Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport, ki ga vodi Maja Makovec Brenčič, je maja predstavilo predlog novele zakona o osnovni šoli, ki med drugim uvaja obvezni drugi tuji jezik, NPZ v tretji razred z vpisom v spričevalo, drugačen koncept podaljšanega bivanju ter spremembe pri šolah v naravi.
Na novelo, ki je bila v javni razpravi do 30. junija, so prejeli veliko pripomb ter napovedali, da jih bodo preučili in pripravili popravljen predlog, a se do sedaj to še ni zgodilo. Da bi dobilo odgovore na vprašanja v zvezi s spremembami, ki so jih napovedali pomladi, ter še nekatera druga, ki zadevajo delo v šoli, je Učiteljsko združenje Slovenije, katerega predsednica je Metka Zorec, pred tremi tedni napisalo odprto pismo ministrstvu.
Ministrstvo je pripravilo odgovore, a pri učiteljskem združenju z njimi niso zadovoljni. "Ogorčeni smo, saj so popolnoma nekonkretni," so zapisali. "Z njimi si ne upamo stopiti pred starše, ki nas sprašujejo o NPZ, podaljšanem bivanju, neobveznih izbirnih predmetih in tujih jezikih."
Drugi tuji jezik leta 2021
Iz odgovorov ministrstva je razbrati, da se spremembe, ki so jih napovedali, zamikajo v čas, po mandatu te vlade. Tako recimo na vprašanje, kako bodo uredili jezikovno politiko tujega jezika oz. neobvezne izbirne predmete v osnovni šoli, odgovarjajo, da se bodo le ti urejali po končnem poskusu uvajanja tujega jezika v obveznem programu in preiskušanju koncepta razširjenega programa v osnovni šoli, predvidoma v letu 2021, ko bo poskus končan.
"V času poskusa se zakon na tem področju ne more spreminjati," so v pismu zapisali pri ministrstvu. O poskusu, v katerem bo sodelovalo 175 osnovnih šol, smo pisali v prispevku Kdaj obvezen tuji jezik.
Prav tako ni točno jasno, kakšne spremembe in kdaj osnovnošolce čakajo glede Nacionalnega preverjanja znanja (NPZ). NPZ poteka že vrsto let v 6. in 9. razredu, ministrstvo pa načrtuje še uvedbo NPZ v tretjem razredu ter uvedbo vpisa ocen NPZ v tretji triadi osnovne šole. "Skladno z dopolnitvijo 3. člena Pravilnika o nacionalnem preverjanju znanja v osnovni šoli, lahko Državna izpitna komisija z različnimi inštrumenti, kot na primer z anketami, študiji primerov, intervjuji ali poskusnimi testiranji, usmerja in vodi razvoj nacionalnega preverjanja znanja," v odgovoru učiteljem piše državna sekretarka na ministrstvu Andreja Barle Lakota. "V tem kontekstu se načrtuje preizkušanje nacionalnega preverjanja v 3. razredu. Sodelovale bodo samo prijavljene šole."
Na Državnem izpitnem centru, kjer že pripravljajo gradivo za poskusno preverjanje iz matematike in slovenščine za tretješolce, pojasnjujejo, da se je za poskus v začetku aprila prijavilo prek 4.402 učencev iz 110 prijavljenih osnovnih šol. "Gradivo je v fazi osnutka in v naslednjih mesecih predmetne komisije in Ric čaka precej dela, da bo pripravljeno končno gradivo," razlagajo pri RIC-u.
Preverjanje bo le informativno, z njim želijo na ministrstvu pridobiti informacije o primernosti dolžine in težavnosti preizkusov znanja, primernosti različnih tipov nalog, razumljivosti različnih navodil za reševanje nalog ter zapisu navodil za vrednotenje in njihovi razumljivosti. Pridobljene informacijse bodo po navedbah MIZS lahko uporabile pri pripravi sistema NPZ v 3. razredu v prihodnje. Kdaj naj bi šlo zares, tako še ni znano.
Kaj bo s podaljšanim bivanjem?
Učitelje je v pismu tudi zanimalo, kakšne spremembe gre pričakovati na področju ureditve podaljšanega bivanja. "Glede na veliko število prejetih pripomb smo predlagali, da se predlagane rešitve najprej preverijo s poskusom," so zapisali pri ministrstvu. "Na podlagi rezultatov poskusa pa bomo potem pripravili normativne spremembe."
Dodajajo, da so na tem področju spremembe snovali intenzivno. "Predvsem pa smo imeli v mislih obremenitve učenk in učencev," razlaga Barle Lakota. "Pri tem smo ves čas sodelovali z Zavodom RS za šolstvo, šestkrat je bil širši sestanek z Združenjem ravnateljev in rešitve so bile predstavljene delovni skupini praktikov in 40 odstotkov članom ravnateljskih združenj. Na teh srečanjih so bili sami pozitivni odmevi."
2.400 predlogov in pripomb
Glede novele zakona o osnovni šoli so pri ministrstvu pojasnili, da je bila 43 dni v javni obravnavi. "Prejeto je bilo preko 2.400 predlogov in pripomb," so zapisali v odgovoru UZS. "Žal v veliki večini pripombe z prav enakimi vsebinami in predlogi. Več kot polovica predmetnih skupin se je zavzemala za spremembo obsega ur pri svojem predmetu. Če bi se vsi ti predlogi upoštevali, potem bi učenci od 6. razreda dalje v šolah preživeli tudi po 38 ur obveznega programa."