"Potresna aktivnost Bardarbunge je povečana od septembra 2010, v zadnjem času pa je aktivnost zelo velika in nakazuje zelo možen izbruh," pojasnjuje vulkanolog Andrej Šmuc z Naravoslovnotehniške fakultete. "Vprašanje pa je, ali bo ta izbruh dovolj velik, da bo predrl tudi celoten ledenik, ki sedi na vulkanu."
Da bi se ponovil lanskoletni scenarij, ki je po izbruhu ognjenika Eyjafjallajökull za več dni prizemljil letala, bi sicer moralo biti izpolnjenih več pogojev. “Potrebne so eksplozivne erupcije, ki povzročijo piroklastične oblake in valove – ti so tisti, ki so prizemljili Evropo," pojasnjuje Šmuc in dodaja, da je Bardabunga sposobna tako eksplozivnih kakor neeksplozivnih erupcij (lava in malo materiala, ki leti po zraku). "Izbruh bi moral trajati dalj časa oziroma bi moralo biti izbruhanega dovolj materiala, poleg tega pa morajo biti izpolnjeni še ustrezni klimatski pogoji, predvsem smer vetrov, ki bi material usmerili proti Evropi in ne proti Atlantiku in severu."
Tomaž MarkunPo lanskoletni izkušnji z vulkanskim pepelom je v letalski industriji prevladalo mnenje, da so bile reakcije prehude, ukrepi pa preveč radikalno usmerjeni.
Bolje pripravljeni
"Tehnologija v letalstvu se ob lanskem vulkanskem izbruhu ni bistveno spremenila, težave bi se ob ponovnem vulkanskem izbruhu v evropskem prostoru verjetno ponovile," pojasnjuje Tomaž Markun, izvedenec za varnost letenja pri Adrii Airways. Je pa letalska industrija po lanskoletni izkušnji po njegovi oceni na pojav vulkanskega prahu bolje pripravljena.
"Predvsem državne meteorološke službe so izboljšale sistem posredovanja podatkov in posnetkov zračnih mas in gostote vulkanskega prahu nad določenimi področji," je pojasnil. "Poleg posnetkov dejanskega stanja je bil v precejšnjo pomoč tudi izračun gibanja vulkanskega prahu glede na vremenske pojave (predvsem predviden veter) in druge značilnosti (orografija)."
Proizvajalci letal niso predpisali dodatnih postopkov glede letenja na področju vulkanskega prahu (iste omejitve še vedno ostajajo), je pa po Markunovih besedah vsaj eden od večjih proizvajalcev letal objavil dokument z natančnim opisom sistemov letala, ki morajo biti pregledani na letalu, ki je bilo izpostavljeno vulkanskemu prahu.