Medtem ko se šole po svetu pripravljajo, da bodo septembra odprle svoja vrata, se številni učitelji v Ukrajini spopadajo z dejstvom, da nimajo možnosti zagotoviti varnosti učencev ali miru staršem v primeru napada. "Naše šole niso zasnovane tako, da bi se uporabljale kot obrambni objekti," je za CNN povedal Serhii Horbačov, ukrajinski varuh človekovih pravic na področju izobraževanja.
Šest mesecev po izbruhu vojne se otroci, pripravljajo na novo šolsko leto v trenutku, ki je za državo izjemno zahteven. Ukrajinske oborožene sile se na vzhodu spopadajo z rusko vojsko, gospodarstvo države pa je v razsulu.
Umrlo skoraj 400 otrok
Od začetka vojne je umrlo najmanj 361 otrok, 1072 je bilo ranjenih, je dejal Horbačov. Junijska raziskava ukrajinske vlade ocenjuje, da je vojna prizadela 5,7 milijona šoloobveznih otrok (starih od 3 do 18 let), ki živijo v Ukrajini, od tega naj bi jih bilo 2,8 milijona razseljenih po državi.
Po podatkih je bilo zaradi spopadov poškodovanih 2 300 od 17 000 ukrajinskih šol. Približno 59 odstotkov vseh šol in univerz septembra ne bo pripravljenih na nadaljevanje normalnega pouka, je povedal minister za izobraževanje Serhiy Shkarlet.
"To šolsko leto bo zelo težko," je dejal Horbačov. "Začelo se bo v nepredvidljivih in zelo težkih razmerah, ko v Ukrajini pravzaprav ni varnega kraja, saj lahko (ruske) rakete zadenejo kjer koli."
Najprej Covid, potem napadi
Po dveh letih Covida in pol leta vojne so učitelji zaskrbljeni, da se med ukrajinskimi otroki povečuje luknja v znanju.
Starši se bodo morali odločiti, ali bodo svoje otroke lahko poslali nazaj v šolo. Mnogi so razumljivo zadržani. Horbačov je dejal, da so se tisti, ki živijo blizu vzhodne fronte, zaradi stalne nevarnosti artilerijskih napadov in siren zračnih napadov, odločili za pouk na daljavo.
Enajstletna Zlata Pavlenko je celotno šolsko leto v učilnici Nazadnje preživela leta 2019. Pravi, da se je leta 2020 zaradi pandemije začela učiti prek spleta, leta 2021 pa se je za kratek čas vrnila v šolo, preden je bila zaradi novega vala virusa skupaj s svojim razredom prisiljena nadaljevati šolanje od doma. Vsako upanje, da se bo vrnila v učilnico, se je končalo, ko je ruska invazija prekinila vse vidike ukrajinskega življenja, vključno s pravico otrok do izobraževanja.
Pavlenko in njena družina si z novim šolskim letom ne želijo pouka na daljavo, vendar je v šolskem zaklonišču mogoče namestiti le majhno število otrok. Njena mati Hanna Kovalenko je povedala, da bodo v naslednjih dneh izvedeli, ali bodo morali otroci obiskovati šolo v izmenah glede na zmogljivosti zaklonišča ali pa bo pouk v celoti potekal prek spleta.
Socializacija je pomemben del učenja, razvijanja sposobnosti kritičnega mišljenja in reševanja problemov, zato si "na koncu želimo, da bi se vsi otroci vrnili v šolo in se učili v šolskem okolju," je za CNN povedal Unicefov predstavnik Murat Sahin.
Vendar je vojna povzročila, da se "otroci ne učijo in sodelujejo toliko, kot bi lahko, ter nimajo normalnega življenja," je dejal in pojasnil, da z ukrajinskim ministrstvom za izobraževanje pripravljajo načrt, ki bo pomagal omogočiti redne stike učiteljev ali vzgojiteljev z majhnimi skupinami otrok za "skupno igro, razmišljanje ali celo opravljanje domačih nalog".
Izgubljena generacija
"Za majhne otroke, za prvošolce, je živ stik z odraslo osebo nujno potreben. Otroci se veliko naučijo v stiku ne le z odraslimi, temveč tudi z vrstniki. To je zelo težko doseči v oddaljeni obliki," je dejal Horbačov. Vojna je povzročila tudi beg možganov, saj je državo zapustilo 22.000 od 434.000 ukrajinskih učiteljev (večinoma žensk), še več pa jih je notranje razseljenih, je dodal.
Tisti, ki so ostali, so vse bolj zaskrbljeni. "Med 350 učitelji smo izvedli raziskavo in vsi so navedli, da čutijo veliko tesnobe, zaradi večje odgovornosti do otrok," je dejala Oksana Matiiash iz organizacije Učenje za Ukrajno. Stres in travma vojne sta vidna tudi pri otrocih, saj vplivata na njihovo sposobnost učenja. Otroci tudi "težko vidijo vrednost v izobraževanju, če se okoli njih vse podira", je dodala.
Ministrstvo za izobraževanje je v torek izdalo izjavo, v kateri je potrdilo, da je bila večina ruskih in beloruskih avtorjev odstranjena iz programov tuje literature in pouka ruskega jezika. Spremenjeni so bili tudi programi zgodovine Ukrajine in svetovne zgodovine, kjer "posodobljeni programi ponujajo pogled na ZSSR kot na državo imperialnega tipa".
"Ta vojna ustvarja tveganje za izgubljeno generacijo," pravi Matiiash. Po neuradnih podatkih ljudje, ki so zapustili državo, "kot enega glavnih razlogov, zakaj se ne vračajo v Ukrajino, navajajo izobraževanje otrok, zato moramo dati prednost temu, da šolam zagotovimo ustrezna zaklonišča, da se bodo otroci lahko še naprej ustrezno izobraževali, ne da bi jih nenehno skrbelo za njihovo varnost," je dodala.