Minister za notranje zadeve Aleš Hojs je napovedal, da bo verjetno na vladi podan predlog o aktivaciji 37.a člena Zakona o obrambi. Gre za člen, ki daje vojski izredna pooblastila in omogoča razširitev njenih nalog. Za aktivacijo člena je potrebna dvotretjinska podpora poslancev v DZ. Ker v demokratično urejeni družbi tovrstni člen lahko pomeni določeno stopnjo povečanja moči vojske, so v členu podane varovalke glede širine pooblastil in predvsem njihovega trajanja. Določena je meja do treh mesecev, z možnostjo podaljševanja.
Koliko lahko vojska razširi peruti?
Zakon med drugim navaja, da pripadniki Slovenske vojske lahko skupaj s policijo sodelujejo pri nadzoru zunanje meje, kar se je v preteklosti že zgodilo v okviru mešanih policijsko-vojaških patrulj na meji s Hrvaško.
Vendar pa ta člen dodatno omogoča tudi, da po predhodni odločitvi vlade vojaki dobijo pooblastila glede začasnega omejevanja gibanja oseb in sodelovanja pri obvladovanju "skupin in množic". Torej tudi znotraj države. Pooblastila izvajajo pod pogoji, ki so predpisani za policiste, hkrati pa morajo vojaki o opravljenih pooblastilih nemudoma obvestiti policijo.
"Na virus ne bomo streljali"
Obramboslovec Iztok Prezelj, ki je doktoriral prav iz tematike kriznega menedžmenta in sodelovanja institucij v izjemnih okoliščinah, je za Žurnal24 pojasnil nekaj odprtih vprašanj, ki se pojavijo ob morebitni aktivaciji 37.a člena Zakona o obrambi.
Aktivacija tega člana bi dala vojski pravice in dolžnosti, ki jih v normalnem nekriznem času nima, pojasni Prezelj. "V primeru takšnih kriz, kot je ta, v kateri se nahajamo in ko bi bile druge institucije na robu svojih zmožnosti, je pomoč vojske seveda dobrodošla. Vendar pa mora biti čisto vsaka, ampak res vsaka njihova aktivnost povsem v skladu z zakonodajo," poudarja profesor.
Delovanje vojske mora biti pod močnim nadzorom civilnih oblasti. "To pomeni, da striktno izpolnjuje samo naloge, za katere civilni odgovorni organi ugotovijo, da so potrebne, in pooblastijo vojsko, za njihovo izvajanje. Vsako novo pooblastilo vojske bi moralo biti dano na podlagi konkretnih potreb naše države."
Kakšne bodo pravice in dolžnosti vojske ob aktivaciji člena 37a, je odvisno od različnih scenarijev razvoja dogodkov s koronavirusom in posledičnih odločitev vlade.
"Ena od možnosti je pomoč pri varovanju zunanje meje, ne nujno južne, temveč tudi recimo tiste z Italijo," pravi Prezelj. Druga možnost je uporaba vojske za nadzor nekega območja znotraj države, kjer bi bilo razglašeno območje karantene. Vojska bi v takšnem scenariju lahko pomagala na vstopnih in izstopnih točkah. "Tretja možna naloga vojske pa bi bilo zagotavljanje javnega reda in miru, karkoli bi že to pomenilo," previdno dodaja Prezelj.
Slovenska vojska je sicer izurjena za delovanje v naravnih nesrečah in tudi pri drugih nalogah, kjer imajo stik s civilnim prebivalstvom. Veliko tovrstnih izkušenj imajo tudi z različnih misij na tujem.
Verjetno bi vojaki pri svojih nalogah nosili tudi svoje orožje. A to bi bilo v stiku s civilisti namenjeno predvsem kot izraz avtoritete, nikakor pa za uporabo. "Na virus s puškami ne bomo streljali," malo v šali, malo zares dodaja Prezelj.
V trenutnih razmerah je aktivacija 37.a člena lahko za marsikoga še zelo vprašljivo dejanje. Prezelj pa na to možnost gleda s pogledom nekaj tednov naprej. "Smo šele v prvem tednu samoizolacije. Po določenih scenarijih bomo morali to stanje še zelo dolgo zdržati. V tem času pa se lahko zgodi, da se bodo začeli pojavljati določeni problemi s preskrbo hrane, goriva, elektrike, zdravil in celo internetnih storitev. Takrat pa lahko pričakujemo tudi prve težave na področju javnega reda in miru. To pa je situacija, v katero naša država ne želi priti. Zato je izjemno pomembno, da institucije kritične infrastrukture delujejo čim bolj nemoteno. In pri tem ima vojska zelo pomembno vlogo," sklene.
Kaj pravi Zakon o obrambi
37.a člen
(1) Če to zahtevajo varnostne razmere, lahko Državni zbor na predlog vlade z dvotretjinsko večino glasov navzočih poslancev odloči, da pripadniki Slovenske vojske, skupaj s policijo, izjemoma, pri širšem varovanju državne meje, v skladu z načrti in po predhodni odločitvi vlade iz četrtega odstavka prejšnjega člena, izvajajo tudi naslednja pooblastila:
1. opozarjajo;
2. napotujejo;
3. začasno omejujejo gibanje oseb;
4. sodelujejo pri obvladovanju skupin in množic.
(2) Pooblastila iz prejšnjega odstavka izvajajo pod pogoji, ki so predpisani za policiste.
(3) O opravljenih pooblastilih iz prvega odstavka tega člena nemudoma obvestijo policijo.
(4) Državni zbor v aktu iz prvega odstavka tega člena določi rok, v katerem lahko pripadniki Slovenske vojske izvajajo pooblastila iz prvega odstavka tega člena, in ki sme trajati le nujno potreben čas za izvedbo, vendar ne več kot tri mesece. Obdobje iz prejšnjega stavka se lahko pod istimi pogoji ponovno podaljša.
gospod zurnal24.si sledi še zmir stari vladi marljivo kot košuti jelen mladi
Nevtralni Avstrijci se svojih vojakov ne bojijo, tud' Italijani ne, da o Srbih ne pišem posebej. 🤔🤔🤔🖐️
Kaj takega je možno samo v BUTALAH.