Kot je pojasnil gostitelj tokratne koordinacije, jeseniški župan Peter Bohinec, so se v teh prvih dneh šole vsi župani zgornje Gorenjske srečali s perečo problematiko izvajanja primestnih in medkrajevnih avtobusnih prevozov, ki pa ni odvisna od občine, saj to področje ureja država skupaj z Družbo za upravljanje javnega potniškega prometa (DUJPP) in izbranim koncesionarjem za to območje, torej Arrivo.
"Prvi šolski dnevi so bili kaotični in danes smo župani po preučitvi vseh dokumentov, pritožb in možnosti sklenili, da bomo na pristojno ministrstvo in DUJPP poslali pritožbo, obenem pa tudi pobude, kje je manko linij, ki jih občutijo naši dijaki in tisti, ki avtobuse uporabljajo za prihod na delo in z dela. Upamo, da se bomo sestali z ministrstvom in Arrivo ter to sago uspešno končali," je izpostavil Bohinec.
Žirovniški župan in državni svetnik Leopold Pogačar je pojasnil, da bodo na ministrstvo za okolje, podnebje in energijo naslovili pritožbo s konkretnimi primeri in zahtevali, da se zadeva prioritetno rešijo v korist uporabnikov.
"Nelogični" in "nerazumni" vozni redi
Povedal je, da se soočajo z nelogičnimi in nerazumnimi voznimi redi, ki ne sovpadajo s pričetkom in koncem pouka ter dela, in z zmanjšano frekvenco prevozov na posameznih relacijah, hkrati pa tudi z enormno podražitvijo šolskih prevozov. Kot je dejal Pogačar, je precej dogajanja v ozadju, o čemer pa bo lahko javno govoril le tam, kjer ga ščiti imuniteta. Prepričan je, da so potrebni konkretni pogovori na to temo tudi v državnem svetu in državnem zboru.
S težavami so župani danes seznanili predstavnika DUJPP Roberta Piščanca, ki se je odzval na povabilo na koordinacijo. Zagotovil jim je, da so na DUJPP na podlagi uporabnikov javnega potniškega prometa resno pristopili k reševanju težav v voznih redih, vendar se določenih stvari čez noč ne da rešiti.
"Bo pa v tem tednu večina stvari vzpostavljenih in do konca meseca naj bi se situacija popolnoma uredila," je dejal. Ob tem je pojasnil, da DUJPP v primeru, ko zazna težavo, pozove koncesionarja, naj doda avtobuse. Nekatere težave lahko na ta način hitro rešijo, širši problemi pa se rešujejo dlje časa.
Okrivili so koncesionarje
Kot je dejal, je do težav prišlo predvsem zaradi nepripravljenosti koncesionarjev, ki morajo zagotoviti avtobuse in voznike, na povečanje koncesijskih pogodb in voznih redov. Zagotovil je, da so se po celotni Sloveniji linije povečale za približno 20 odstotkov, odgovornost, zakaj ne vozni red ne izvaja, pa je na strani koncesionarjev.
Župani so se na predstavnika DUJPP obrnili tudi s težavami zaradi visoke podražitvi mestnih in šolskih prevozov, ki jih morajo izvajati občine, pri čemer se na razpise večinoma prijavlja le koncesionar. Kot je povedal Piščanc, podražitve teh prevozov ne more komentirati, saj vanje DUJPP ni neposredno vpletena, zato je za to problematiko bolj pristojno ministrstvo.
Po izjavah županov tudi po današnjem pogovoru s predstavnikom DUJPP njihova glavna vprašanja ostajajo neodgovorjena, želijo pa si predvsem hitrih rešitev. "Imamo veliko klicev staršev, saj otroci ostajajo v šolah v Kranju in prihajajo domov ob 17. uri," je eno izmed konkretnih težav s pomanjkanjem avtobusov, zaradi katerih dijaki ne dobijo prostega mesta in ostajajo na avtobusnih postajah, opisal bohinjski župan Jože Sodja.
Sočasno vozijo šolski in redni avtobusi
Hkrati je v luči informacij o pomanjkanju voznikov in avtobusov izpostavil nerazumljivo situacijo, da na nekaterih linijah praktično sočasno vozijo šolski in redni avtobusi, ker šolarji ne smejo uporabljati rednih avtobusov, čeprav vse prevoze opravlja Arriva. Ob tem je spomnil tudi na enormno podražitev šolskih prevozov, čeprav se njihov obseg ni nič povečal, na kar so v minulih dneh že opozorili tudi drugi gorenjski župani.
Ob vsem dogajanju glede javnega potniškega prometa so župani podvomili v spodbujanje trajnostne mobilnosti in zelenega prehoda. "Če želimo govoriti o trajnostnem prevozu, ga moramo najprej zagotoviti, šele potem lahko ljudi vabimo, naj se premaknejo iz avtomobilov na avtobuse ali vlake," je dejal blejski župan Anton Mežan, ki je opozoril tudi na premajhno število avtobusov na rednih linijah, ki jih uporabljajo turisti.
"Ljudi vabimo, naj na Bled, v Bohinj in Kranjsko Goro prihajajo z javnim prevozom, ampak na državi je, da te prevoze zagotovi," je poudaril tudi bohinjski župan. Kot je ocenil Sodja, je vse govorjenje o zelenem prehodu in trajnostni mobilnosti nično. Vse se namreč podira, saj avtobusov ni zadosti in ljudje ostajajo na avtobusnih postajah. Ob tem Sodja razmišlja, ali je bilo vse, kar so doslej za trajnostno mobilnost delali v Bohinju, kot vodilnem na tem področju, sploh pametno.
prevozniki se soocajo z manjkom voznikov. se noben koncesionar ni bil boljsi od javnega. nateg arriva nomago oligopola ki vozi z nevarnimi avtobusi
Dolgo je rabil Sodja, da je pogruntal, da je vse govorjenje o zelenem prehodi in trajnostni mobilnosti nično. Se pa lepo, predvsem pa trendovsko sliši. Kot to, kako bodo nek problem naslavljali. Politikantska latovščina in prazne glave. Sicer pa še… ...prikaži več enkrat, družba za javni potniški promet je bila ustanovljena izključno zaradi zaposlovanja svojega kadra in zato, da se ministrstvo izogne neposredni odgovornosti.
Izgovarjanje na koncesionarja je brezveze. Če koncesionar ne dela tega, h čemur se je zavezal, je treba urgentno prekiniti pogodbo in najti drugo rešitev. Očitno je bil razpis takšen, da se manjši prevozniki, ki so doslej opravljali te prevoze za… ...prikaži več precej nižjo ceno, niso mogli samostojno prijaviti. Bolj enostaven razpis, manj pogodb, denar pa tako ali tako imamo, mar ne? Zakaj bi se mučili z zapletenejšim razpisom?