E-Life
5879 ogledov

Danes se je uradno začela vojna med Applom in Facebookom

Facebook in Apple Profimedia
Apple najavil novi iOS operacijski sistem, ki bistveno omejuje delovanje Facebooka.

Dolgo napovedan spopad med IT gigantoma je dosegel vrelišče. Apple je z današnjim dnem svojim mobilnim napravam omogočil dostop do posodobljenega iOS operacijskega sistema z oznako 14.5. Uporabniki bodo o dosegljivosti popravka obveščeni samodejno. 

Tokratna nadgradnja je prinesla s seboj dolgo napovedano funkcijo "transparentne sledljivosti". Apple uporabnikom iphonov in ipadov obljublja večjo zavezanost k zaščiti njihovih podatkov, zato ne bo več dovolil prostega pretoka podatkov o uporabnikovi aktivnosti do tretjih aplikacij prek unikatne identifikacijske oznake naprave (IDFA). Za vsako aplikacijo, ki bi to želela, bo moral uporabnik dati posebno dovoljenje. 

Hud udarec Facebooku

Ni čudno, da so pri Facebooku že pred časom skočili v zrak ob napovedanih spremembah, saj po izkušnjah 80 odstotkov uporabnikov iOS naprav ne bo dovolilo sledenja. Brez teh podatkov pa bodo pri Facebooku (in Googlu) ob velikanski delež prihodkov, ki jih omogočajo targetirani oglasi - manj kot Facebook ve o vas in o tem, ali ste kliknili na posamezen oglas, manj lahko zasluži z vami. Applova poteza je zato hud udarec njihovi dosedanji dobičkonosnosti. 

Applova novost bo po novem avtomatsko vključena, uporabnik bo moral aplikacijam ročno dovoljevati sledenje, poroča BBC.

Apple se je za tako odkrit spopad lahko odločil, ker sam od prodaje podatkov nima kakšnih posebnih dohodkov, večino denarja mu namreč prinaša prodaja naprav in nakupi v aplikacijah. Prav tako se je že iz časa ustanovitelja Steva Jobsa promoviral kot tisto podjetje, ki mu je mar do zasebnosti uporabnikov. Njegov naslednik Tim Cook je nedavno dejal, da če je "poslovni model narejen na podlagi zavajanja uporabnikov in izkoriščanja podatkov, oziroma na izbiri, ki to ni, potem si ne zasluži naše podpore. Zasluži si reformo."

Apple bo zaslužil

A iz vojne IT gigantov utegnejo na koncu najkrajšo potegniti prav uporabniki. Pri Facebooku, ki ga vodi Mark Zuckerberg, so v medijski protiofenzivi opozorili, da bo Applova poteza prepolovila prihodke spletnih oglaševalcev, najbolj pa da bo prizadela manjša podjetja.

Deljenje podatkov je po mnenju Zuckerberga ključno za boljšo izkušnjo, Applova poteza pa da je naravnost hinavska. Ker ne bo več prihodkov od prodaje z oglasi, bodo morale zdaj številne "zastonjske" aplikacije, ki so se financirale z oglasi, preiti na model nakupa oziroma naročnine. Od tega pa bo imel seveda Apple v svoji trgovini App Store občuten dodatni prihodek, saj od vsake opravljene transakcije pobere velik odstotek.

Na trgu targetiranih oglasov pa se že porajajo novi modeli, ki naj bi omogočili "prijaznejše" sledenje uporabnikom. Ena od takšnih je Googlova tehnologija FLoC, ki bo zaobšla unikatno identifikacijsko številko in bo omogočala sledenje na podlagi podatkov prstnega odtisa za odklepanje v povezavi z nekaterimi drugimi podatki, ki jih oddaja naprava.

Aplikacija na telefonu | Avtor: EPA EPA

Kaj je še novega

iOS 14.5 prinaša še nekaj novih koristnih novosti za uporabnike Applovih naprav. Ker iphoni za odklepanje ne uporabljajo prstnega odtisa, temveč prepoznavo obraza, so v novi stvarnosti nošenja mask uporabniki na slabšem. Po novem se bo telefon samodejno odklenil, če uporabnik nosi Applovo uro. 

Dodani bodo tudi novi emotikoni, glasovni pomočnik Siri je dobil možnost izbire različnih glasov, naprave pa bodo prilagojene tudi na Applovo novost AirTags. Gre za majhno sledilno napravo v obliki kovanca, ki omogoča enostavno iskanje predmetov prek aplikacije Find My. Apple se je moral sicer že zagovarjati zaradi obtožb o kopiranju ideje in omejevanju konkurenčnih napravic.

dezurni@zurnal24.si

Komentarjev 2