Slovenija
6503 ogledov

Nesrečo povzročil 99-letni voznik, preverjali smo, koliko jih je

Starejši voznik
1/3
Shutterstock
V desetih letih se je število voznikov, starejših od 80 let, podvojilo.

Prejšnjo sredo smo poročali, da je 99-letni voznik na prehodu zbil 17-letnika. Koliko je star najstarejši voznik z veljavnim vozniškim dovoljenjem, nam ni uspelo izvedeti, prav tako ne, koliko stoletnikov vozi po naših cestah, saj podatke spremljajo tako, da ena starostna skupina zajema obdobje 10 let, zadnja pa vključuje voznike v starosti več kot 90 let. So pa že podatki, ki smo jih dobili, precej zgovorni. 

9. oktobra je bilo v Sloveniji 1082 voznikov avtomobilov, ki so starejši od 90 let ter kar 31.132 voznikov, ki so stari med 81 in 90 let. Samo letos v desetih mesecih se je tako število voznikov, starejših od 90 let, povečalo za 23 odstotkov, konec lanskega leta jih je bilo namreč le 880.

V spodnjem grafu si lahko ogledate, kako raste število starejših voznikov, v manj kot desetih letih se je število voznikov, starejših od 80 let, podvojilo.

"Raziskave kažejo, da se s starostjo zmanjšujejo senzorične, kognitivne in fizične sposobnosti, pomembne za varno vožnjo. Po 75. letu starosti se tveganje za smrtne poškodbe v prometnih nesrečah občutno poveča. Verjetnost, da bodo vozniki, starejši od 75 let, umrli v prometni nesreči, je štirikrat večja kot pri voznikih srednjih let, pri voznikih nad 85 let pa do šestkrat večja in to kljub temu, da starejši v povprečju prevozijo manj kilometrov," so nam povedali na ministrstvu za infrastrukturo.

"Zavedamo se, kako pomembna je varnost vseh udeležencev v prometu, še posebej starejših voznikov. Naš cilj je zagotoviti, da lahko starejši vozniki čim dlje varno sodelujejo v prometu, pri tem pa se jim nudi vso potrebno podporo in prilagoditve," so še dodali. S podaljševanjem življenjske dobe se namreč povečuje tudi število starejših imetnikov vozniškega dovoljenja.

Najvišje starostne meje zakon ne določa

"Zakon o voznikih, ki ureja veljavnost in podaljšanje vozniških dovoljenj, zgornje starostne meje za izdajo in podaljšanje vozniškega dovoljenja ne predpisuje, vendar morajo vozniki dokazati, da so še sposobni za varno vožnjo," pojasnjujejo.

Do leta 2013 so se vozniška dovoljenja, pri katerih ni bilo zdravstvenih omejitev, izdajala z veljavnostjo do 80 leta. "V Sloveniji je še veliko vozniških dovoljenj, pridobljenih pred januarjem 2013, ki veljajo do 80. leta starosti," opozarjajo na ministrstvu.

Starejši voznik | Avtor: Profimedias Profimedias

Skladno z evropsko direktivo od takrat vozniška dovoljenja veljajo do 70. leta, potem pa se voznikom veljavnost vozniških dovoljenj podaljšuje največ za pet let, "vendar morajo predložiti zdravniška potrdila, da so telesno in duševno zmožni za vožnjo osebnega avtomobila". Če osebni zdravnik ali zdravnik specialist ugotovi, da ima pacient bolezen, zaradi katere varna vožnja morda ni več možna, mora oseba na pregled že pred to starostjo, pravijo na ministrstvu.

Nekateri ne smejo na avtocesto ali voziti podnevi

"Na pregledu za podaljšanje vozniškega dovoljenja pri specialistu medicine dela, prometa in športa preverijo vid, krvni sladkor in kognitivne sposobnosti, saj se pri teh letih pogosto začne demenca. Kandidati za podaljšanje vozniškega dovoljenja morajo izpolniti tudi vprašalnik. Pri pregledu lahko zdravnik določi omejitve za vožnjo, kot so prepoved vožnje na avtocestah, vožnja samo določene razdalje od doma, vožnja do določene hitrosti ali samo podnevi. Voznika lahko napoti tudi na preizkus vožnje v šoli vožnje," pravijo na ministrstvu. Starejši vozniki so žal namreč pogosto povzročitelji prometnih nesreč s smrtnim izidom. To je povezano s starostno strukturo prebivalstva in številom voznikov v tej starostni skupini.

"Populacija se stara in vse več je starejših voznikov oziroma udeležencev cestnega prometa, čemur je treba prometni sistem prilagoditi. Starejši vozniki imajo določene omejitve, ki jih je treba upoštevati. So počasnejši, težje se znajdejo v primerih, ko morajo sprejeti več informacij ter narediti več opravil hkrati. So pa v prometu tudi kot pešci. Zato so nekoliko bolj izpostavljeni in ogroženi. Nikakor pa niso v prometu objestni. Tudi zaradi opisanega so posledice prometnih nesreč, v katerih so udeleženi starejši, manjše," pravijo na policiji. 

Konec lanskega leta je bilo 395.596 imetnikov vozniških dovoljenj starejših od 61 let, kar je skoraj tretjina.

"Delež povzročiteljev vseh prometnih nesreč, pa tudi povzročiteljev smrtnih ali hudih prometnih nesreč, starih nad 65 let, se zadnjih 10 let povečuje. Žal ne moremo mimo dejstva, da so vozniki v starejši skupini (več kot 80 let) povzročitelji največ prometnih nesreč, takoj za mladimi vozniki, glede na število imetnikov vozniških dovoljenj. Res pa je, da so starejši številčnejša demografska skupina, kar rezultate spet postavlja v drugačno luč," pravijo na Agenciji za varnost prometa. Opozarjajo še, da bi bila bolj realna primerjava kot glede na število vozniških dovoljenj glede na število prevoženih kilometrov, a tega ni mogoče izmeriti.

Starejši voznik | Avtor: Profimedias Profimedias

Da bi se starejši vozniki in voznice na naših cestah čim dlje počutili varni in da bi čim dlje ostali mobilni, Agencija za varnost prometa (AVP) v sodelovanju z lokalnimi organizacijami vse leto izvaja projekt varne mobilnosti »Sožitje za večjo varnost v cestnem prometu«, ki vključuje osvežitve znanj s področja prometnih predpisov, novosti in najpogostejših tveganj v prometu. V devetih letih se je brezplačnih delavnic udeležilo več kot sedem tisoč starejših voznikov, starih v povprečju 70 let.

Analiza vzrokov hudih ali smrtnih prometnih nesreč, ki so jih povzročili vozniki osebnih vozil, po starostnih razredih, prikaže zanimive premike deležev vzrokov glede na starost voznikov.

Starejši vozniki v prometu | Avtor: Agencija za varnost prometa Agencija za varnost prometa


"Vzrok »neprilagojena hitrost« (svetlo morda), ki izrazito izstopa pri mlajših voznikih, s starostjo voznikov upada. Prav tako z leti upada vzrok »neustrezna varnostna razdalja« (temno morda), kjer je sicer delež pri mladih 18-20 let nižji, potem naraste ter z leti pada. Pojavnost vzroka »nepravilna stran/smer vožnje« (oranžna) se s starostjo povzročiteljev ne spreminja bistveno, a s starostjo malenkostno upada. Opazno povišanje z leti pa je zaznati pri vzrokih »neupoštevanje pravil o prednosti« (siva) ter »premiki z vozilom« (rumena). Žal pa Policija ne beleži vzrokov prometnih nesreč, povezanih z uporabo mobilnih telefonov ter drugih motečih dejavnikov, ki so lahko neposreden vzrok ali pa eden izmed dejavnikov pri nastanku prometnih nesreč," pravijo na Agenciji za varnost prometa.

Delež mladih voznikov osebnih vozil kot povzročiteljev vseh prometnih nesreč z leti rahlo upada, opazen pa je porast v starostnih skupinah 61-70, 71-80 te 80+ let.

Starejši vozniki v prometu | Avtor: Agencija za varnost prometa Agencija za varnost prometa

Delež mladih voznikov osebnih vozil (18-20, 21-24 ter tudi 25-30 let) kot povzročiteljev hudih ali smrtnih prometnih nesreč z leti upada, opazen pa je porast v starostnih skupinah 61-70, 71-80 te 80+ let.

Starejši vozniki v prometu | Avtor: Agencija za varnost prometa Agencija za varnost prometa

Povzročitelji vseh prometnih nesreč, po starostnih razredih, relativno glede na število vozniških dovoljenj B kategorije:

Starejši vozniki v prometu | Avtor: Agencija za varnost prometa Agencija za varnost prometa


"Relativna primerjava med vozniki osebnih vozil kot povzročitelji vseh prometnih nesreč glede na število voznikov z vozniškim dovoljenjem B kategorije po starostnih razredih pa kaže na najvišji delež pri mladih voznikih, tako v starostni skupni 18-20 ter 21-24, ter porast pri voznikih v starostnih skupinah 71-80 ter več kot 80 let," pravijo na agenciji in dodajajo: "Podobno sliko pokaže relativna primerjava med vozniki osebnih vozil kot povzročitelji hudih ali smrtnih prometnih nesreč glede na število voznikov z vozniškim dovoljenjem B kategorije po starostnih razredih, kjer pa poleg ravno tako izstopajočih starostnih skupin 18-20 ter 21-24, še malce bolj izstopajo vozniki v starostni skupini več kot 80 let. Vseeno pa je treba upoštevati, da bi bila še bolj realna relativna primerjava tista, ki bi primerjala število povzročiteljev prometnih nesreč glede na število prevoženih kilometrov vozil, ki jih opravijo s svojimi vozili. Žal pa se podatki o prevoženih kilometrih vozil glede na starost voznika ne zbirajo."

janez.zalaznik@styria-media.si

Komentarjev 5
  • Naklonsky 09:05 15.oktober 2024.

    Res je pa pomembna kilometrina in še to v različnih okoljih….. in tisti, ki prevozi samo 1000 km na leto, res ni sposoben za na cesto!

  • Avatar luckyss1
    luckyss1 07:26 15.oktober 2024.

    Če so uspešni na zdravniškem pregledu, so stoletniki pač zgolj precej izkušeni vozniki.. Dajmo malo procentualno pregledati katere starostne skupine povzročajo največ nesreč..Ali celo po spolu...To pa je že prehudo ?!

  • atamama 07:03 15.oktober 2024.

    AVP, agencija, ki je nihče ne rabi in je sama sebi namen s statistikami, ki ne dokazujejo nič. Nesreče ljudi starih nad 80, kaže več kot tistih nad 50. Ne kaže koliko je posledic. Pa zakaj? Prijav je več, ker ...prikaži več tisti okoli 50 se dogovorijo in niso zajeti v statistiko. Žal AVP vedo ampak, potem nimajo kaj za trobiti. Poglejmo zdravniške preglede. Ali so ustrezni? Pregledi okulista obvezen, pa magari pred mesecem dobil nova očala. In še veliko bedarij AVP in nepotrebnih stroškov, kajne?