“Osebno sem v zadregi, ne vem, kako naj odreagiram, ko mi učenec prinese darilo. Delo z otroki je moja služba in za to sem plačana,” pravi učiteljica Mateja Krajnc. Obdarovanja učiteljev ob koncu šolskega leta so še vedno aktualna. “Izjemno všeč pa mi je, če dobim zahvalo na tak način, da me pohvali kdo od staršev, mi reče, da je otroku pri meni lepo in da je zadovoljen.”
Otroci. V zadnjih letih je ob koncu šolskega leta vse bolj pogosto tudi obdarovanje otrok. Starši otroke nagradijo za učni uspeh – če dosežejo pričakovanega, dobijo velika darila, kot so kolo, računalnik, telefon in podobno. “To je popolnoma zgrešena vzgojna metoda,” pravi ravnateljica OŠ Lava Marijana Kolenko. Otroke je treba pohvaliti za trud, ki so ga vložili v učenje. “Starši z obdarovanjem otrokom dajejo napačno sporočilo. Otroci ne smejo misliti, da se učijo za neko materialno stvar, za darilo,” opozarja Kolenkova. “Ob koncu šolskega leta se raje skupaj posladkajte, otroka peljite na izlet, z njim preživite poseben dan in ga pohvalite za trud, ki ga je to leto vložil v šolsko delo. Tega se bo veliko raje spominjal in mu bo tudi ostalo v spominu veliko dlje kot katerokoli darilo,” svetuje Kolenkova.
Valeta: zlatnina in ure
Učenci on koncu šolskega leta obdarujejo predvsem razrednike. Obvezna in razkošnejša darila pa so značilna za valeto, ko se osnovnošolci dokončno poslovijo od svojih učiteljev. “Ne zgodi se, da takrat ne bi bilo nobenega darila,” meni Kranjčeva. Medtem ko so darila na nekaterih šolah predvsem simbolna, na nekaterih drugih devetošolci podarjajo celo drag nakit in ure.
Darilo za največ 67 evrov
Tako za učitelje kot javne uslužbence velja uredba o omejitvah in dolžnostih javnih uslužbencev v zvezi s sprejemanjem daril, ki jih zavezuje, da ne smejo sprejeti darila v vrednosti nad 67 evrov. “Odkar smo staršem razložili, da nas glede daril zavezuje uredba, takih dragih daril pri nas ni več,” pravi Jožica Frigelj, učiteljica na osnovni šoli (OŠ) in članica civilne iniciative Kakšno šolo hočemo.
“Na valeti nekaj dni nazaj so učenci enega od razredov svojemu razredniku, ki je likovnik, podarili abstraktno sliko, ki so jo narisali sami. Drugi razred je razredniku podaril majico s skupinsko fotografijo,” dodaja Frigljeva.
“Letos so me devetošolci prišli sami vprašat, kaj lahko kupijo za darilo, da ne bodo pretiravali,” pravi ravnateljica Marijana Kolenko. “Za valeto sicer zelo radi kupijo knjigo, lep šopek, lončnico. Daril, kot so potovanja in podobno, že dolgo ni več. Sicer pa sem prepričana, da so učitelji najbolj veseli iskrene zahvale, ročno izdelane voščilnice ...” meni Kotolenkova.
Čokoladna masaža
“Ko otroci zapuščajo vrtec, starši po navadi zberejo denar za skupinsko darilo. Lani sem tako dobila čokoladno masažo,” pravi vzgojiteljica Katarina Petek.
Poleg praktičnih daril vzgojiteljice v vrtcih pogosto dobivajo različne čokolade – zelo popularne so bombonjera merci (hvala) in manjše lončnice. “Darila sem vesela, ker nam s tem pokažejo, da cenijo naše delo in ne gledajo nanj kot čisto navadno službo,” pravi Petkova in dodaja, da vzgojiteljice v vrtcu dobijo darila tudi za praznike, kot sta božič in dan žena.
Skupinsko darilo
“Ko je darilo skupinsko, ko denar zberejo vsi starši, gre za kolektivno zahvalo, za pozornost, ki nima nobenega ozadja. Glede takega obdarovanja ne vidim nobenega problema,” pravi Alen Kofol, predsednik združenja ravnateljev osnovnega in glasbenega šolstva. “Kakšno ozadje ima neka individualna zahvala pa je seveda tudi zelo težko presojati,” dodaja Kofol.