Večina voznikov jih še opazi ne, a podrobnejše oko se bo čudilo nenavadnemu vzorcu, ki v zadnjih mesecih postaja vse pogostejši na naših avtocestah - nenadoma se levi smerniki v beli barvi spremenijo v rdeče, čez nekaj kilometrov ali celo nekaj sto metrov pa znova v bele.
Gre za spremembo, ki jo od upravitelja avtocest zahteva lani uvedeni pravilnik o cestni signalizaciji. In sicer pravilnik zahteva, da mora "na ločenih smernih voziščih z označenimi prometnimi pasovi in enosmernih cestah odsevna površina cestnega smernika v smeri vožnje na obeh straneh vozišča oziroma ceste odsevati rdečo svetlobo."
Kot so na ministrstvu za infrastrukturo utemeljevali novost, naj bi smerniki iste barve na avtocestah dajale vozniku še posebej ponoči jasno informacijo, da so vsi pasovi ločenega vozišča namenjeni vožnji v isto smer. Predlagane rešitve z istim barvnim odbojem so v uporabi tudi v Nemčiji, Italiji, Franciji in na Hrvaškem, trdijo na ministrstvu.
V resnici je tako, da številne evropske države uporabljajo nemški tip reflektorja, ki tudi na avtocesti sveti vedno v beli barvi, vendar pa je na levi strani drugačne oblike (dvojni krog). Francija uporablja rdeča odbojna telesa na obeh straneh, v italijanskem cestnem zakoniku pa piše, da so na cestah, ki vodijo v eno smer, odsevniki resda vedno v rumeni barvi, a se morajo oblikovno ločiti med seboj glede na to, ali postavljeni na desno ali levo stran.
Avstrija zagovarja isti režim kot Slovenija, medtem ko Hrvaška edina izmed nam bližnjih držav na svojih avtocestah, ki so med najmlajšimi v Evropi, uporablja rdeče odsevnike v obe smeri.
Upajo, da si bodo na ministrstvu v naslednjih 9 letih premislili
Ker je bilo okoli 700 kilometrov naših avtocest doslej opremljenih tako, da so bili smerniki na levem delu vozišča bele barve, mora Dars v naslednjih 10 letih, kolikor skupaj traja prehodno obdobje, smernike obrniti, oziroma v okviru menjave in rekonstrukcije upoštevati nov način postavljanja.
Pri Darsu to že počno, a priznavajo, da neradi, saj še vedno ne razumejo oziroma ne sprejemajo argumentacije ministrstva in potihem upajo, da bo po njihovem mnenju nepotrebna barvna sprememba čimprej opuščena.
Tako so izkoristili nedavni poziv ministrstva glede podajanja predlogov za prvi popravek pravilnika, ki bo med drugim prinesel tudi signalizacijske prilagoditve uvedbi elektronskega cestninjenja tovornega prometa.
"Med pomembnimi predlogi Darsa še vedno ni upoštevana pobuda glede belih in rdečih smernikov na levem oziroma desnem robu smernega vozišča. Glede te vsebine bomo še v prihodnje naslavljali pobude, da se ta ureditev vrne na staro ureditev," so nam potrdili nejevoljo zaradi smernikov.
V vsakem primeru bodo levi pasovi na slovenskih avtocestah v naslednjih letih še zelo pisani, saj vozniki lahko pričakujejo izmenično pojavljanje bele in rdeče barve. Julija 2026 pa se bodo morali kar naenkrat vsi zavedeti, da če na avtocesti zagledajo bel smernik, nekaj ne bo v redu.
andrej.leban@zurnal24.si
Mi je popolnoma jasno, da je treba voznikom motornih vozil, katerih večina itak ni sposobna varnega upravljanja, tudi prikazati levo in desno stran. Google mame jim očitno ne znajo pojasniti razlike med LEVO in DESNO stranjo. Glede na to pričakujem… ...prikaži več tudi, da bodo počasi postavili oznake, da bo voznik znal oceniti, katera smer je NAPREJ in katera NAZAJ. Za slovenske pijandure, ter za ostale, ki so preprosti nesposobni, dokaj dobrodošlo, da vedno vedo, kje je leva in desna, ter naprej in nazaj.
po celi Evropi enako ,tile naši darsovci pa spet neki posebej pametni.Če pa nimate dnarja za nove in večje smernike pol pa pejte v stečaj .