31. maj obeležujemo kot Svetovni dan brez tobaka. Letos Svetovna zdravstvena organizacija (WHO) opozarja na vpliv marketinških prijemov tobačne industrije (poudarek na tistih, ki so namenjeni dekletom in ženskam), na potrebo po prepovedi oglaševanja in promocije tobačnih izdelkov ter sponzorstev.
Dekleta težje nehajo
Nacionalni sodelavec WHO za tobak v Sloveniji Tomaž Čakš je na današnjem strokovnem srečanju opozoril, da predvsem dekleta, ki mlada začnejo kaditi, težko prenehajo. Poudarja, da je zato najpomembneje, da ne obupajo, tudi če jim v prvem ali drugem poskusu ne uspe prenehati.
"Vsak poskus bo neka nova izkušnja, ki mu bo povedala, kje je padel v past, in naslednjič se ji bo izognil," pravi in svetuje, naj tisti, ki se želi odvaditi kajenja, odstrani vse, kar ga spominja na to (pepelnik, vžigalnik, lokal, kjer je kadil in podobno).
Kadilk čedalje več
Delež žensk, ki kadijo, se v zadnjih letih povečuje, delež kadilcev med moškimi pa marsikje že upada. Kot poudarjajo na Inštitutu za varovanje zdravja (IVZ), ženske ravno zato predstavljajo veliko priložnost za tobačno industrijo.
Med prebivalci, starimi 15 let in več, kadi manj žensk kot moških: delež žensk je 22-odstoten. Po raziskavi iz leta 2006 tudi med 15-letniki kadi manj deklet kot fantov. Tobačna industrija ravno zato vedno pogosteje usmerja svoje dejavnosti v mladostnike oziroma mladostnice.
Dejavnosti ob letošnjem svetovnem dnevu brez tobaka:
Tobak letno vzame 5,4 milijona življenj
Po podatkih WHO tobak na leto povzroči okoli 5,4 milijona smrti. V Sloveniji kadilci, ki umrejo zaradi s kajenjem povzročenih bolezni, povprečno umrejo 16 let prej kot njihovi vrstniki nekadilci. Zaradi posledic uživanja tobaka v Sloveniji letno umre nekaj več kot tri tisoč ljudi na leto.