"Opažamo tudi, da so nekatera podjetja, ki nudijo plačila pod pragom tveganja revščine in slabe delovne pogoje ter posledično na evropskem ali balkanskem trgu ne najdejo delavcev, na modelu uvažanja delavcev iz Azije utemeljila celo svoje poslovne modele," so povedali na ministrstvu.
Kot so pojasnili, ta trend spremljajo že nekaj časa in pripravljajo možen nabor ukrepov, s katerimi bi primerno kaznovali kršitelje ter končali prakse socialnega dampinga, ki da so jih delodajalci v preteklih letih množično uporabljali.
"Ministrstvo za delo najostreje obsoja vse delodajalce, ki nelegalno izkoriščajo tuje delavce in s tem v državi izvajajo socialni damping," so sklenili.
Podpisali memorandum o soglasju med državama
Slovenija je s Filipini sicer minuli teden podpisala memorandum o soglasju med državama o sodelovanju na področju dela, katerega cilj je zagotovitev in spodbujanje dostojnega dela, ki bo temeljilo na varnem in pravičnem zaposlovanju Filipincev v Sloveniji. Je pa memorandum precej okviren dokument, v katerem državi izražata namero o sodelovanju.
Generalna direktorica Zavoda RS za zaposlovanje Greta Metka Barbo Škerbinc je v začetku marca poudarila, da je namen dogovora med stranema vzpostavitev kontroliranega procesa delovnih migracij v izogib izkoriščanju. "Naš namen je dejansko preprečevati izkoriščanje in nezakonite poslovne prakse," je opozorila in dodala, da bi se s tovrstnim sodelovanjem držav preprečilo, da Filipinci posrednikom plačujejo za prihod na delo v Slovenijo. TV Slovenija je namreč nedavno razkrila, da za to odštejejo več tisoč evrov.
Sindikati opozarjajo na to, da so prevozniki izbrali bližnjice
Sindikat voznikov avtobusov in Konfederacija sindikatov 90 Slovenije pa sta danes opozorila na slabe delovne pogoje voznikov avtobusov. Namesto da bi jih uredili in voznikom dvignili plače, so delodajalci po njihovih opozorilih "izbrali bližnjico" z uvozom tuje delovne sile, ta pa je še bolj podvržena kršitvam delovne zakonodaje.
Tak primer je skupina 11 filipinskih delavcev, ki kot vozniki avtobusov preizkusno obdobje opravljajo pri podjetju Arriva, o čemer je v ponedeljek poročala TV Slovenija. "11 delavcev je nastanjenih v hišo, ki nima centralnega ogrevanja, temveč je na voljo zgolj ena manjša peč na drva v eni sobi. Na stenah je plesen, v edini kopalnici teče voda, če pa priključijo električni grelec, ostane cela hiša brez elektrike," je razmere v katerih so nastanjeni filipinski vozniki avtobusov na novinarski konferenci opisal Damjan Volf, predsednik Konfederacije sindikatov 90 Slovenije (KS 90). Za te nečloveške razmere je moral vsak delavec mesečno odšteti med 200 in 230 evrov, pri čemer so v prvem mesecu prejeli cca. 600 evrov, v drugem mesecu pa 1.000 evrov na račun, pravijo v sindikatu.
Volf: Ti pogoji sodijo v neko drugo stoletje
"Ne moremo se znebiti občutka, da so ti delavci pripeljani s prevaro in lažnimi obljubami, zato da potem tu opravljajo delo za nedostojno plačilo in za pogoje, ki sodijo v neko drugo stoletje," je ob tem izpostavil Volf in poudaril, da je delavce v Slovenijo
pripeljala kadrovska agencija Workforce.
Vendar delavci niso zaposleni pri kadrovski agenciji, temveč neposredno pri Arrivi, Workforce pa ostane pravno samo najemodajalec in tisti, ki integrira te uboge delavce v okolje kamor so prišli, trdijo v sindikatu. S tem se delodajalec zakonito izmakne tudi vsem odgovornostim za pogoje v katerih živijo. "Uvoz tuje delovne sile spominja bolj na trgovino z ljudmi, kot na zakonito posredovanje," je ocenil Volf.
V Sloveniji trenutno dela okoli 400 Filipincev.
Odziv Arrive: Zavezani smo zagotavljanju varnih, dostojnih in poštenih delovnih pogojev
Po objavi članka smo prejeli dopis s strani družbe Arriva, ki ga v celoti, nelektoriranega, objavljamo spodaj v članku.
"V družbi Arriva smo zavezani zagotavljanju varnih, dostojnih in poštenih delovnih pogojev za vse naše zaposlene. Spoštujemo socialni dialog in smo vedno pripravljeni na konstruktivne pogovore s socialnimi partnerji, saj verjamemo, da je dialog ključ do iskanja vzdržnih rešitev tako za zaposlene kot za nemoteno delovanje javnega potniškega prometa v Sloveniji.
Plače voznikov avtobusov so določene v skladu s kolektivnimi pogodbami in zakonskimi okvirji, pogovori o morebitnih izboljšavah pogojev dela pa že potekajo.
Zaposlovanje in usposabljanje voznikov
Pomanjkanje avtobusnih voznikov je izziv, s katerim se soočajo prevozniki po vsej Evropi, vključno s Slovenijo. Na ta trend vplivajo demografske spremembe, zmanjšano zanimanje za poklic voznika in povečan obseg prevoznih storitev.
Da bi zagotovili nemoteno delovanje javnega prevoza, v Arrivi izvajamo celovit pristop k zaposlovanju in usposabljanju novih voznikov, ki vključuje:
• Aktivno zaposlovanje domačih in tujih kandidatov, da zapolnimo kadrovski primanjkljaj.
• Izboljšanje pogojev dela in organizacije, da privabimo in zadržimo voznike.
• Sodelovanje z izobraževalnimi ustanovami, da mlade spodbudimo k izbiri poklica voznika avtobusa.
• Interne programe certificiranja in prilagoditvenega usposabljanja, da zagotovimo visoke standarde varnosti in kakovosti storitev.
V podjetju Arriva dajemo izjemen poudarek varnosti in strokovni usposobljenosti vseh naših voznikov, ne glede na državo izvora. Vsi vozniki morajo izpolnjevati vse pogoje, ki jih določajo slovenski predpisi in varnostni standardi. Pri zaposlovanju domačih in tujih državljanov upoštevamo enake pogoje in zahteve, ter vsem zagotavljamo enake pravice in obveznosti.
Bivalni pogoji tujih delavcev
V podjetju Arriva jemljemo dobrobit naših zaposlenih zelo resno in si prizadevamo za zagotavljanje primernih bivalnih pogojev za vse naše zaposlene, ki so prišli iz tujine.
Nastanitev delavcev iz Filipinov organizira podjetje Workforce. Kljub temu, da namestitve niso neposredno v naši domeni, smo odgovorni za dobrobit naših zaposlenih in jih spodbujamo, da nam morebitne težave pri nastanitvi nemudoma sporočijo, da lahko skupaj poiščemo rešitve.
Zaradi navedb o neprimernih bivalnih razmerah smo nemudoma ukrepali in:
• Sklicali sestanek s podjetjem Workforce, na katerem smo zahtevali pojasnila ter takojšnje ukrepe za izboljšanje pogojev.
• Izvajamo dodatne preglede nastanitev, da zagotovimo skladnost s standardi in dogovorjenimi pogoji.
• Od Workforce smo zahtevali konkretne rešitve, vključno s takojšnjimi izboljšavami ali po potrebi spremembo nastanitve.
• Vzpostavljamo jasen komunikacijski kanal za zaposlene, kjer bodo lahko varno in neposredno poročali o morebitnih težavah z bivanjem.
V Arrivi pričakujemo odgovorno ravnanje vseh deležnikov in bomo tudi v prihodnje skrbeli za to, da so pogoji bivanja in dela v skladu z dogovori ter mednarodnimi standardi."
*Fotografiji sta simbolični
dezurni@styria-media.si
hm, dejmo mal razčistit. komu so filipinci plačevali 200€ za stanovanje ? kadrovski agenciji ali sobodajalcu ? in kot drugič, čemu rabimo agencije, zavod za zaposlovanje in študentske servise ? samo zato da odirajo . odirajo ! smo že pozabii… ...prikaži več samo na luko koper in njihove pogodbene delavce, pa ne bom naprej našteval do tistih firm z ribami.kadrovske agencije- ha, zrihta službo krepko pod minimalca potem pa vsak mesec pobere procente. isto študenstske agencije. a firma nima računovodje ?
Zavedati se moramo. da če bodo ti filipinski delavci najeli stanovanje za 500E ne bodo mogli nič poslati domov ali prihraniti. Prihod teh delavcev pa je vezan na to, prihraniti, preživetoi sam in družina. Zato se sindikati naj nehajo naslajati… ...prikaži več na teh problemih brez da bi razčistili vse parametre.
Golob uvaža sužnje.