Četrt stoletja se je Nizozemska ukvarjala z iskanjem optimalnega cestninskega sistema. Takšnega sistema, ki bi bil pravičen in bi razbremenil ceste. Kajti na cestah v deželi tulipanov se na vsako delovno jutro ustvari za 160 kilometrov avtomobilskih kolon. Te pa narodno gospodarstvo stanejo kar 1,8 milijarde evrov na leto. Kljub temu so vsi dosedanji poskusi, da bi zastoje reševali z univerzalno cestnino, naleteli na odpor vseh družbenih skupin, poroča nemški Spiegel.
1, 8 milijarde evrov |
Toliko škode na leto povzročijo cestni zastoji nizozemskemu gospodarstvu. |
Nizozemci spet prvi na svetu
Rezultat, ki so ga dosegli pogajalci, je izjemen zaradi dveh vidikov. Prvič,
pogajalci so predložili predlog cestninskega sistema (t. i. Nouwenov načrt), ki ga v tako radikalni
obliki ne pozna nobena država na svetu. Drugič, njihov predlog je naletel na na pozitiven sprejem
pri politični večini. Predlog sta že blagoslovila tako nizozemska vlada kot parlament, zdaj se
usklajujejo le še posamezne podrobnosti.
Tisti, ki bodo po novem sistemu plačali več, bodo v zameno dobili znatno bolj pretočne ceste. Paul Nouwen |
|
Univerzalna cestnina tudi za tujce
Cestninski sistem bo veljal tudi denimo za motorna kolesa in tuja vozila, vendar podrobnosti
ureditve še niso znane. Po dosedanjih zamislih bo ureditev temeljila na satelitsko
vodenem sistemu, vsako vozilo pa bo imelo inštaliran sprejemnik.
Nizozemcem se verjetno ne bo posebej lahko privaditi na nov sistem, saj do sedaj niso plačevali za vožnjo niti po nekaterih avtocestah. Vendar jih ne pričakuje le palica, ampak tudi korenček. Davki pri nakupu in potem vzdrževanju avtomobila se bodo znižali. Z različnimi ukrepi bomo izboljšali sistem javnega prevoza, pravi Neuwen in dodaja, da bodo od novega sistema imeli koristi tudi tisti, ki bo plačali več: "Tisti, ki se veliko vozijo, bomo res morali nekoliko bolj globoko seči v žep. A v zameno jih pričakujejo znatno bolj pretočne ceste kot doslej."