Predvidoma prihodnje leto bodo od športnega centra Stožice, po Dunajski, Slovenski in Barjanski cesti uvedli rumene pasove za javni promet, so napovedali na oddelku za urejanje prostora Mestne občine Ljubljana (MOL). Poleg tega, da bodo avtomobilom odvzeli en pas, bodo imeli avtobusi prednost v semaforiziranih križiščih. V Stožicah in ob Barjanski cesti pri obvoznici bodo uredili parkirišči P&R, z vsemi temi ukrepi pa naj bi povečali število uporabnikov javnega potniškega prometa.
Prednost. Naslednje leto bodo v MOL poskusno uvedli prednostno obravnavanje avtobusov v semaforiziranih križiščih. To pomeni, da naj bi avtobusi imeli zeleni val, s tem pa naj bi povečali hitrost javnega prometa. “Na avtobusih so že vgrajene naprave, ki omogočajo komunikacijo z napravami v križiščih, treba pa je dodelati še programsko opremo,” pravi Peter Horvat iz LPP. Sistem je možno vzpostaviti predvsem na cestnih odsekih, po katerih vozijo avtobusi ene ali več linij, ki se ne križajo (pre)večkrat z drugimi linijami, dodajajo na MOL.
Od avtobusa do tramvaja
“Z urejanjem rumenih pasov pripravljamo možnost za uvedbo tramvaja, ki bo zamenjal avtobus,” so na vprašanje, ali župan Zoran Janković podpira projekt tramvaja, odgovorili na MOL. Janković je bil sicer eden od redkih županskih kandidatov, ki tega niso napovedali v svojem predvolilnem programu. Blaž Lokar, član projektne skupine za prometno politiko na MOL, se strinja, da se uvede hitre avtobusne linije na obstoječih pasovih. Pravi pa še: “Tramvaj je za Ljubljano najoptimalnejša dolgoročna rešitev. V zadnjih desetih letih so ga uvedli tudi Ženeva in približno enako velika francoska mesta.” A hkrati je to tudi najdražja rešitev. Glavni liniji tramvaja od Črnuč do Viča, ki bi bila dolga 10,6 kilometra, in od Šentvida do Fužin, ki bi bila dolga 11,5 kilometra, bi stali 828 milijonov evrov, so že pred leti v projektu zasnove tramvajskega omrežja v Ljubljani izračunali v podjetju TTK iz Karlsruheja. Gre za stroške izgradnje prog, remize in nabave vozil, niso pa všteti stroški zemljišč, kjer bi bila potrebna razširitev cest.
Širitev vpadnic: da ali ne?
Širitev cest sicer strokovnjake še vedno razdvaja. Peter Lipar s prometno-tehničnega inštituta na ljubljanski fakulteti za gradbeništvo meni, da bi bilo treba vpadnice spremeniti v šestpasovnice, Lokar pa je prepričan, da širitev cest ne bi rešila prometnih težav. “Če bi naredili tretji pas, bi izboljšali razmere za avtomobile. S tem ljudje javnega prometa ne bi uporabljali pogosteje, kar je naš cilj. Tudi na Dunaju so na dvopasovnicah uvedli pas za avtobuse in ker je ta postal hitrejši, so ga začeli ljudje več uporabljati. Poleg tega se lahko na rumenem pasu prepelje več ljudi kot na avtomobilskem,” je dejal.
Dodal je, da je zdaj najhitreje izvedljivo in najcenejše, da uvedejo rumene pasove na obstoječih cestah: “Trenutno je to edina prava, uresničljiva možnost, ki je tudi prva stopnička do tramvaja.” Na MOL pa pravijo, da je analiza med tremi možnostmi o prihodnosti javnega prometa pokazala, da je najbolje razširiti vpadnice. To pa bi pozneje omogočilo tudi, da bi bila mestna železnica na lastnem pasu.