Teden slovenske drame predstavlja ključni dogodek za promocijo slovenske dramatike. Festival, ki ga med drugim podpirata tudi Ministrstvo za kulturo in Mestna občina Kranj, letos obljublja bogat in raznolik program. Direktor Prešernovega gledališča Jure Novak in pomočnik direktorja Rok Bozovičar sta na novinarski konferenci predstavila osrednji program festivala. "54. Teden slovenske drame prinaša zanimiv izbor presežnih predstav lanskega leta, poglobljeno strokovno delo in razkošen dodatni program. Poglabljamo tudi mednarodna sodelovanja in projekte za podporo in razvoj slovenske dramatike," je povedal Novak.
Selektorica festivala, priznana dramaturginja in teatrologinja Alja Predan, je poudarila pomembnost uprizoritev, ki odsevajo aktualne družbene teme. Lani si je ogledala 66 uprizoritev, ki so nastale na podlagi slovenskih dramskih predlog. "Slovenska dramatika v klasičnem pomenu besede neizpodbitno izginja z naših odrov," je v svojem poročilu izpostavila Predan, ki je prav tako opozorila na pomanjkanje del Ivana Cankarja na slovenskih odrih. Izpostavila je tudi dve glavni tematski osi letošnjega festivala. Prva je osredotočena na uprizoritve, ki se ukvarjajo s časom druge svetovne vojne in uporom proti okupatorjem, druga pa se nanaša na motiv Antigone, ki je bil izrazito prisoten v slovenskih uprizoritvah lanskega leta.
V tekmovalnem programu bo tako sedem predstav, v spremljevalnem pa pet. Posebej bodo na ogled tudi tri predstave za mlade, in sicer predstava, ki je nastala po motivih zbirke Janeza Trdine Bajke in povesti o Gorjancih v režiji Maruše Kink in v koprodukciji Slovenskega stalnega gledališča Trst, Zavoda Margareta Schwarzwald, Mestnega gledališča Ptuj in Cankarjevega doma; avtorski projekt Alma, v režiji Darke Erdelji, ki je soavtorica predstave z Vesno Vončina, v produkciji Lutkovnega gledališča Maribor ter Pesem ptic v drevesnih krošnjah avtorja Jaka Smerkolja Simonetija v režiji Ivana Lobode in produkciji AGRFT in Prešernovega gledališča Kranj.
TEKMOVALNI PROGRAM:
- Dominik Smole: Antigona, režiser Luka Marcen, SNG Nova Gorica
- Milan Marković Ramšak: Deževen dan v Gurlitschu, režiser Sebastijan Horvat, Prešernovo gledališče Kranj in Mestno gledališče Ptuj
- Po trilogiji Ivana Mraka Stari Rimljan, Sinovi starega Rimljana, Razsulo Rimljanovine in po drugih Mrakovih besedilih: Mrakijada, režiserka Nina Rajić Kranjac, SNG Drama Ljubljana
- Jernej Lorenci, Dino Pešut in avtorska ekipa: Pohorski bataljon, režiser Jernej Lorenci, Mestno gledališče ljubljansko in Mestno gledališče Ptuj
- Tjaša Črnigoj, Lina Akif, Sendi Bakotić, Nika Rozman, Vanda Velagić, Tijana Todorović, Barbara Kapelj, Tea Vidmar, Lene Lekše: Spolna vzgoja II (1–5), režiserka Tjaša Črnigoj, Slovensko mladinsko gledališče, Maska Ljubljana, Mesto žensk
- Vinko Möderndorfer: Druga preteklost, avtorja dramatizacije Tatjana Doma in Luka Marcen, režiser Luka Marcen, Slovensko ljudsko gledališče Celje
- Avtorski projekt po motivih življenja in dela Karla Destovnika – Kajuha: Juriš, režiserka Živa Bizovičar, Slovensko ljudsko gledališče Celje
SPREMLJEVALNI PROGRAM:
- Vladimir Bartol/Simona Hamer: Nekaj v zraku (Al Araf), režiserka Anđelka Nikolić, Slovensko stalno gledališče Trst
- Nina Kuclar Stiković: Deklici, režiser Bor Ravbar, Gledališče Glej
- Draga Potočnjak: Noli me tangere, Slovensko mladinsko gledališče, Maska Ljubljana, Moment Maribor
- Uroš Kaurin, Vito Weis (avtorski projekt): Heroj 4.0 – Business as usual, Moment Maribor, Gledališče Glej
- Jure Karas: Realisti, režiserka Alenka Hain, Teater Rampa (Celovec)
Poleg predstavljenega tekmovalnega in spremljevalnega programa ter programa za mlade pa v sodelovanju s številnimi partnerji tudi na letošnjem festivalu pripravljamo bogat dodatni program. "Tudi letošnjo edicijo festivala bomo tesno prepletli s stanovskimi organizacijami, pri čemer stremimo k mednarodni razširitvi sodelovanj in okrepitev izobraževalnih ter razvojnih aktivnosti za vzpostavljajoče se ustvarjalke in ustvarjalce. Tako načrtujemo izvedbo kar treh delavnic, in sicer prevajalsko in kritiško delavnico ter delavnico dramskega pisanja pod mentorstvom Nine Kuclar Stiković. V prihodnjih dneh bomo objavili tudi razpis za mednarodno nagrado za dramsko besedilo, ki nas povezuje z italijanskim odsekom reškega gledališča Ivana pl. Zajca z Reke, organizacijo UniT iz Gradca ter Hangar Teatrom iz Trsta. Dneva nominirancev bomo zopet preživeli v Ljubljani – na Slovenskem gledališkem inštitutu ter Akademiji za gledališče radio, film in televizijo, v Kranju bomo bralno uprizorili drame študentov, prav poseben večer pa bomo preživeli v kinodvorani, v kateri bo projekcija študentske TV-drame Ljudožerci po dramskem besedilu Gregorja Strniše z Gojmirjem Lešnjakom Gojcem v glavni vlogi. Kot vselej bomo strokovni del programa zasnovali skupaj z Društvom gledaliških kritikov in teatrologov Slovenije, s SLOGI-jem bomo sodelovali tudi pri kranjski postavitvi razstave Gledališke dvojine, aktualno temo vojne in dramatike bomo preiskovali z mednarodnim centrom ITI, dramskemu pisanju za otroke in mladino pa se bomo posvetili z Združenjem dramskih umetnikov Slovenije," je napovedal pomočnik direktorja Rok Bozovičar. Posebna pozornost pa je namenjena tudi ekskluzivnemu dogodku, in sicer uprizoritvi Sofoklejeve Antigone in Trojnega življenja Antigone Slavoja Žižka v režiji Mateje Koležnik, ki jo bo izvedel Residenztheater iz Münchna.
Tudi letos bodo na festivalu podelili več nagrad. Strokovna žirija za podelitev nagrade Slavka Gruma ter nagrade za mladega dramatika, ki jo sestavljajo Rok Andres, Jakob Ribič in Miriam Kičiňová, je že začela z delom. Na natečaj za najboljše novo slovensko dramsko besedilo je prispelo 24 besedil za Grumovo nagrado ter 9 besedil, ki se potegujejo za nagrado za mladega dramatika. Februarja bo žirija razglasila nominirance, prejemnika pa bosta znana na sklepni slovesnosti festivala. Strokovno žirijo za podelitev Šeligove nagrade za najboljšo predstavo, igralskih nagrad in nagrade za poseben dosežek pa bodo tokrat sestavljali Pia Brezavšček, Karpo Godina in Mirna Rustemović. Poleg tega bodo na sklepni slovesnosti podelili še nagrado publike.