na avtocestah. Med pričakovanimi učinki so navedli zmanjšanje števila prometnih nesreč in zastojev, zmanjšanje porabe goriva in s tem izdatkov za transport, zmanjšanje onesnaževanja zraka, znižanje izpustov toplogrednih plinov, izboljšanje pretočnosti prometa in v času večje prometne obremenitve skrajšanje potovalnih časov, so našteli na ministrstvu.

Na seji so bili navzoči tudi predstavniki ministrstva za infrastrukturo, ki so povedali, da je celovit pristop k varni in varčni vožnji lahko še bolj pomemben kot samo nižanje hitrosti, svetovalka predsednice republike za podnebne politike Eva Tomič pa je predlagala, da bi k obstoječim pobudam za varen in okoljsko odgovoren promet dodali ozaveščevalno kampanjo o cenovnih koristih varne vožnje.

Člani podnebnega sveta so po navedbah ministrstva poudarili, da je ukrep omejevanja hitrosti v naseljih ključen za hitro in učinkovito povečanje varnosti otrok, pešcev in kolesarjev. Dodali so, da v mnogih slovenskih naseljih ni prostora za ureditev dodatnih pločnikov in kolesarskih stez in je zato umiritev hitrosti vožnje edini res učinkovit ukrep za povečanje varnosti.

Preberite tudi: 

Toliko prehitro lahko vozite, pa vas radar zelo verjetno ne bo posnel

Zaračunavali bi še eno pristojbino

Izrazili so tudi podporo ukrepu za vključitev pristojbine za izpuste ogljikovega dioksida v cestninjenje. Predstavniki Darsa so glede cestninjenja pojasnili, da je plačilo cestnine sestavljeno iz infrastrukturne pristojbine, iz pribitka ter iz zunanjih stroškov, ki so lahko vezani na ogljikov dioksid ali na hrup in onesnaževanje zraka. Za slednje direktiva o evrovinjeti državam članicam nalaga, da jih morajo začeti zaračunavati marca 2026.

Po navedbah predstavnikov Darsa sicer lahko zmanjševanje prometa pričakujemo zgolj z zagotavljanjem alternativnih oblik prevoza, denimo po železnici. Najboljši način za stimulativno cestninjenje pa na Darsu vidijo z diferenciacijo infrastrukturne pristojbine, s čimer bi čistejšim vozilom omogočili plačevanje nižjih cestnin in s tem voznike dodatno spodbudili v smer elektrifikacije.

dezurni@styria-media.si

Komentarjev 18
  • atamama 06:26 13.februar 2025.

    Saj si nikdar nisem mislil, da mi bo Trump in njegovi ukrepi všeč. Sicer pa v SLO je potrebno te ljudi, ki predlagajo-forsirajo jebanje ljudi v glavo samo popisovati in arhivirati dejanja. Bo prišla normalna vlada, normalni ukrepi, takrat pa ...prikaži več udariti s šibo. Vse te nevladnike, zelene in še ne vem pod kakšnim imenom se skrivajo, bo takrat pred sodišče in povračilo stroškov, ki so jih povzročili. Prepoved baterijske reje? pa kdo je nor? Res pa je, da si PV briše svoje volivce z ta veliko radirko..

  • Željko 22:31 12.februar 2025.

    Drugje se pogovarjajo da bodo dvignili hitrosti pri nas ker smo pač kreteni bomo nižali hitrost in pa seveda na silo ljudi prepričevali naj kupijo elektro drek

  • marko760 20:23 12.februar 2025.

    a mislite da tes k kuri odpadke ne onesnazuje okolja ravno tolk k pa tavecji reaktivci in mega jahte svinjarija na kvdrat tak k v slo in v celi eu