Popotnik
1702 ogledov

"Deležni smo bili enakih ukrepov kot tisti, ki jim je promet upadel za 20 odstotkov"

avtobus Saša Despot
Če so bili v preteklih letih prizori, ko avtobusi odložijo po cele trume tujih turistov pred turističnimi atrakcijami med poletno sezono stalna praksa, je bila letos situacija povsem drugačna.

Glede na število izdanih licenc Obrtniško-podjetniška zbornica Slovenije (OZS) ocenjuje, da je v Sloveniji okoli 1500 podjetij, ki se ukvarjajo le s turističnimi prevozi in nimajo nobenih kombinacij s šolskimi ali delavskimi prevozi. Ker jih je večina, vsaj na začetku epidemije, obstala, nič boljše pa ni bilo niti po njenem preklicu, lahko trenutno govorimo o 90 odstotnem izpadu dohodkov v omenjenem sektorju.

avtobus | Avtor: Saša Despot Saša Despot
Čeprav se z začetkom šole pričakuje delni šolski turizem in nekaj posameznih skupinskih prevozov, je njihova prihodnost negotova, opozarja predsednik avtobusnega odbora pri OZS Peter Mirt: "Tujih gostov ne bo, domači pa že po rezervacijah odpovedujejo zaradi strahu pred novimi okužbami. Turistični prevozniki dejansko ne delajo nič oziroma nekje do deset odstotkov."

Po njegovih besedah uradno še ni popadlo nobeno podjetje, a kot pravi, bodo problemi nastali po koncu moratorijev (op.a. odlog plačila mesečnih anuitet kredita) leasing hiš in bank. "Če do takrat ne bo dela, pa bo prišlo v številnih primerih do zapiranja podjetij, ki se ukvarjajo s to dejavnostjo," svari Mirt.

Goriška Brda Turistični boni Popotnik Ko država ponudi poslovno priložnost

Glavno sezono zamudili, ponekod sledila odpuščanja

Da prevozniška podjetja dihajo na škrge, potrdijo tudi sama. V družbi Point2Point, ki se ukvarja z individualnimi prevozi na letališča ter prevozi po naročilu strank, so nam zaskrbljeno dejali, da števila zaposlenih (zaenkrat) še niso oklestili, ker porabljajo lastne rezerve. V povprečju, od sredine marca do danes, zaznavajo okoli 90 odstotni izpad dohodkov glede na pretekla leta.

"Glavno sezono, ki običajno traja od sredine aprila pa vse do sredine oktobra, smo letos v celoti zamudili, zato bo izpad nemogoče nadoknaditi. Ker izvajamo zgolj individualne prevoze, število prepeljanih potnikov po marcu 2020 ni visoko, v večini so to poslovneži z nujno poslovno potjo ter Slovenci, ki so v času razglasitve epidemije obstali v tujini. Največ zanimanja pa je za okoliška letališča," povedo v podjetju.

Goopti kombi | Avtor: Goopti Goopti
Drugače je pri družbi GoOpti, kjer se je število zaposlenih znižalo za več kot polovico. Čeprav so veseli, da je bilo poleti vsaj nekaj prometa do bližnjih letališč (Brnik, Dunaj, Benetke) in da številke še vedno počasi rastejo v odstotkih glede na lansko leto, so realni in pravijo, da izpada ne bodo uspeli nikoli nadoknaditi.

"Ker je bil GoOpti specializiran za prevoze na letališča, na potovanja z letali pa je epidemija izredno negativno vplivala, tudi mi čutimo skoraj 90 odstotno zmanjšanje obsega dela. Prevozi na letališča se bodo povrnila na nivo leta 2019 šele čez nekaj let. Do takrat bomo morali najti nove priložnosti na drugih področjih, kot je na primer dostava blaga oziroma druge oblike prevoza," novo možnost za poslovanje navedejo pri družbi GoOpti.

torsus pretorian terenski avtobus Koronavirus Avto Ali se bomo zaradi koronavirusa takole vozili z avtobusi?

Nič manj pa ni epidemija prizadela niti večjih podjetij, kot sta Nomago in Arriva. Pri slednjih so v primerjavi z lanskim letom prihodki upadli za 40 odstotkov, saj so se zaradi novih higienskih priporočil Nacionalnega inštituta za javno zdravje kapacitete avtobusov znižale za povprečno 30 odstotkov, kar posledično dovoljuje manjše število potnikov na avtobusih. S 1. julijem pa se je tudi znatno povečalo število rednih uporabnikov javnega potniškega prometa, ki so upravičeni do brezplačnih prevozov.

Večje posledice epidemije so sicer vidne pri občasnih prevozih zaključenih skupin in turistični prevozi po turističnih aranžmajih, ki jih ponujajo v lastni turistični agenciji. Ti so se zmanjšali za 95 odstotkov. Upadli pa so tudi prihodki iz delavskih prevozov zaradi znatnega zmanjšanja obsega dela pri določenih naročnikih. "Tako velikega izpada prihodkov ob vseh omejitvah v dejavnosti javnega prevoza potnikov ni bilo mogoče nadomestiti," sklenejo pri podjetju Arriva.

S strani države malo posluha

Da je njihova prihodnost negotova, da tujih gostov ne bo, in da domači gosti zaradi strahu pred novimi okužbami rezervacije mrzlično odpovedujejo oziroma se zanje odločajo v zadnjem trenutku, opozarjajo vsi, a pravega posluha s strani države ne dobijo.

Ker je kazalo, da vlada zahtev prevoznikov, združenih v sekcijo za promet pri Obrtno-podjetniški zbornici Slovenije, ne bo vključila v tretji paket protikoronskih ukrepov, so konec maja grozili tudi s stavko in cestnimi blokadami. Kljub sestankom z ministrom za infrastrukturo Jernejem Vrtovcem, ki je prevoznikom obljubil, da bo naredil vse, da jim pomaga, skupnega dogovora ni bilo. Ker so pogajanja takrat stekla, so prevozniki protest zamrznili. 

Določene pomoči so sicer, tako kot vsi ostali podjetniki, bili deležni, a izključno le prevozniki niso prejeli nič, kot denimo v turizmu vavčerje. Tako je na prevoznikih samih, da se s krizo spopadejo po svojih najboljših močeh.

Avtobus | Avtor: Profimedia Fotografija je simbolična. Profimedia
"Žal je na prevoznike, turistične agencije in organizatorje dogodkov epidemija daleč najmočneje vplivala. Deležni pa smo bili enakih ukrepov kot tisti, ki jim je promet upadel za 20 odstotkov. Vsekakor ni sorazmerno in bi pričakovali dodatno pomoč za najbolj prizadete. Uravnilovka omogoča, da nekateri dejansko profitirajo, medtem ko drugim še zdaleč ne pomaga dovolj," so kritični pri družbi GoOpti.

Airbnb nova pravila Popotnik Tega po novem ne boste smeli početi v Airbnbju

Podobnega mnenja so tudi pri podjetju Point2Point, kjer se strinjajo, da je bila za čas karantene pomoč ustrezna. "Po karanteni pa bi izpostavil nezmožnost koriščenja bonov pri ostalih turističnih ponudnikih, ki so bili omejeni zgolj na bivanje, in povračilo plač ter prispevkov za samozaposlene. povračilo po končani karanteni je namreč možno zgolj za zaposlene, medtem ko za samozaposlene (s.p.) od 15. maja dalje ni več nobene pomoči ali olajšave," pa so konkretni pri podjetju Point2Point.

Komentarjev 1
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Če nimate uporabniškega računa, izberite enega od ponujenih načinov in se registrirajte v nekaj hitrih korakih.

Sorodne novice