Prvotna iniciativa je sicer prišla iz vrst avtomobilskih proizvajalcev. Pri Volvu so se namreč že pred dvema letoma odločili, da bodo največjo hitrost svojih modelov softversko omejili na 180 kilometrov na uro. S tem so po eni strani hoteli ohraniti ugled ene najvarnejših avtomobilskih znamk, po drugi strani pa so hoteli podpreti prizadevanja, da ljudje ne bi umirali v avtomobilih in na cestah nasploh.
Volvo je sicer iniciativo za uvedbo omejitve največje hitrosti avtomobilov sprožil že leta 2016. Švedski inženirji so namreč ugotovili, da celo najboljša tehnologija ne pomaga, če se vozniki na cesti obnašajo neumno, brezobzirno in agresivno. Na koncu so se odločili za uresničitev svoje zamisli in avtomobilom, ne glede na njihove zmogljivosti, koreniteje omejili največjo hitrost. Z zamislijo, da bi jim sledili, se zdaj ubadajo tudi drugi avtomobilski proizvajalci, med njimi tudi Ford, Renault, Mercedes-Benz, Peugeot in Citroën. Na podobno idejo pa so prišli tudi nekateri evropski poslanci, lobisti okoljevarstvenih organizacij in združenja, ki si prizadevajo za večjo varnost v prometu.
Povečanje moči in hitrosti
Pobuda ni brez osnove. Zgolj v Nemčiji, kot eni avtomobilsko naprednih držav, so se namreč povprečne moči avtomobilov v zadnjih letih močno povečale. Če je še leta 1981 povprečni avtomobil razvijal moč 58 kilovatov, leta 1990 pa povprečno 66 kilovatov, je povprečna moč že ob prelomu stoletja narasla na 88 kilovatov, v zadnjem času pa dosega celo 121 kilovatov. Hkrati s povečanjem moči so se povečale tudi povprečne hitrosti, kar je kljub izboljšanju varnostnih pripomočkov privedlo do poslabšanja prometne varnosti in tudi obremenjenosti okolja zaradi izpustov.
To sta tudi glavna razloga za pobudo o omejitvi največje hitrosti novih avtomobilov v Evropi. Z vidika različnih okoljskih in aktivistov za povečanje prometne varnosti ima tak ukrep smisel tudi v luči dejstva, da je največja hitrost na avtocestah v večini evropskih držav tako ali tako omejena na 130 kilometrov na uro ali celo manj, le redko pa je uradno dovoljena višja hitrost.
V letu ali dveh se lahko zato zgodi, da bodo evropski poslanci evropsko komisijo zadolžili, da poda predlog zakona o omejitvi največje hitrosti avtomobilov v Evropski uniji. Čeprav o tem še ni bilo veliko napisanega, namreč že nekaj časa potekajo prizadevanja za njeno uvedbo. Kot je že leta 2019 poročal britanski BBC, je evropska komisija predstavila delovni predlog, po katerem naj bi bili od leta 2022 naprej vsi avtomobili v Evropi opremljeni z napravo z inteligentnim omejevalnikom hitrosti »Intelligent Speed Assistance«, ki bi ga prisilno nastavili na 180 kilometrov na uro.
Nezanesljiva izvedba
Namen je sicer dober, izvedba pa bo verjetno naletela na obilo težav. Tudi v tem primeru namreč velja, da so stroge omejitve redko tudi učinkovite in da pogosto vodijo k oblikovanje črnega trga naprav za njihovo izigravanje. Takšen je denimo tudi primer Volvove omejitve največje hitrosti, saj je več podjetij že ponudilo programsko opremo za odklepanje zapore. Marsikateri sodobni volvo tako po zaslugi softverske nadgradnje doseže največjo hitrost 210 ali 250 kilometrov, ki jo motorji seveda lahko brez težav zagotovijo.
Po drugi strani je res tudi, da veliko avtomobilov danes dosega največje hitrosti 200 kilometrov na uro in več, pa se zaradi osebne odgovornosti voznikov le redko zgodi, da to možnost avtomobila tudi izkoristijo. Morda je kdo kdaj največje zmogljivosti svojega avtomobila res preskusil na prazni avtocesti, največkrat ponoči, ko ni bilo blizu nikogar drugega, in še to se je zgodilo zelo redko. Večini voznikov namreč zdrava pamet pove, da to ni varno in da lahko poškodujejo ali ubijejo drugega voznika ali celo lastnega otroka. Večinoma pa to zaradi gostote prometa na cestah hitra vožnja zares sploh ni več možna.
Do večine nesreč tako ali tako ne prihaja zato, ker bi avtomobili zmogli prevelike hitrosti, ampak zato, ker vozniki hitrosti ne prilagodijo trenutni situaciji, jih zmotijo mobilni telefoni ali pa so celo vinjeni ali pod vplivom mamil. In v tem primeru niti ni pomembno, kako hiter je lahko avtomobil, saj je lahko prehitra že hitrost krepko pod 180 kilometri na uro.
Kaj me briga, se bom pač vozil v old-timerju. Končna hitrost ni za to, da voziš 250 ampak avto, ki gre največ 180 je že pri 130 preveč švoh za prehitevanje in preglasen, da bi z njim potoval s hitrostjo… ...prikaži več 160 na uro. Avto za potovanja mora imet nekaj rezerve pod haubo.
Nobenih omejitev ne rabimo v avtomobilih. Omejitve so že predpisane z zakoni. bolj smotrno bi bla obvezna montaža Tahometra s povezavo na gsm omrežje in avtomatskim sporočanjem vsakega prekoračenja hitrosti. Po toliko prekrških ostane voznik brez dovoljenja in praznim bančnim računom. Amen.
Bedarija, naj rajši povečajo omejitve hitrosti, ne pa da še bi nižali. Če se je kdo peljal kdaj po Nemški avtocesti, ve da se lahko brez težav pelješ 200km/h. Pa promet pri takšni hitrosti čisto lepo teče.