Letalski potniški promet se na letališču Jožeta Pučnika po propadu edina slovenskega letalskega prevoznika Adrie Airways in pandemije očitno pobira na noge. Z vsakim novim tednom poletni vozni red postaja živahnejši. Od nedavnega je mreža poletov tako obogatena za tri povezave – v Amsterdam, do letališča London Heathrow in v Prištino, povečalo se je tudi število tedenskih letov v Bruselj, Zürich in Varšavo.
V poletnem voznem redu bo tako lete z Brnika ponujalo 18 rednih prevoznikov na 21 različnih destinacij. Na našem največjem letališču pričakujejo, da bodo letos v svet popeljali približno 1,2 milijona potnikov.
Živahnejše bo tudi na drugih mednarodnih letališčih po Sloveniji. Kot smo že poročali, bo država v prihodnjih treh letih subvencionirala 10 letalskih linij. Subvencije bodo na voljo za povezave iz vseh slovenskih mednarodnih letališč; Ljubljana, Maribor, Portorož.
Poleg novih linij nas je zanimalo, ali se na našem osrednjem mednarodnem letališču obetajo tudi spremembe na področju olajšanega potovanja potnikov. Nekatera svetovna letališča namreč uvajajo sistem pregleda s 3D-rentgenskim bralnikom, ki bo omogočal, da potnikom ne bo treba več odpirati ročne prtljage in iz nje polagati elektronskih naprav oziroma imeti tekočin v plastičnih vrečkah.
Preučujejo različne možnosti
Povedo nam, da na Letališču Ljubljana pozorno spremljajo razvoj tehnologije in preučujejo različne možnosti za izboljšanje varnosti in učinkovitosti postopkov pregleda ročne prtljage. Pred kratkim so tako testirali tehnologijo APIDS (Automated Prohibited Item Detection Systems). Gre za programsko opremo za avtomatizirano odkrivanje prepovedanih predmetov, ki bo RTG operaterjem omogočila avtomatično zaznavanje prepovedanih predmetov v ročni prtljagi. "Menimo, da bo ta nova tehnologija, ki bo svoj prostor našla tudi v prihajajoči novi zakonodaji Evropske komisije, v marsičem spremenila dosedanji način dela na varnostno kontrolnih točkah za pregled potnikov," menijo na Fraportu Slovenija
Na tekočem so tudi glede tega, da so nekatera večja letališča po svetu že implementirala naprave EDS (Explosive Detection System) s CT (3D) tehnologijo za pregled ročne prtljage, ki imajo sposobnost odkrivanja eksplozivov.
Španija s prihodnjim letom na letališčih v državi uvaja spremembe, ki bodo olajšale potovanja marsikateremu potniku. Preko družbe Aena, ki upravlja z letališči v državi, bodo vpeljali sistem pregleda s 3D-rentgenskim bralnikom. Posledično potnikom ne bo treba več odpirati ročne prtljage in iz nje polagati elektronskih naprav na ločene pladnje ali imeti tekočin v plastičnih vrečkah. Sistem, ki bo v Španiji najprej zaživel na letališčih Madrid - Barajas in Barcelona - El Prat, bo potnikom prihranil veliko časa.
Pohvalijo se lahko z novo pridobitvijo
Pojasnijo, da je njihova uporaba opcijska (ni obvezna), saj predstavlja velik finančni zalogaj. Prav to je glavni razlog, da se letališča zanje (še) ne odločajo. Mednje sodi tudi Brnik, kjer pa so z odprtjem novega potniškega terminala leta 2021 uvedli uporabo nekaterih drugih naprednih tehnologij. Slednja "omogoča boljšo uporabniško izkušnjo in skrbi za še večjo varnost letalskega prometa". Od takrat lahko potniki do varnostno-kontrolne točke prehajajo skozi vrata z avtomatsko zaznavo letalskih vozovnic. Pretočnost ob varnostnem pregledu je povečana s pomočjo dveh pametnih varnostnih linij.
"Izključno za namene pregledovanja oddane prtljage pa smo implementirali napravo EDS s CT (3D) tehnologijo. Najbolj sveža pridobitev na potniški varnostni-kontrolni točki je telesni varnostni skener, ki omogoča še učinkovitejši varnostni pregled potnikov - večjo varnost, višjo pretočnost potnikov pri varnostnem pregledu ter izboljšano uporabniško izkušnjo," nam novosti navedejo pri Fraportu Slovenija.
Kako dobro so ljudje seznanjeni o pravilih obnašanja na letališču?
Letalski prevozniki in letališče potnike preko svojih kanalov intenzivno osveščajo o poteku formalnih postopkov na letališču in pravilih glede vnosa prtljage na letalo. Večina jih nasvete upošteva. Po besedah Fraporta Slovenija je na varnostno-kontrolni točki vseeno potrebnega nekaj usmerjanja in pomoči, da ga potniki čim prej opravijo in nato na let počakajo v udobju čakalnic v terminalu.
Najdejo pa se tudi tisti, ki pravila bodisi zavedno bodisi nezavedno kršijo. Kljub številnim opozorilom se v ročni prtljagi še vedno pogosto znajdejo nedovoljene količine tekočin. Te morajo biti namreč shranjene v posamičnih posodah z največjo prostornino 100 mililitrov, v nasprotnem primeru so potnikom ob varnostnem pregledu odvzete.
Z nami delijo primer najbolj nenavadnega predmeta, ki so ga potniki želeli nesti na letalo. Za zmagovalca še vedno velja posameznik, ki je na letalo želel vzeti rezilo kose.
Bolj spodbudni so podatki o številu primerov kraj in zamenjave prtljage, ki so po njihovih besedah v prostoru za prevzem prtljage izjemno redki. "V izogib zamenjavam priporočamo, da je prtljaga jasno označena s potnikovim imenom in naslovom z notranje in zunanje strani, ter da je prepoznavne barve," na tem mestu svetujejo sogovorniki.
dezurni@styria-media.si
Vecina pljuva oo Jugoslavini, pa takrat imeli JAT in Inex Adrio, potem Adria Airways. Zdaj, v banana republiki, Sloveniji, pa nimamo niti lastne avio druzbe in nam zdaj ponujajo nekaj linij, pa se te samo v letnem casu. Adijo pamet.
Baje Joco kupuje Fraport, bomo videli kaj bo iz tega, ….
No koso na letalo nese edino kmet! Kmečki upori pa to! Je šel v Bruselj netit punt!