Še lansko poletje je slovenska prestolnica pokala po šivih in podirala rekord za rekordom glede na število turistov in nočitev. Že nekaj let zaporedoma so bile številke vse bolj bleščeče, Ljubljana je pridobivala na ugledu na svetovnem zemljevidu zaželenih destinacij, gostinci in hotelirji pa so si veselo meli roke.
Letošnja slika je nekoliko drugačna. Če je na eni strani tehtnice mirnejša in prazna Ljubljana, ki je iskreno rečeno skoraj neprepoznavna, in kot taka bolj pogodu domačinom, pa turističnim delavcem na drugi strani povzroča obilo skrbi. Čeprav se številke iz dneva v dan izboljšujejo, in so nekateri hoteli v Ljubljani skoraj 30-odstotno zasedeni, je to daleč od pričakovanj pred začetkom sezone.
Da je letošnje poletje nekaj posebnega, dovolj zgovorno dokazuje pogled na prazen Prešernov trg, kjer se po navadi tare turistov, ki se trudijo posneti vrhunsko fotografijo. Razen rednih gostov Prešernovega trga, ki se zadržujejo na klopcah ob Frančiškanski cerkvi in na Prešernovem spomeniku, se danes na njem nahajajo le tisti, ki ga zgolj prečijo in hitijo po drugih opravkih.
Posebej se pozna, da v Sloveniji letos ne dopustuje veliko Italijanov, ki so sicer med prevladujočimi gosti. Kot se je pošalila uslužbenka Caffe Antica, jih po navadi takoj slišiš, kako se glasno pogovarjajo po centru. Letos niti oni ne presekajo tišine.
Gostinci v centru Ljubljane v en glas zatrjujejo, da gre za katastrofalno stanje. Med sprehodom žalosti pogled na številne gostilne in restavracije, ki samevajo, natakarji pa z žalobnim pogledom spremljajo ljudi, ki hodijo mimo. Večina je sicer zadovoljnih, da se je situacija vsaj nekoliko popravila in ob koncih tedna sprejemajo več ljudi, vseeno pa je to daleč od lanskoletnih številk.
So se pa nekateri poslužili različnih tehnik pospeševanja prodaje, med drugim s popusti, drugi so v ponudbo vključili študentske bone. Nekoliko so k boljšemu obisku in k prepoznavnosti prispevale tudi nagrade s strani ocenjevalcev priznanega gastronomskega vodiča Michelin.
Čeprav je akcija z znižanjem cen za -30% po karanteni v gostilni Sokol uspela in je pritegnila številne goste, danes ni več aktualna. Posledica? Skoraj ničen obisk, razkrije natakar, ki navrže nič kaj optimistično napoved, da se lokali in restvarcije v centru letos ne bodo več pobrali.
Trend se izboljšuje
Turistični ponudniki opažajo, da se trend v zadnjih dnevih oziroma tednih nekoliko izboljšuje, saj turistov pred tem praktično ni bilo. "Procentualno bi rekel, da je tujcev za 15-odstokov napram lanskemu letu. Trend se izboljšuje in je vedno več turistov, posebej italijanskih. Tik po odprtju lokalov so prevladovali domači gostje, sedaj se ta odstotek domačih gostov s tujci izenačuje," številke razkrijeta uslužbenca restavracije Paninoteka.
Malo manj optimistična je delavka v Caffe Anitco: "Turistov je v primerjavi s prejšnjimi leti nula. So, vendar so bodisi naključni, tisti, ki pa so prišli, jih je občutno manj kot sicer. Tudi če se meje odpirajo, težko verjamem, da bodo vsi 'navalili' in prišli."
"Domačini pravijo, da jim je bolj simpatično, ker je manj ljudi, mi, ki smo vsaj sezonsko odvisni od turizma, pa nam je malo manj," ambivalenco med željami domačinov in turističnih delavcev predstavi uslužbenka Caffe Antica.
Pozitivna stran: več Slovencev
Poleg gostincev so najbolj na udaru tudi hotelirji. Po podatkih SURS za obdobje od januarja do maja 2020 so obiskovalci v Ljubljani v prvih petih mesecih ustvarili 240.621 nočitev, od tega tuji gostje 218.902. Lani v tem obdobju so bile številke skoraj trikrat večje, saj je bilo 690.080 nočitev, pri čemer so jih tuji gostje opravili 648.528.
Prav tako so premišljeni tudi gostje, zato ne čudi, da je večina t.i. last minute rezervacij. "Vse se zgodi znotraj enega tedna, zelo veliko rezervacij je tudi za isti oziroma naslednji dan. Govorimo pa to o 20-30 odstotni zasedenost. So pa to večinoma pari, nekaj je tudi družin, ki rezervirajo največ dve nočitvi," pove Željko Vrhovac iz Hotela Slon.
"Število rezervacij se spreminja iz dneva v dan, odvisno, kakšne informacije se pojavljajo v medijih, največ je last minute rezervacij, procentualno se je povečal tudi t.i. walk in, ko gosti brez vsakršne rezervacije pridejo vprašat, če je še kaj prosto. Večinoma se ljudje odločajo zadnji hip," doda uslužbenka City Hotela. Če so lani ta čas imeli v povprečju 350 gostov, jih je sedaj približno 100, naj pa bi bila situacija v drugih hotelih po njenih besedah precej slabša.
Hotelirje veseli predvsem to, da je letos, tudi na račun turističnih bonov, več domačih gostov. Zanje so pripravili številne pakete in določene ugodnosti, ki bi jih dodatno prepričale k obisku. V Hotelu Slon so za slovenske goste tako pripravili nabor štirih paketov, v prihodnjih dneh bodo objavili še štiri, ki bodo tematsko povezani s produkti Turizma Ljubljana.
Prav tako so prilagodili cene. "Zdaj imamo vsi hoteli cene le nad tistim minimumom, ki ga moraš doseči. Če pogledamo primerjavo z lanskim letom, ko je bila povprečna cena za dvoposteljno sobo 120-130 evrov, je letos ta le okoli 80 evrov," razkrije receptorka City Hotela Ljubljana.
Ladjice samevajo
Nič manj slabo ne kaže niti ostalim turističnim ponudnikom v Ljubljani. Ladjice na Ljubljanici vztrajno vozijo, pa čeprav so prazne oziroma na ogled peljejo le dve osebi. Kot pove delavka pri Ladji žaba, ki vozi vsako polno uro, se da preživeti, saj imajo nizke stroške. "Letos je katastrofa. Lani so bili prav bajni zaslužki, zdaj pa je ravno za preživeti, pa še to je kakšen dan manj kot po navadi. Barka sprejme 48 ljudi, lani jih je bilo vsako uro najmanj 20, dostikrat tudi 48 in smo morali šteti. Letos sta po dva oziroma trije, ravno toliko, da se nam še splača."
Opaža, da se letos dosti več vozijo Slovenci, najbolj pa pogreša Italijane, ki so lani ustvarili 90 odstotkov vsega prometa. Ladijskim ponudnikom ne gre na roko niti občina, ki bo kmalu uvedla poskusno dobo redne ladijske linije. To bo med njimi konkurenco še zaostrilo, zato se trudijo to preprečiti.
Čeprav je bila trgovinica s suvenirji na ljubljanski tržnici ob našem prihodu dobro obiskana, je prodajalka dejala, da je letos le za približno 10 odstotkov prometa, kot ga je bilo prejšnja leta. Po njenih besedah je veliko domačih kupcev, vendar tudi oni ne morejo rešiti izpada dohodka.
Kako pa kaže ostalim kulturnim institucijam in znamenitostim v Ljubljani? "Za julij imamo trenutno statistiko o obisku sedmih kulturnih institucij, kot so Mednarodni grafični likovni center, Mestni muzej, Muzej novejše zgodovine, Narodna galerija, Narodni muzej Slovenije na Muzejski, Plečnikova hiša ter Slovenski etnografski muzej, za junij pa imamo še podatke za Ljubljanski grad in Narodni muzej Slovenije na Metelkovi. Letošnjega junija in v prvih desetih dneh julija jih je obiskalo 6183 obiskovalcev," sporočajo iz Turizma Ljubljana.
Italijani so po njihovi situaciji previdni in v Lj zdaj ne hodijo zato, ker jih skrbi prevec odprta meja Slovenije z balkanom kjer so trenutna zarisca virusa. Poglejte kaj italijanska porocila pa vam bo jasno...
podobno, kot da bi se kura jokala , da ne more v miru pojesti črva, ker se boji, da jo bo pojedla lisica, v sloveniji je očitno pomembno samo, kaj se dogaja na hrvaškem in v ljubljani. takšen občutek dobiš… ...prikaži več na tem portalu. vprašajte raje ljudi v kp, mb,ms,kr...kako se počutijo in kako preživijo, ne pa hedoniste povečini prisesane na državne jasli, ki jim je onemogočeno celodnevno posedanje po lokalih. včasih so rekli, ko je kriza, je kriza za vse.
Gostinci vedno nekaj jamrajo. A res nimajo nobene rezerve za hude čase, to ima vsak dober gospodar. Sedaj pa pričakujejo od vlade, katero pomagajo "rusiti", ne vem kakšne ugodnosti in pomoč