Križarjenje je bilo dolgo na družinskem seznamu želja med počitnikovanji. Otroka sta že dovolj velika, da smo se odločili, da bomo jesenske počitnice končno prvič preživeli na križarki. Pred tem sem imel pomisleke, saj me hitro obide vrtoglavica. Ampak, treba je poskusiti. O križarjenjih sem z različnih strani poslušal zgolj besede hvale, prav nihče ni imel slabe izkušnje. Čeprav sem slišal tudi zgodbe o tem, da so se na razburkanem morju premikale vzmetnice.
En teden, tri različna morja
Za prvo križarjenje smo se odločili za agencijsko ponudbo, skupinsko križarjenje z agencijskim vodičem, ki se je kasneje izkazalo za odlično. Kako smo izbrali križarjenje? Veliko se jih odloča na podlagi ladje, saj so različno stare in moderne, različno velike in ponujajo različno veliko vsebine. Sami smo se odločili, da odplujemo iz pristanišča v bližini Slovenije. Pri tem je treba poudariti, da smo rezervacijo opravili že pol leta prej in že takrat lovili zadnje proste kabine na ladji, ki sprejme dobrih 2.000 potnikov. Odločili smo se za križarjenje po vzhodnem Sredozemlju s startom iz Benetk, v upanju na še vedno dovolj visoke temperature, ki obljubljajo tudi kopanje v morju. Kot se je izkazalo na koncu, smo imeli srečo. Proti jugu smo pluli kar po treh morjih (Jadransko, Ionsko in Egejsko) proti Črni gori in kasneje proti Grčiji (Santorini in Mykonos).
V Grčiji so vztrajale za jesen visoke temperature, do 26 stopinj Celzija. Morje je bilo še vedno toplo (23 stopinj Celzija). Na drugem koncu Evrope (zahodno Sredozemlje) so imeli potniki na križarkah manj sreče, saj je ravno med jesenskimi šolskimi počitnicami Evropo zajelo orkansko neurje, ki je močno spremenilo program ladjarjev, številnim potnikom pa poleg odpovedi ogledov mest, povzročilo tudi nekaj slabosti ob zibanju velikih ladij. Ladje imajo sicer odlično tehnologijo, ki nevtralizira večja nagibanja, vsemogočna pa tehnologija vedno ni. Skoraj ves teden smo preživeli v kopalkah in v natikačih. Moj nasvet je, da jeseni računate tudi na to, da vam lahko slabo vreme prekriža načrte in izberete cilje, kjer je možnosti, za kaj takega manj.
Kako se 2.000 ljudi na hitro vkrca na ladjo?
Start je bil torej v Benetkah. Parkirišče za osebno vozilo smo rezervirali mesec dni prej. Teden dni parkiranja stane 115 evrov, kar je cenejše od organiziranega prevoza. Prijava in vkrcanje na ladjo poteka drugače, kot na letališčih. Najprej oddate prtljago, ki jo kasneje, enkrat do večera, dobite pred vrata ladijske kabine. Nato sledi registracija. Prav vsakega potnika na terminalu fotografirajo, zato, da vas ob vsakem vkrcanju na ladjo prepoznajo. Za vstop na ladjo veljajo stroga pravila, torbe gredo vselej skozi rentgen. Po registraciji prejmete številko in počakate v čakalnici, da za vkrcanje na ladjo pride na vrsto vaša skupina. Le z dobro organizacijo lahko vkrcanje in izkrcanje 2.000 ljudi večkrat na dan poteka hitro in učinkovito.
Varnostni protokol je obvezen
Ko pridete na ladjo, vas osebje najprej napoti do vaše kabine. Pomembno je vedeti, da je zelo težko dobiti kabine za pet oseb, včasih tudi za štiri. Naša kabina je imela majhno kopalnico s straniščno školjko in kabino za prhanje, zakonsko posteljo, na stranicah sobe pa sta bili še dve zložljivi postelji, kot pograda, za otroke. Sobe imajo tudi eno malo večjo omaro, televizijo in sef, naša je imela tudi okno. Kar se nam je zdelo odlično, pa čeprav je kar nekaj znancev dejalo, da je kabina brez okna dovolj, saj večino časa v kabini le spiš. Mi priporočamo okno, saj imate zjutraj odličen pogled, kot iz razglednice, na mesta, ki jih obiskujete. Če vam proračun to dopušča, rezervirajte kabino z balkonom. V tem primeru lahko zajtrk, ki vam ga brezplačno prinesejo v kabino, v miru pojeste ob razgledu na Santorini ali Mykonos, na primer.
Še en nasvet za začetnike. V sobi vas pričakajo osebne ladijske kartice, ki služijo kot ključ kabine, z njimi pa tudi vstopate in izstopate iz ladje, prav tako plačujete. Na ladji se z gotovino ali bančnimi karticami ne plačuje. Vedno ob vkrcanju sledi varnostni protokol, pri katerem vam osebje aktivira omenjene kartice. Na televiziji v kabini vam z animacijo prikažejo varnostni protokol in varnostni načrt, vi pa se morate s karticami zglasiti na, za vas predvidenem mestu na ladji, kjer vam aktivirajo kartico in lahko z njo začnete plačevati. Dokler vsi ne opravijo varnostnega protokola, ladja ne izpljuje iz pristanišča. Na ladji so reševalni čolni za prav vse potnike, v sobah so varnostni jopiči za v vodo. Otroci do 12 leta dobijo posebne zapestnice, s pomočjo katerih jih pripeljejo do kabine in staršev, če se na ladji izgubijo. Tega ne ignorirajte, tudi, če se otrok upira. Naša ladja je imela 13 nadstropij, kar pomeni, da smo se še starši lovili dan, ali dva, da smo se navadili, kje na ladji je kaj.
Plačuje se z ladijsko kartico
Kako je z denarjem? Pomembno, napitnine se na ladji ne plačujejo. Te vam ladjar ali agencija zaračunajo vnaprej. Poleg aranžmaja za teden dni računajte še na kakšnih 200 evrov za napitnine, ki gredo številčni posadki na ladji. Ladjar tudi zahteva, da se kot depozit na njihov račun naloži minimalno 250 evrov na kabino. To lahko storite na posebnih avtomatih z bančno kartico, ali na recepciji položite gotovini. To pomeni, da imate na razpolago 250 evrov za plačevanje, dan pred koncem plovbe, pa morate narediti obračun. Če porabite več, doplačate, če porabite manj, vam denar vrnejo. Plačevali boste za pijačo, hrano v posebnih restavracijah (na primer suši), v trgovinah, wellnessu. Ladjarji imajo tudi svoje aplikacije, s katerimi lahko preverjate stanje na svojem računu in še marsikaj drugega. Mi se za nakup paketa pijač nismo odločili, saj so cene precej zasoljene, je pa v tem primeru količina alkoholnih pijač skoraj neomejena. Raje smo se odločili, da pijačo plačujemo sproti, čeprav na vsako pijačo zaračunajo še 15 odstotkov postrežnine. Kapučino tako stane dobre štiri evro, gazirane pijače štiri evre, alkoholne bistveno več. Voda, kava, čaji so ves dan na voljo brezplačno, sokovi iz avtomata so brezplačni do 11. ure. Na koncu se je to izkazalo za dobro, razen, če ne bi popili ogromne količine alkohola, kar pa ni bil naš cilj.
Hrana čista desetka
Hrana je eden od vrhuncev križarjenja. Pomembno je, da pred križarjenjem določite termin večerje. Prednost izbire imajo po navadi tisti, ki rezervirajo dražje kabine. Drugi termin je bil ob 21.15, kar je dokaj pozno za tiste, z majhnimi otroki. Gre za postreženo večerjo, ki poteka v restavraciji. Tam imate vedno rezervirane stole in mizo na svoje ime, hrana pa je vrhunska. Enkrat na križarjenje je organizirana tudi kapitanova večerja, ki velja za enega od vrhuncev križarjenja. Takrat veljajo tudi pravila oblačenja. Predlagamo, da se oblečete svečano, kot za na poroko. Če vam ni do zajtrka, kosila, ali večerje v restavraciji, lahko vedno jeste v bifeju. In tudi tam je bila hrana čista desetka. Poleg zajtrka, kosila in večerje imate na voljo tudi dopoldansko in popoldansko malico, če se odločite za večerno zabavo, imate na voljo celo prigrizke med polnočjo in drugo uro zjutraj. Vsak dan je bil na voljo italijanski kotiček z rižotami, paštami in sladicami, vsak dan kuharski mojstri pripravijo pet vrst vrhunskih pic, burgerji niso nič slabši kot v restavracijah, enako velja za ribe, zrezke na žaru. Kakovost sestavin je odlična, nad hrano boste težko razočarani.
Od plesnih predstav, do dobrih žurov in glasbe v živo
Dogajanje na ladji je pestro. Od predstav vsak večer v dveh terminih, do glasbe v živo, zabav z DJ-i. Res se najde vsaj kakšna stvar za vsakega. Lahko se zavlečete v kakšen miren kotiček in uživate v soncu in dobri knjigi, lahko pa se prepustite bogatemu programu na ladji, od iger z nagradami do plesnih uric, na naši ladji so imeli igrišča za košarko, nogomet, tenis, mize za namizni tenis in ročni nogomet, dva bazena in tudi vodni park za najmlajše. Ob obilni hrani lahko kalorije porabite tudi v odlično opremljenih telovadnicah. V kabino, ki so izjemno čiste, vsak dan prejmete tudi ladijski dnevnik v angleškem jeziku, v katerem so navedena vsa navodila potovanja za dan naprej. Če se odločite za skupinsko križarjenje s slovensko agencijo, vam bodo dostavili tudi prevod ladijskega dnevnika.
Lahko vas pustijo na pomolu in odpotujete na lastne stroške domov
Izleti. Ne bodite presenečeni, če program ne bo udejanjenj v celoti. Veliko je odvisno od vremena na poti. Na naših počitnicah je zaradi močnega vetra in petmetrskih valov odpadel izlet v Ancono v Italiji. Ladjar se sicer lahko odloči, da ladjo zasidra v drugem pristanišču, če je to varno. Ker je v Jadranskem morju pihal močan veter, smo se morali sprijazniti z dodatnim dnem na ladji. Pred določenimi izleti je treba dobiti tudi termine za izkrcanje. To je pomembno predvsem takrat, ko se ladja ne zasidra v pristanišču, ampak je omogočen dostop do obale le s pomočjo tenderjev – ladjic, s katerimi potnike prepeljejo iz ladje na obalo in nazaj. To pomeni, da se lahko prvi potniki izkrcajo tudi uro in pol pred zadnjimi. Prednost imajo gostje, ki doplačajo to možnost, po navadi tudi tisti, ki se odločijo za organizirane izlete v skupinah. To je pomembno predvsem zato, da si znate dobro organizirati dan, če se odločite, da boste določeno destinacijo raziskali sami, morda najeli avto, se odpraivli na avtobus javnega prometa … Še bolj pomembno je, da se držite točne ure odhoda ladje. Če zadnji tender odrine iz obale ob 17.30, to pomeni ob 17.30 in ne 17.31. Če boste zamudili, vas ne bodo čakali. Številni ostanejo na kopnem in se morajo potem sami znajti, kako pridi na naslednjo lokacijo. Včasih to ni mogoče, tako, da lahko razmišljate le še o poti domov in dodatnih stroških.
Če se znajdete, na izlete brez agencije
Organizirani izleti preko agencije, da ali ne? Izleti, sploh, če ste družina, lahko predstavljajo velik strošek, zato je naš nasvet, da se organizirate sami, če ste tega sposobni. Veliko ljudi ni vajenih načrtovati, se ne znajdejo v tujini, treba je obvladati tuj jezik, saj se je pogosto treba zmeniti tudi za najem avtomobila itd. Predvsem veliko upokojencev je obiskalo organizirane izlete, saj je poskrbljeno za vse, tudi pravočasno vrnitev na ladjo. Če izlet načrtujete sami, lahko prihranite veliko denarja, ni vam treba raziskovati v skupini, lahko vidite še več. Vendar pa je treba dobro organizirati dan, predvsem pa pazite, da boste pravočasno nazaj na ladji. Mi smo preizkusili oboje in naslednjič se bomo na izlete izključno podali sami. Na enem samem izletu lahko štiričlanska družina brez težav privarčuje tudi 200 evrov, odvisno od programa.
Odlično razmerje med ceno in dobljenim
Končna ocena in cena. Jesensko tedensko križarjenje lahko z dobro organizacijo za štiričlansko družino stane dobrih 2.000 evrov, skupaj s stroški na poti. Če ste terminsko prilagodljivi, obstajajo številne ugodne akcije, ki lahko plovbo še močno pocenijo. Znesek je bil v primerjavi z letenjem, najemom vozil v tujini, namestitvijo v hotelih, zelo ugoden. Hrana je boljša kot v hotelih na celinah, v tednu dni smo prepluli tri morja, videli tri države, tudi lokacije, ki jih verjetno ne bi nikoli obiskali. Na primer Mykonos, ki je znan po tem, da je ena najdražjih počitniških destinacij na svetu. Mykonos je bil v toplem jesenskem soncu zares čudovit in predvsem prazen, brez turistov. Če vam je kosilo na celini predrago, se lahko kadarkoli vkrcate na ladjo, pojeste kosilo in večerjo, in se podate nazaj na ogled mesta.
V tednu dni na križarki doživiš zares veliko, imeli smo tudi srečo, da smo lahko pozne jesenske dni preživeli v kopalkah, natikačih in prosti čas izkoristili tudi za kopanje v še vedno toplem Egejskem morju. Vsekakor držijo besede številnih, ki so preizkusili križarjenje in po koncu dejali, da te zasvoji. Drži.