Evropska potrošniška organizacija BEUC, katere članica je tudi Zveza potrošnikov Slovenije, je pri Evropski komisiji in mreži nadzornih organov za varstvo potrošnikov vložila prijavo zoper družbeno omrežje TikTok. "Na ZPS smo na vloženo prijavo in sporne prakse družbenega omrežja TikTok opozorili Tržni inšpektorat in Informacijskega pooblaščenca, saj se kršitve raztezajo tako na zakonodajo varstva potrošnikov kot varstva osebnih podatkov," je ob tem sporočila ZPS.
Potrošniške ogranizacije so pozvale nadzorne organe, naj ukrepajo zoper TikTok. Z ukrepi naj poskrbijo, da bo TikTok mesto, kjer se lahko potrošniki, še posebej otroci, zabavajo, ne da bi bile ob tem kršene njihove pravice.
TikTok je platforma za deljenje videov, ki je med drugim zelo popularna tudi med otroci in najstniki.
Kaj očitajo platformi TikTok?
Raziskave so pokazale, da TikTok krši pravice potrošnikov, otrok in najstnikov pa ne varuje pred prikritim oglaševanjem in neprimerno vsebino.
TikTok uporablja nepoštene pogodbene pogoje, saj so mnogi pogoji nejasni, dvoumni in v korist platforme. "Določila o avtorskih pravicah pa TikTok-u dajejo neomejeno pravico do uporabe, distribuiranja in reproduciranja posnetkov, ki jih objavijo uporabniki TikToka, brez kakršnega koli nadomestila," opozarjajo potrošniške organizacije.
"Uporabniki lahko v aplikaciji kupijo virtualne kovance, ki jih nato uporabljajo za kupovanje daril znanim osebnostim na TikToku, ki so jim všeč. Vendar TikTokova politika virtualnih valut vsebuje nepoštene pogodbene pogoje in zavajajoče prakse, na primer absolutno pravico TikToka do spreminjanja menjalnega razmerja med virtualnimi kovanci in darili v svojo korist," izpostavljajo.
Z ničemer ni poskrbljeno za zavarovanje otrok in najstnikov pred prikritim oglaševanjem in potencialno škodljivimi vsebinami. "TikTok podjetjem omogoča načine oglaševanja na platformi, ki pripomorejo k razširjanju prikritega oglaševanja. Med njimi so razni izzivi, s katerimi spodbujajo uporabnike k ustvarjanju vsebine za določen izdelek, z vključitvijo ključnikov blagovnih znamk. Ker se takšni izzivi pogosto razširjajo s pomočjo t.i. spletnih vplivnežev, uporabniki spregledajo komercialni namen teh izzivov. Otroci in najstniki tudi zelo hitro lahko pridejo do zanje neprimernih vsebin, pred katerimi jih TikTok ne varuje ustrezno," navajajo potrošniške organizacije.
Problematična je tudi obdelava osebnih podatkov uporabnikov. "TikTok uporabnikov ne obvešča jasno, še posebno otrok in najstnikov, o bistvenih informacij, na primer katere njihove osebne podatke zbira, za kakšne namene in iz katerih zakonitih razlogov. Ker bi šlo lahko za kršitev Splošne uredbe o varstvu podatkov, so bili nanje opozorjeni nadzorni organi za varstvo osebnih podatkov, ki že preiskujejo TikTokove prakse," so zapisali v sporočilu za javnost.
Potrošniške organizacije od nadzornih organov pričakujejo uvedbo celovite preiskave politik in praks platforme ter da poskrbijo, da so te v skladu s pravicami potrošnikov v EU.