Slovenija
1 ogledov

Cestnina, ki osreči vsakogar

Ali bomo nizozemski sistem univerzalne cestnine prenesli tudi v Slovenijo? Žurnal24 main
Nizozemska bo izvedla cestninsko revolucijo: v bodoče bo sleherni motorizirani udeleženec prometa plačal cestnino za vsak prevoženi kilometer na katerikoli cesti.

Četrt stoletja se je Nizozemska ukvarjala z iskanjem optimalnega cestninskega sistema. Takšnega sistema, ki bi bil pravičen in bi razbremenil ceste. Kajti na cestah v deželi tulipanov se na vsako delovno jutro ustvari za 160 kilometrov avtomobilskih kolon. Te pa narodno gospodarstvo stanejo kar 1,8 milijarde evrov na leto. Kljub temu so vsi dosedanji poskusi, da bi zastoje reševali z univerzalno cestnino, naleteli na odpor vseh družbenih skupin, poroča nemški Spiegel.

 

1, 8 milijarde evrov

Toliko škode na leto povzročijo cestni zastoji nizozemskemu gospodarstvu.

Tako je bilo, dokler ni prometnega ministrstva prevzela Karla Peij. Ta je leta 2004 sklicala okroglo mizo in okoli nje posadila predstavnike 17 interesnih skupin: avtomobilskih lobijev, delodajalcev, delojemalcev, lokalnih oblasti ter okoljskih organizacij. "Želeli smo nov državni cestninski sistem, ki bil pošten, transparenten, ki bi odpravil ozka grla v prometu in zmanjšal obremenitev okolja," se spominja Paul Nouwen, koordinator okrogle mize.

Nizozemci spet prvi na svetu
Rezultat, ki so ga dosegli pogajalci, je izjemen zaradi dveh vidikov. Prvič, pogajalci so predložili predlog cestninskega sistema (t. i. Nouwenov načrt), ki ga v tako radikalni obliki ne pozna nobena država na svetu. Drugič, njihov predlog je naletel na na pozitiven sprejem pri politični večini. Predlog sta že blagoslovila tako nizozemska vlada kot parlament, zdaj se usklajujejo le še posamezne podrobnosti.

 
 

Tisti, ki bodo po novem sistemu plačali več, bodo v zameno dobili znatno bolj pretočne ceste.

Paul Nouwen

 
Nouewonov načrt predvideva, da bo vsak motorizirani udeleženec prometa plačal za vsak prevoženi kilometer na katerikoli cesti. Cena za prevoženi kilometer pa ne bo enotna. Odvisna bo od ceste, po kateri se je peljal voznik, od časa vožnje in porabe avtomobila. Primer: Kdor se bo zgodaj zjutraj po glavni vpadnici zapeljal v Amsterdam bo plačal več kot tisti, ki se bo popoldne nekje na podeželju zapeljal do bližnje trgovine. Sistem bo poleg tega po žepu močneje udaril tudi tiste, ki prevozijo zelo veliko kilometrov na leto.

Univerzalna cestnina tudi za tujce
Cestninski sistem bo veljal tudi denimo za motorna kolesa in tuja vozila, vendar podrobnosti ureditve še niso znane. Po dosedanjih zamislih bo ureditev temeljila na satelitsko vodenem sistemu, vsako vozilo pa bo imelo inštaliran sprejemnik.

Nizozemcem se verjetno ne bo posebej lahko privaditi na nov sistem, saj do sedaj niso plačevali za vožnjo niti po nekaterih avtocestah. Vendar jih ne pričakuje le palica, ampak tudi korenček. Davki pri nakupu in potem vzdrževanju avtomobila se bodo znižali. Z različnimi ukrepi bomo izboljšali sistem javnega prevoza, pravi Neuwen in dodaja, da bodo od novega sistema imeli koristi tudi tisti, ki bo plačali več: "Tisti, ki se veliko vozijo, bomo res morali nekoliko bolj globoko seči v žep. A v zameno jih pričakujejo znatno bolj pretočne ceste kot doslej." 

Komentarjev 1
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Če nimate uporabniškega računa, izberite enega od ponujenih načinov in se registrirajte v nekaj hitrih korakih.