Slovenija
704 ogledov

Predlog: Rezultati NPZ bodo prevrednoteni v oceno in zapisani v redovalnico

Učenci v osnovni šoli Profimedias
Dosežek nacionalnega preverjanja znanja v devetem razredu bo pretvorjen v oceno, ki bo vpisana v redovalnico in bo upoštevana pri zaključni oceni. NPZ bodo učenci po novem pisali že v tretjem razredu. NPZ-ji bodo tako davkoplačevalce stali še 200 tisoč evrov več, kar skupaj pomeni 600 tisoč evrov na leto.

Nacionalna preverjanja znanja (NPZ) bodo po novem tudi v tretjem razredu devetletke, prav tako kot v šestem in devetem razredu, bodo preverjanja obvezna. V tretjem razredu bodo preverjali znanje iz slovenščine in matematike, v šestem in devetem razredu pa iz slovenščine, matematike, tujega jezika in četrtega predmeta. Rezultati NPZ ob zaključku 3. in 6. razreda ne bodo vplivali na oceno in ne bodo zapisani v spričevalo. 

Ocena bo enakovredna učiteljevi

Maja Makovec Brenčič  | Avtor: mediaspeed mediaspeed
Ministrstvo za šolstvo je zaradi glasnih kritik na račun smiselnosti izvajanja NPZ prenovilo modela izvajanja NPZ. Ena ključnih glavnih novosti je tako odločitev, da bodo dosežek iz evalviranih predmetov učnega jezika, matematike ter tujega jezika v 9. razredu pretvorili v oceno, ki bo vpisana v redovalnico. "Ocena bo enakovredna učiteljevi oceni," je potrdila ministrica za šolstvo Maja Makovec Brenčič.

Potrebno bo veliko prilagajanja 

"Na prvi pogled bo taka rešitev za sabo potegnila največ prilagajanja. Spremeniti bo treba Pravilnik o ocenjevanju v OŠ, zagotovo bo treba pripraviti tudi nek postopek pretvorbe rezultata NPZ v oceno," meni predsednik Zveze aktivov svetov staršev Slovenije Anton Meden.

Kako bo ocena upoštevana pri zaključevanju? 

Staršem se zastavlja tudi vprašanje o vlogi strokovne avtonomije učitelja."Najprej bo moral on sprejeti oceno, ki jo bo učenec prejel "od zunaj", na drugi strani pa bo moral učenec (in z njim tudi starši) sprejeti kasnejšo učiteljevo odločitev v zvezi s to oceno: kako jo bo upošteval pri zaključevanju. Kaj pa če se učitelj odloči, da z oceno iz NPZ nadomestil kako od pisnih preverjanj? Kaj pa če se drugi učitelj istega predmeta odloči drugače?" opozarja Meden.  

NPZ kot orodje učiteljem

Kot pravi ministrica s tako spremenjenim modelom motivirajo učitelja, da spremlja napredek učenca v triletnem obdobju, hkrati pa učenca postopno peljejo do tega, da v 9. razredu NPZ dobi svoj smisel z eno izmed ocen pri obveznih predmetih.

"Osnovni namen NPZ je spremljanje znanja učenca. Učitelj z NPZ dobi povratno informacijo o znanju učenca in tako lahko vidi, kje so tista področja, kjer učene potrebuje dodatno podporo, da bo napredoval na lestvici znanja," pravi državna sekretarka Andreja Barle Lakota.

Petka na eni šoli ni isto kot petka na drugi

Analiza rezultatov NPZ je sicer pokazala tudi, da slabše rezultate NPZ dosegajo učenci, ki so ocenjeni višje in obratno: del učencev s slabšimi ocenami doseže na NPZ boljši rezultat. "NPZ predvsem pokaže, da petka na eni šoli ne predstavlja enakega učenčevega znanja kot petka na drugi šoli," pravi Meden. 

Sporočilo učencev: NPZ so informacija za učitelje

O NPZ so na Združenju ravnateljev Slovenije, ki ga vodi Gregor Pečan, izvedli anketo med učenci. Izkazalo se je, da učenci menijo, da so NPZ-ji namenjeni v prvi meri kot informacija učitelju. Združenje ravnateljev je anketo opravilo samo med učenci, ne pa tudi med učitelji. Kako in kdaj so učitelji ukrepali, ko so njihovi učenci na NPZ dosegli slabe rezultate, tako ne vemo.

Gregor Pečan: Palica, če ni bil korenček dovolj

Gregor Pečan | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek
"Prenovljeni model je kompromis. Z njim smo sicer zadovoljni, vendar smo pričakovali več," pravi predsednik Združenja ravnateljev, ki meni, da je učencem "očitno potrebna palica, če že ni bil korenček dovolj". O tem, da učenci ne NPZ-jev ne jemljejo resno in da se je tudi že zgodilo, da so oddali prazno polo, je veliko govora. 

"Na vprašanje, ali so rezultati NPZ pokazatelj neresnosti učencev, bi se bilo verjetno najbolje vprašati, pokazatelj česa je potem neresnost učencev. Če vodstvo šole ne vidi smisla v razpravi o rezultatih NPZ na svetu staršev (ker starši za vprašanja na to temo niso usposobljeni), bo zagotovo težje pričakovalo zanimanje staršev za NPZ in posledično tudi resnost učencev," pravi Meden.

S čim upravičiti 600 tisoč evrov?

"Resnično vprašanje je, kako osmisliti NPZ, da bi upravičili sredstva, ki se za ta preverjanja porabijo," pravi Pečan. NPZ davkoplačevalce letno stanejo 400 tisoč evrov, izvajanje v tretjem razredu pa bo stalo še dodatnih 200 tisoč evrov. "Pozitivni rezultat NPZ bi moral biti pogoj za napredovanje v naslednji razred. To je edini argument za upravičitev stroškov," meni predstavnik ravnateljev Pečan.  

Meden: Bolje bi bilo v spričevalo vpisati rezultat NPZ

"Ali je odločitev o prevrednotenju rezultata NPZ v ocene v redovalnici dobra, je težko napovedati. Vsekakor pa se bo ob taki pretvorbi del informacije, ki jo nosi rezultat NPZ, izgubil. Vprašanje ali bo delež izgube (ali ohranitve) informacije na vseh šolah (ali celo pri vseh učiteljih iste šole) približno enak in vprašanje, ali ne bi bilo zato bolj smiselno, da se v učenčevo spričevalo ob koncu 9. razreda zapiše kar rezultat NPZ," pa meni predstavnik staršev Meden.

sergeja.hadner@zurnal24.si

Komentarjev 4
  • puys 16:23 05.julij 2016.

    Čisto vsi testi bi lahko bili standardizirani (enaki) po vseh šolah. Učenci pa bi jih reševali preko spleta. Rezultati bi bili vidni takoj, pa še učitelji ne bi več imeli izgovorov za "delo" od doma. Celotno šolstvo je treba spraviti ...prikaži več v elektronsko obliko.

  • mph 15:49 05.julij 2016.

    Nekdo bi si pošteno zaslužil palico, pa ne učenci.

  • endrug 15:01 05.julij 2016.

    In kaj je bil korenček? Kakšen je sploh smisel NPZja? Primerjava osnovnih šol? Ne le dodaten pritisk na učence. Domislica politikov.